april 14, 2015

Anmeldelse: Skoda Fabia


Skoda Fabia har været en stor succes i Danmark, og er netop kommet i en ny version. Vi har testet den.

Skoda har for længst cementeret sit navn i de danske ligusterlabyrinter. Prisen er god, designet er konservativt og teknikken er fra Volkswagen, som ejer Skoda. Fabia Combi, som er stationcarvarianten, har for mange været den første familiebil, og rent faktisk har konkurrencen i det segment ikke været specielt stor. Det er det segment, man kalder en B-segment stationcar. Her har Peugeot 206 og 207 været de vigtigste konkurrenter selvom VW koncernen selv stiller med konkurrenter i from af Seat Ibiza, så er det Skoda, der har knækket formlen bedst. Største konkurrent pt er i virkeligheden Renault Clio Stationcar, der er lidt mere frisk at se på. Skoda Fabia har dog fået et væsentligt løft med betydeligt skarpere linjer end forgængeren.

Motor

Motorerne er de kendte fra VW, hvilket vil sige TSI, der er turboladede benzinere og TDI, der er turboladede dieselmotorer. Du kan også få en rigtig sparegris med en trecylindret motor uden turbo med 60 eller 75 hk – den bør du kun købe, hvis du meget sjældent kører på motorvej. Turboen giver nemlig det bundtræk, du har brug for og testbilen, en 1,2 TSI med 90 hk, gør det aldeles fremragende. Den er stærk og sviner ikke med benzinen. Kædeproblemer er her ikke noget af – VW er nemlig gået tilbage til tandrem med skifteintervaller på over 200.000 km. VW siger selv, at det skyldes at en rem støjer mindre.

Kabine

Især kabinen har fået et løft i forhold til forgængeren, og fornemmelsen er noget mere eksklusiv. For eksempel glæder vi os over, at man i displayet mellem instrumenterne kan se olietemperatur, der er den bedste indikator for motorens drifttemperatur. Når olien er over 60 grader kan du give lidt mere gas – er den under bør du køre mere forsigtigt, hvis du vil passe på bilen.

Pladsmæssigt er Fabia som Skoda er kendt – masser af bagagerumsplads lidt mindre bagsædeplads. I betragtning af, at Fabia Kombi er populær blandt børnefamilier er pladsen på bagsædet ikke imponerende. Der bliver hurtigt trangt, men sådan er det i denne klasse.

På vejen er Fabia både sporsikker og præcis. Den har en dejlig fasthed. Støjdæmpningen kunne dog godt være lidt bedre om end det heller ikke er kutyme i denne klasse. Mere vil bare have mere.

Alt i alt er Skoda Fabia er dejligt bekendtskab til en fornuftig pris. Gensalgsværdien på brugte Skoda Fabia er tilmed fornuftig, så alt i alt er Skoda Fabia absolut anbefalelsesværdig.

Se alle Skoda Fabia til salg på BilBasen

Konkurrenter

Renault Clio (ny bil)

Peugeot 207 SW

Seat Ibiza

Testbilen

Specifikationer

Skoda Fabia 1,2 TSI 90 Combi Ambition

Pris: 174.000 kr. plus levering

HK/Nm 90 hk / 160 Nm
0 – 100 km/t 11,0 sek
Tophastighed 185 km/t
Km/l 21,3 km/l
Bredde 173 cm
Længde 426 cm
Højde 147 cm
Max. påhæng 1.000 kg
Airbags 6
Tank 45 l
Gear 5 gear
Vægt 1033 kg
Halvårlig ejerafgift 310 kr.

skoda fabia 2015 skoda fabia test skoda_fabia_2015-7588 skoda_fabia_2015-7589 skoda fabia anmeldelse skoda fabia ny skoda_fabia_2015-7584 skoda_fabia_2015-7573

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS