bilbase

3 stk. ministerbils-luksus til under 100.000 kr.

Hvem drømmer ikke om at blive fragtet i total komfort og luksus? I en tid hvor CO2-udledning bliver mere og mere aktuelt, har vi samlet en række ”ministerbiler” fra den gamle skole – med store motorer og billige prisskilte.

Hjørnestenen i enhver god ministerbil er komfort og luksus – egentlig er det ikke så vigtigt, hvordan selve bilen føles fra pladsen bag rattet – ministeren sidder jo bagi. En minister anno 2014 ville aldrig drømme om at blive set i en af de følgende tre eksempler – til det er de for det første for forurenende og for usikre i tilfælde af et uheld. Men netop på grund af bilernes alder, tørstige motorer og mangel på sikkerhed er de til at samle op for en slik. Og prestigen er der ingen, der har pillet ved, siden bilerne var nye.

Den oplagte – BMW 740i

bmw 740 photo

Alle bilerne i denne kavalkade har store og tørstige benzinmotorer – et totalt no go i det moderne og CO2-bevidste Danmark. Men hvis privatøkonomien kan klare udgifterne til benzin og diverse afgifter, kan dette bayerske flagskib blive din for langt under 100.000 kr. Eksemplaret her er fra 1997, og kabinen byder blandt andet på lyse læderstole, træindlæg og et dejligt armlæn på bagsædet til ministerarmen.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/740i/44-aut/2286098

Specifikationer:

Nypris  1.312.786 kr.
 Hk/Nm  286 hk / 420 Nm
 0 – 100 km/t  6,6 sek
Tophastighed  250 km/t
Km/l  8,8 km/l

 

Den kongelige – Jaguar XJ6

jaguar xj6 photo

Hvis der er noget, der bare skriger royalist og aristokrat, så er det en stor sedan fra det britiske katte-mærke Jaguar. Både det engelske såvel som det danske kongehus har i mange år kørt Jag. Dette eksemplar er med den mindste motor – den store XJ-serie findes både med V6-, V8- og V12-motor. Den ”lille” V6 er dog ikke brystsvag, og interiøret byder blandt andet på elsæder og fuldautomatisk klimaanlæg.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/jaguar/xj6/40/2125568

Specifikationer:

Nypris 1.098.000 kr.
Hk/Nm 241 hk / 375 Nm
 0 – 100 km/t 8,2 sek
 Tophastighed 232 km/t
Km/l  9,5 km/l

 
Den særlige – Toyota Crown

toyota crown photo

Ja her er en sjælden hund – ifølge sælger faktisk den eneste til salg i Danmark. I Europa kører ministre og andre vigtige folk i store tunge tyske sedaner. I USA kører de højst sandsynligt i Lincoln og Cadillac – men hvis du virkelig er noget ved musikken i Asien, så sidder du i 1980’erne på bagsædet af en Toyota Crown Super Saloon. Kabinen byder dig velkommen i rødt velour, og minister-chaufføren kan glæde sig over et elektrisk overgear.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/crown/28-super-saloon/2240351

Specifikationer:

Nypris  240.317 kr.
 Hk/Nm  145 hk / 226 Nm
0 – 100 km/t  11,8 sek
 Tophastighed  185 km/t
 Km/l  9,6 km/l

Hvilken af de tre ministerbiler ville du helst køre i? – skriv din mening i kommentarfeltet under artiklen.

16 Kommentarer til 3 stk. ministerbils-luksus til under 100.000 kr.

  1. Dennis Holm 21/10/2014 at 14:08 #

    Absolut BMW, ingen andre biler (under 2 mill.) har så meget køreglæde at byde på…
    Komforten er i højsædet….

