februar 17, 2017

5-serien er tilbage: 3 “femmere” der går lige i hjertet

Ny BMW 5-serie: Det 7. kapitel i historien om den legendariske 5-serie er netop skrevet. I anledning af BMW’s familieforøgelse har vi har fundet tre ældre “femmere” på bilbasen.dk, der repræsenterer 5-serien på fornemste vis.

Siden den første model forlod samlebåndet i 1972 har BMW og 5-serien sat standarden for luksusbiler i den store mellemklasse. Drevet af den historisk skarpe konkurrence med Audi og Mercedes, har BMW over fem årtier produceret en række af klassens flotteste og bedste køremaskiner. Hvem husker ikke den revolutionerende E39 fra 1998? Eller E60 fra 2003, der virkelig delte vandende? Og så er der naturligvis hver eneste BMW M5. Både før, imellem og efter. Herunder er tre fede “femmere”, som vi gerne vil trille en tur eller to i.

Den ægte vare

BMW M5 5,0 (1999)

Ingen over, ingen i nærheden. M5 har regeret den tyske autobahn siden den første 5-serie fik et skud M-power tilbage i 1985. Og E39-versionen fra 1999 er måske den bedste af dem alle. Netop 3. generation af kongemodellen M5 er ofte blevet udråbt til den bedste serieproducerede 5-dørs sedan nogensinde. Designet var revolutionerende. Den større 5,0L V8 motor ligeledes. Og her 18 år senere står den stadig som et mesterstykke i BMW’s imponerende historie. Denne er i 100% original stand og har ‘kun’ kørt 162.000 km. 344.900 synes jo nærmest at være et røverkøb.

 

Den polariserende

BMW 550i 4,8 Touring Steptr. (2006)

Da BMW i 2003 præsenterede E60 blev den runde og voluminøse ‘femmer’ mødt af en hel del kritik. Særligt på baggrund af udseendet, både udvendigt og indvendigt. Meget kan siges, og blev sagt, om 5. generation. Men set i bakspejlet formåede daværende chefdesigner, Chris Bangle, at udstikke en ny og moderne designretning for 5-serien. E61 markerede også starten på en mere teknologisk tilgang til produktionen og dermed et skridt væk fra den mere analoge køreoplevelse. Når alt er sagt, så står 5. generation stadig tilbage som en af de absolut smukkeste “femmere”. I hvert fald hos undertegnede. Lige nu kan et pragteksemplar af en E60 550i Touring med 4,8L V8 motor erhverves for 299.995 kr.

 

Den jomfruelige

BMW 525i 2,0 aut. (1990)

Prisen afspejler nok ikke helt den reelle værdi. Og en 525i (fejl i annoncen) fra 1990 bliver nok aldrig et eftertragtet samlerobjekt. Klassikerstatus eller ej, så er det her med al sandsynlighed både første, eneste og sidste chance for at eje en “fabriksny” 525i med 27 år på bagen. Til sammenligning kan du for 64.800 kr. få en 11 år yngre 525i Touring og 241.000 km på tælleren (peanuts for en 5-serie). Men så er lugten af ny bil nok også for længst forduftet. BMW E34 har desuden ry for at være en af de mest pålidelige BMW-modeller, der nogensinde er produceret. Pengene værd? Måske ikke. Fuldstændig unik? Uden tvivl.

FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen

INSTAGRAM Følg os på Instagram

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS