november 18, 2016

Afgiftsændring med ringe betydning

Afgiftsændring betyder ikke alverden. Finansloven for 2017 bragte endnu en lettelse på registreringsafgiften. Rygterne om en lettelse har svirret længe, men i denne omgang blev det altså ikke til det store gavebord til nybilskøberne, som mange havde håbet på.

I realiteten flyttes det, der hedder skalaknækket, fra 84.600 kr. til 106.600 kr. Det lyder desværre af mere, end det er i praksis – den maksimale reduktion på udsalgsprisen, hvis fortjenesten er den samme, er nemlig på 10.710 kr.

Skalaknækket indikerer, hvornår en bil skal pålægges 150 pct. afgift i stedet for 105 pct. afgift. Det vil sige, at biler, der i dag koster over 165.000 kr. vil få reduceret afgiften, men for at få den maksimale reduktion på 10.700 kr. skal bilen koste over 245.000 kr. i dag. Det med andre ord mellemklassen, der får den største procentvise reduktion af afgiften.

Volkswagen har allerede i dag meldt ud at reduktionen skubbes direkte videre til forbrugerne, hvilket de fleste andre også forventes at gøre.

VW Tiguan

VW Tiguan, Golf og Passat får alle det fulde udbytte af omlægningen

Næsten ingen betydning for brugte biler

Mens den forrige afgiftomlægning også betød et fald i udsalgspriserne på brugte biler, så forventer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilinfo ikke, at der denne gang sker det store på brugtmarkedet:

”Den afledte effekt på brugtbilmarkedet forventer jeg vil være begrænset. Vi vil ikke se samme prisfald som sidste år, og effekten vil være begrænset til især de mellemste segmenter.”

Her er forventede reguleringer af priser på en række udvalgte biler:

 

bilafgifter-konsekvens

Forudsætningerne er de nuværende standardpriser. Der tages forbehold for prisjusteringer, kampagnepriser og andre reguleringer. Beregningerne må kun bruges til at vise omfanget af ændringerne i registreringsafgiften.

Kilde: Bilinfo

 

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS