bilbase

Ugens bilnyt

Denne blogpost vil tage dig gennem denne uges aktuelle emner. Du kan blandt andet læse om, at Ford er tilbage med privatleasing, hybridbiler i Danmark, at danske biler kører længere på literen og til sidst et godt råd om at passe på våde blade på vejen.

Ford er tilbage med privatleasing

Efter mere end et års fravær er Ford tilbage på leasingmarkedet med tre af deres mest populære modeller: Ford Fiesta, Ford Focus og Ford C-MAX – alle med mulighed for at vælge 1,0 EcoBoost-benzinmotoren.
Priserne starter ved en månedlig ydelse på 1.995 kr. – og en førstegangsydelse på 19.250 kr. – for en 3-dørs Ford Fiesta 1,0 Trend med 65 hk. For 175 kr. mere om måneden får Fiestaen fem døre og en 100 hestes 1,0 EcoBoost-motor under hjelmen.
I den anden ende af skalaen er det muligt at erhverve sig en spritny 5-dørs C-MAX Titanium med en 125 hestes 1,0 EcoBoost-motor for en engangsydelse på 29.250 kr. og en månedlig leasingydelse på 3.245 kr.Priserne er afhængige af leasingperioden, som kan variere fra 24 til 60 måneder. Alle kombinationer kan beregnes på Ford Privatleasing online beregner

Hybridbilens gennembrud i Danmark

Toyota har på verdensplan solgt over 5,5 millioner hybridbiler siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil Prius i 1997. Hybridbilens gennembrud i Danmark kom for lidt over et år siden med introduktionen af Yaris Hybrid fra under 200.000 kr. Før det tidspunkt blev der solgt omkring 150 hybridbiler på et helt år i Danmark, mens der her i de første ni måneder af 2013 er solgt hele 800 Toyota hybridbiler. Fortsætter denne udvikling året ud, svarer det til en syv-dobling af hybridsalget i Danmark sammenlignet med hybridsalget inden introduktionen af Yaris Hybrid i fjor. Har man sagt hybrid, må man også sige Toyota. Den japanske bilgigant tegner sig således for hele 92 procent af samtlige solgte hybridbiler i Danmark inden for det seneste år. Med andre ord er ni ud ti solgte hybridbiler i Danmark altså fra Toyota.

Længere på literen

Danskernes biler kører markant længere på literen i dag i forhold til 2006, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det skyldes blandt andet, at danskerne kører i mindre biler, der typisk kører længere på literen end de større, og at nutidens bilmotorer generelt er blevet mere brændstoføkonomiske. Sammenligner man fx den mest brændstoføkonomiske Toyota Auris i 2006 med den mest brændstoføkonomiske Auris i 2013, kører nutidens Auris i gennemsnit op til 27 km/l ved blandet kørsel mod 20 km/l i 2006 – svarende til en forbedring på 35 %.

Pas på blade på vejen

Nedfaldne blade og fugt på vejen er en farlig cocktail. De visne blade bliver nemlig som brun sæbe, når de ligger på vejene og kan visse steder gøre den glat som en skøjtebane.

Friktionen mellem dæk og vejbane nedsættes væsentligt, hvis der er blade eller rester af blade på vejen – dermed øges bremselængden. Det er derfor en rigtig god idé at nedsætte hastigheden fra fx 80 til 70 km/t., når man kører på landevejen,” siger bilinspektør hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, Erling Vestergaard Jensen.

Er man først havnet på en bladdækket vej, og bilen begynder at skride, er det vigtigt, at man agerer som på isglatte veje. Det vil sige: Styr igennem det glatte føre frem for at panikbremse! For at undgå at havne i farlige situationer er det vitalt med en ordentlig mønsterdybde på dækkene, men også med præcise bremser, der ikke blokerer.

Foruden lavere hastigheder, ordentlige dæk og bremser kan generel agtpågivenhed medvirke til at undgå mange farlige situationer, når vejene bliver glatte.

Følg os på Facebook og Google + og se flere nyheder og debatter.

 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply