oktober 16, 2015

275 af de reneste dieselheste i verden

Maserati Ghibli er, måske lidt overraskende, en af de dieselbiler, der forurener mindst i virkeligheden. Med VW-skandalen er der blevet fokus på, at dieselbiler forurener mere i virkeligheden end i laboratoriet. Dette er ikke så overraskende, da den europæiske testnorm NEDC beskyldes for at simulere morfarkørsel og ikke normal-kørsel. VW snød, men alle optimerer bilerne til testen, så en stor del af fejlen ligger i testen, som heldigvis ser ud til at blive afløst af en mere realistisk test – senest i 2017.

Der er flere, der har testet biler under reelle forhold eller efter den nye testnorm WLTC – blandt andet International Council on Clean Transportation (ICCT) og ADAC. I ADAC’s test er den bedste bil rent faktisk en VW Sharan 2,0 TDI, men vi hæfter os ved en anden bil, der også efter den nye testnorm overholder grænseværdierne. Og måske er det fordomsfuldt, men vi havde ikke regnet med at en italiensk sportvognsproducent ville være at finde i den gode ende. Maserati Ghibli har 275 hk fra en sekscylindret dieselmotor og den accelererer fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder og har en topfart på 250 km/t. Den er opgivet til 16,7 km/l, så CO2-regnskabet kunne være bedre, men okay det koster jo at fyre på seks kedler.

Det er naturligvis en tilsnigelse at kalde en dieselbil for ren, men med en Maserati Ghibli bør din samvittighed være næsten ren.

Søg Maserati Ghibli på BilBasen 

Der er også andre voldsomme biler i den pæne ende af spektret – blandt andet Den voldsomme BMW M550d Blue Performance. Nederst på siden kan du se, hvordan bilerne klarer sig. Alle med en score under 1 er bedre end loven kræver. Alle over er dårligere, hvis scoren er 4, så udleder bilen fire gange så meget som tilladt.

   
   

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS