bilbase

Forstå de fire fælder ved flexleasing

Flexleasing kan give en god besparelse på de dyre biler, fordi registreringsafgiften betales i rater i de måneder, du bruger bilen.

På tre år gamle biler er afgiften endda halv pris – nemlig 0,5 pct. af den beregnede afgift om måneden, mens det er en pct., hvis bilen er nyere end tre år. Når leasingperioden er udløbet kan bilen leases ud igen til en ny vurdering, der typisk vil være lavere, da bilen taber værdi.

Mens markedet for privatleasing er modnet og præget af gennemskuelige standardkontrakter, kræver en flexleasing-kontrakt et lidt skarpere øje. For selv om du kan spare penge, så vokser træerne ikke ind i himlen.

Der er historier om leasingtagere, der har brændt fingrene på flexleasing. Og det er især disse fire ting du skal være opmærksom på:

design_mercedes_amg_gt_1

Dyre biler er de mest oplagte til flexleasing

Restværdi/scrapværdi ved flexleasing

Her finder vi nok det mest kritiske ved flexleasing. Restværdi eller scrapværdi er den pris, bilen skal sælges til, når leasingperioden er slut. Og det er vel at mærke prisen uden registreringsafgift, da der jo ikke er betalt afgift af hele bilen, men kun for den periode bilen benyttes.

At udregne den pris er ikke nemt, da den jo ligger ude i fremtiden, men prøv at se på tilsvarende bilers nuværende pris på mobile.de. Hvis ikke din restværdi ligger noget under den pris, du kan finde her, så er restværdien for høj.

Og hvad betyder det så? Jo, når bilen skal indleveres, så kommer du til at betale forskellen mellem restværdien på leasingkontrakten og den pris bilen reelt kan sælges for. Hvis scrapværdien fx er 140.000 kr. men bilen kun kan sælges til 120.000 kr., så kommer det til at koste dig 20.000 kr. at aflevere bilen. Hvis du er uheldig kan det altså koste dig mange tusinde kroner at aflevere bilen. Så når du sammenligner to leasingtilbud, så se på scrapværdien – hvis der en forskel, så skal den lægges oveni dine omkostninger. En scrapværdi er er 20.000 kr. højere koster dig reelt 20.000 kr. ekstra i leasingperioden, så det er en vigtig detalje.

 

Anvisning af køber

I mange kontrakter skal du selv som leasingtager anvise en køber til bilen, når leasingperioden er afsluttet. Det kan godt give lidt udfordringer, for markedet for biler uden afgift er ikke ret stort i Danmark. Bilen er derfor mest interessant for en, der vil have bilen på en ny flexleasing-kontrakt eller en bilforhandler, der vil sælge eller lease bilen ud igen. Nogle udbydere tilbyder, at købe bilen tilbage, men den aftale er som regel mest favorabel, hvis det er aftalt på forhånd.

 

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

Reparationer

I mange leasingkontrakter til flexleasing hænger du selv på reparationer og service. Hvis noget går i stykker er det altså dig selv, der skal betale. I nogle tilfælde kan man tegne en servicekontrakt og dermed minimere risikoen for uforudsete udgifter. Men generelt er det dig, der skal stå for det hele. Sådan er det ikke ved almindelig privatleasing.

 

Konkurs

Heldigvis er det et sjældent fænomen, men hvis dit leasingselskab går konkurs, så ejes din bil af konkursboet. Det er ekstra slemt, når vi taler flexleasing, da førstegangsydelsen typisk er temmelig høj. Den mister du formentlig, da du ved en konkurs blot kan stille dig op i køen af kreditorer, og banker og advokater får deres del først. Så tjek at det er et anerkendt selskab du handler med – dermed minimerer du risikoen.

 

Flexsleasing kan sagtens være en god ide, men det kræver lidt mere opmærksomhed end traditionel privatleasing.

 

Når du har styr på kontrakten, så er flexleasing stadig i mange tilfælde den billigste måde at holde dyr bil på. Du skal bare holde øjnene åbne, når du læser kontrakten.

 

>> Søg leasingbiler på Bilbasen <<

 

Læs mere

Lidt (meget) om leasing af biler

 

———————————————————–

Af Ebbe Sommerlund

7 Kommentarer til Forstå de fire fælder ved flexleasing

  1. Stephen Berg 07/08/2016 at 12:55 #

    Super artikel! Det er en god ide at forholde sig til fordele og ulemper inden man kaster sig over flexleasing, for første gang.

  2. Poul 20/08/2016 at 08:21 #

    Glimrende forklaring. Velskrevet og præcis.

  3. Viggo Larsen 21/08/2016 at 08:35 #

    Hvordan laver man flexlising når man selv har købt en bil i tyskland og kun vil køre i sommer månederne.

    • Bilbasen Blog 16/01/2017 at 16:54 #

      Det kræver, at du sælger bilen til et leasing-selskab, som så leaser bilen til dig. Du skal dog være opmærksom på, at du så dermed ikke ejer bilen – hvilket kan give dig problemer med at få bilen købt ud igen, hvis leasingselskabet går konkurs.

  4. Ryan 21/08/2016 at 10:08 #

    De ting i påpeger siger jo sig selv, det er mere vigtigt med renter og gebyrer samt hvis bilen bliver ridset/skrammet..

    • Bilbasen Blog 16/01/2017 at 16:55 #

      Hej Ryan. Der løber ikke renter på flexleasing, men gebyrerne er naturligvis vigtige. Ridser og skrammer trækker formentlig ned, men der kræves ikke at de bliver udbedres, da du jo selv hæfter for værdien af bilen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Leasingbiler - alt om leasing af biler på BilBasen - 08/12/2016

    […] Forstå de tre fælder ved flexleasing […]

Skriv et svar