bilbase

Årets Brugtbil 2014 – alt du bør vide

Det sker gang på gang. En dristig og futuristisk konceptbil vises frem på en biludstilling, og to år efter præsenteres den endelige model, der pludselig er blevet alt andet end dristig og futuristisk. Honda Civic i den ottende generation kørte på gaderne med de fleste af linjerne intakt fra konceptbilen, og den lignede bestemt ikke de andre biler i klassen, hvilket øjeblikkeligt skabte tilhængere og modstandere. Designet er stadig specielt, men de praktiske egenskaber er i top,  og så er Honda Civic blandt de bedste, når det gælder kvalitet.

Se udvalget af Honda Civic til salg her

 

De egenskaber gjorde, at motorjournalister og eksperter fra bilbranchen har kåret Honda Civic som Årets Brugtbil 2014 i Danmark foran BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse, Skoda Octavia og Ford Mondeo. Af finalisterne har Honda Civic klart den bedste score på det britiske Reliability-index over bilers pålidelighed. Civic har desuden været meget rost af de engelske leasingselskaber for sin pålidelighed – blandt en flåde på 830.000 biler var Civic den mest pålidelige – og Honda og BMW delte alle pladser i top fem.

Genial kabine – dårligt udsyn

1280px+àretsBrugtbil14 (12 of 23)

 

De udvendige detaljer på bilen er futuristiske, men det er ingenting i forhold til kabinelayoutet. Her smyger linjerne sig om føreren, speedometret sidder helt oppe ved forruden, mens omdrejningstælleren sidder lige foran rattet – den ligner med sit 3D-udtryk noget fra en sci-fi-film. En hel del synes, instrumentpanelets mange display kræver tilvænning, og er du VW-fan, så falder det spacy interiør nok ikke i din smag – men ergonomien er rigtig fin, og placeringen af de forskellige displays giver god mening.

Som altid i en Honda fungerer knapper og greb med teknisk lækkerhed, og i modsætning til 90’ernes Civic’er er ingen vigtige funktioner gemt, men startknappen er totalt overflødig, da du først skal dreje nøglen og derefter trykke på knappen. Grebene til ventilationsanlægget sidder tæt på rattet og er nemme at nå. Sæderne er støttende og lækre, men glansnummeret i kabinen er alligevel bagsæderne. Sædehynden kan nemlig klappes op som biografsæder, så gulvet bag forsæderne bliver næsten plant. Med lidt god vilje kan du faktisk have en cykel stående – et kæmpe fladskærms-tv er i hvert fald ikke noget problem. Bagagerummet er tilmed hele 456 liter – over 100 liter mere end en Golf V fra de samme årgange. Eneste malurt i bægeret set fra førerpladsen er udsynet – den brede c-stolpe, den to-delte bagrude og den høje hoftelinje gør, at du bliver mere end almindeligt glad for, at Honda har installeret nogle store Mickey Mouse-ører som sidespejle.

Motorer

1280px+àretsBrugtbil14 (4 of 23)

For os, der kan lide de snoede veje, er Honda Civic en sand fornøjelse. Undervognen er fast, krængningen er minimal, styretøjet er skarpt, gearet går let og motoren er sprød ved høje omdrejninger. Og de 140 hk rækker til en 0-100 km/t tid på 8,9, hvilket er langt over godkendt. På lange lige stræk er den ikke så komfortabel som en franskmand, men ukomfortabel er den ikke. På motorvejen ville du dog ønske, at det 6. gear var lidt længere, så motoren ikke skulle rotere så hurtigt. Fra modelår 2009 er kabinen lidt bedre støjisoleret end de første årgange.

I Danmark findes kun fire motorvarianter. 1,4 benzin med 100 hk, 1,8 benzin med 140 hk og en 2,2 diesel med det samme antal heste og tæt på det dobbelte i moment. Dén motor er en perle for sin årgang – kultiveret, stærk og nøjsom. Desværre kostede den 90.000 kr. mere en benzin, da bilen var ny og prisspændet er også stort som brugt, så du skal virkelig ville have en diesel for at betale den forskel. 1,4 skal du holde dig fra, den er alt for svag til bilen – den er heldigvis sjælden og kom først i 2010.

Lige så sjælden er den hidsige Type-R med en skrigende toliters sugemotor med 200 hk. Civic Type-R er en rendyrket racer, der kræver masser af pisk, men er underholdende som få andre. Den fås desværre kun som tre-dørs. Fra 2010 fås den med spær på gearkassen, og det skal du have, hvis du vil på bane med bilen.

Type-R er temmelig kompromisløs, men er du til GTI-biler, så bør du prøve den. Også den lever op til Civics ry om pålidelighed.

Udstyr – gå efter en Sport

1280px+àretsBrugtbil14 (5 of 23)

Der findes tre udstyrsniveauer Comfort, Sport og Executive – Comfort blev nærmest ikke solgt, da merprisen for Sports 17-tommer fælge, fuldautomatisk klima og fartpilot var beskedne 20.000 kr. Executive var næsten 60.000 kroner dyrere end Sport og bød på lædersæder, xenon og glastag.

Tyske Auto Bild har testet Honda Civic over 100.000 km, og finder den solidt bygget. Kun én gang måtte den på værksted ud over almindelig service. Alt i alt placerer den sig på en 12. plads blandt de 50 langtidstestede biler. Testen afslørede også, at supplerende rustbeskyttelse vil være en god investering, da der var begyndende kantrust indvendigt i nogle vanger – ikke noget kritisk endnu, men en klar indikation på, at du ikke slipper for Suvo, Pava, Dinitrol, Mercasol eller lignende, når du vælger en Honda Civic.

Den største akilleshæl er udsynet og måske udseendet, der ikke er som alle de andre.

——————————————————————————-

Specifikationer

Honda Civic 1,8 Sport

MOTOR             R4, 1.799 ccm

YDELSE               140 hk ved 6.300 o/min

174 Nm ved 4.300 o/min

0-100 KM/T      8,9 sek

TOPFART          205 km/t

FORBRUG         15,6 km/l

MÅL                    425/177/146 L/B/H

BAGAGERUM 456/1.352 l

VÆGT/LAST/PÅHÆNG 1.325 kg

GARANTI: Rust 12 år mod gennemtæring. Mekanisk tre år eller 100.000 km. Undervogn 10 år.

 

NYPRIS              275.000 kr.

————————————————————————————

TJEKLISTEN

 

KARROSSERI/RUST

Nu skal man ikke skære alle japanske biler over en kam – men de ruster. Honda Civic er beskyttet som gennemsnittet og bør få en supplerende behandling af undervogn og hulrum. Og jo før den har fået, jo bedre, for på bare to år var der kantrust i vangerne på det eksemplar Autobild i Tyskland testede over 100.000 km. Ikke kritisk – og ikke synligt indenfor de første mange år, men det vil slå igennem på et tidspunkt. Honda yder tolv års garanti mod gennemtæring.

 

MOTOR/SERVICE

Alle motorer har kæde i stedet for tandrem, så det behøver du ikke bekymre dig om, hvis bare du fylder den rigtige olie på bilen. Serviceintervallerne er på 20.000 km eller et år – hvad der kommer først. Hondas motorer har et rigtigt godt ry, hvilket motorerne i  Civic lever op til. Olieforbruget er normalt tæt på nul – Autobilds testbil brugte en halv liter per 10.000 km, hvilket er i den absolut lave ende. På dieselsiden er der i sjældne tilfælde gået en brændstofpumpe, og det er en bekostelig affære, da en udskiftning koster mellem 20 og 30.000 kr. Lyt efter mislyde fra koblingspedalen, der kan have en eller flere af følgende fejl: Defekte bøsninger på pedalen, defekt koblingscylinder eller knirkende bremselyskontakt. De to første er dyre. Bøsningerne koster en ny pedal til 1.866 kr. plus en halv time på værksted. Cylinderen koster 1.269 kr. plus en time på værkstedet. En knirkende kontakt koster lidt siliconefedt. Ingen af delene påvirker brugen af bilen, og koblingen tager ikke skade – det lyder bare irriterende.

BREMSER/UNDERVOGN

Bremserne har tendens til at hænge, så det er strengt nødvendigt, at de bliver renset og smurt mindst én gang om året og gerne to – fx når der skiftes mellem sommer og vinterhjul.

Undervognsbøsningerne i Honda har aldrig lidt af de gummiproblemer, som VW, Audi og BMW har døjet med nogle år tilbage, og det gør den stadig ikke. Dog er der nogle, de har haft mislyde fra støddæmperne, hvilket normalt repareres på garantien og i øvrigt er nemt og billigt at fikse for et Honda-værksted.

KABINE/EL

Her er alt det udstyr, du kan drømme om, med undtagelse af to zoner på klimaanlægget. Fartpilot, fire elruder, el-spejle med varme, varme i sæderne, ratbetjening af fartpilot og radio/cd, jo, der er godt med standard-udstyr.  Sæderne virker indtil videre holdbare, og de støtter godt. Som altid bør du tjekke alle knapper og lamper, men sandsynligheden for fejl er meget ringe. Det lakerede plast omkring instrumenterne bliver let ridset, men kan poleres op igen med almindelig lakpleje. Stoffet på armlænene i dørene er de første til at vise tegn på slid.

 

Fakta

Historie

2006: Honda Civic introduceres i Danmark med motorerne 1,8 i-VTEC med 140 hk og 2,2 CTDI med 140 hk. Karossen er altid med fem døre. 6-trins manuel gearkasse eller i-shift – en automatisk, men traditionel gearkasse

2007: Type-R introduceres. 200 hk og kun som tredørs

2009: Bilen får et mildt facelift, der nemmest kendes på to huller i plasticgrillen. Støjdæmpningen forbedres

2011: Bilen får endnu et faceliftet, hvor grillen bliver til samme type net, som kendes fra Type-R

2012: Modellen udgår og afløses af ny model

 

Plusser

Underholdende køreegenskaber, genialt bagsædesystem, stort bagagerum, meget få fejl, overbevisende kvalitet.

Minusser

Koblingspedalen kan knirke eller klikke, rustbeskyttelse er strengt nødvendig, bremser kræver minutiøs service, støjniveauet er lidt højt

 

6 Kommentarer til Årets Brugtbil 2014 – alt du bør vide

  1. Andreas 13/06/2014 at 13:18 #

    Du skriver om kobling hvor man kan bruge siliconefedt . .kan du forklare hvordan man Gør det .er det fra indvendig ved retten eller

  2. Andreas 13/06/2014 at 13:20 #

    Den mislyd fra kobling. . Kan du forklare mere précis Hvordan man kan selv Gør det af med den lyd

  3. Anita Ninna Sørensen 17/09/2017 at 09:27 #

    jeg har købt en honda civic 1,5 årgang 1999.
    Du skriver der er kæde i alle hondaer.
    Så jeg skal ikke bekymre mig om at der er tandrem i denne her bil??

    • Bilbasen Blog 18/09/2017 at 22:19 #

      Hej Anita. Alle motorer i den variant, der blev Årets Bil har kæde, men de tidligere modeller har ikke alle. En årgang 1999 1,5 har tandrem, der skal skiftes ved bestemte intervaller. Vh Ebbe

Trackbacks/Pingbacks

  1. Honda Civic er Årets Brugtbil - 11/04/2014

    […] Jeg har skrevet en ret grundig brugtbiltest af Honda Civic, og den ligger på blog.bilbasen.dk […]

  2. Årets Brugtbil 2015 - BilBasen blog - 27/02/2015

    […] Årets Brugtbil 2014 – alt du bør vide […]

Skriv et svar