    • Kildbane 21/10/2014 at 15:21 #

      Vil nu mene at Mercedes er den bedste bil angående komfort. Det er det de er kendt for, og fået priser for mange år i streg, og dem kan du også uden problemer få for under 2 mil 😉

  2. Allan Kragh 21/10/2014 at 14:11 #

    jeg ville tage Toyotaen, den virker med garanti 😉

  3. Hans C 21/10/2014 at 14:24 #

    Toyota, de andre er mere almindelig og dyre i reperationer

  4. Yousef 21/10/2014 at 16:45 #

    Toyota
    Er lidt træt af der ikke er flere i dk 🙂

  5. Bernt 21/10/2014 at 17:10 #

    Lige den Jaguar (x300) fås kun med rækkeseks eller v12. Sekseren i 4.2 eller 3.6-liter-udgave.

    • Nico 23/10/2014 at 17:43 #

      BERNT – X308 er jo fuldstændig identisk med en X300, ud over nogen MEGET små ændringer på eksteriøret og så netop det at den fik en V8 motor i stedet for de 6 og 12 cyl. motorer i perioden 97′-03′. Så det er vidst fair nok at sige at den findes i 6, 8 og 12 cylinder.

      • Nico 23/10/2014 at 17:54 #

        X308 er jo fuldstændig identisk med en X300, ud over nogen MEGET små ændringer på eksteriøret og så netop det at den fik en V8 motor i stedet for de 6 og 12 cyl. motorer i perioden 97′-03′. Så det er vidst fair nok at sige at den findes i 6, 8 og 12 cylinder.

  6. Bernt 21/10/2014 at 17:12 #

    Ups, 3,2 og 4,0. Når man peger en finger af nogen er der tre fingre som peger mod en selv

  7. Niels 21/10/2014 at 18:58 #

    Jeg er, ærlig talt, ikke den store BMW-fanatiker, men skulle jeg vælge mellem de 3 her nævnte, ville mit valg afgjort falde på BMW 740´en. Flot, – og stærk – ambassadebil (men sindssyg uøkonomisk/ufornuftig).
    Kombinationen af “billig/reel i drift” OG “køreglæde”, på samme tid, hedder dog imidlertid ikke Toyota (har selv haft 2), men derimod VW.
    Den nuværende VW Golf VI fra 2009 (som snart bliver udskiftet til fordel for den nye VW Passat eller Skoda Octavia RS 2,0 TDi 184 hk, jeg overvejer stadig) har været LANGT bedre end begge de 2 Toyota´er i mit liv, og så også utrolig billig, ingen overraskelser. Også min tidligere Honda Accord 2,0 iS var en fantastisk bil.

  8. Peter 21/10/2014 at 19:18 #

    BMW’en Vil også køre til vike til vinter, med Toyota’en vil skille sig ud

  9. Elias 22/10/2014 at 09:23 #

    Klart 7-serien! Den bayerske V8’er har vist sit værd i flere tests og designet af e38’eren er lige i øjet

  10. Joachim Nielsen 22/10/2014 at 13:03 #

    BMW 740i er kongen.

  11. Ole 22/10/2014 at 13:17 #

    Det må blive Jaguar, der kører ikke så mange i Dk.
    måske BMW pga tilgængelig reservedele på div skrothandlere i Tyskland.

  12. Kenneth 23/10/2014 at 09:00 #

    Ville umiddelbart vælge Bimmeren, men kunne for sjov også godt vælge Toyotaen. Når der nu ligger en 2.8 L Supra motor i den, var det jo ingen sag at klemme 3-400 hk eller mere ud af den, og så ellers holde den standard i udseende. Så bliver det straks sjovt ;0)

  13. Nico 23/10/2014 at 17:41 #

    BERNT – X308 er jo fuldstændig identisk med en X300, ud over nogen MEGET små ændringer på eksteriøret og så netop det at den fik en V8 motor i stedet for de 6 og 12 cyl. motorer i perioden 97′-03′. Så det er vidst fair nok at sige at den findes i 6, 8 og 12 cylinder.

Leave a Reply