bilbase

Årets Brugtbil 2017. Vinderen er fundet

Ford C-MAX 2010-2105 er Årets Brugtbil 2017. Den populære MPV vandt Årets Bil i Danmark, da den blev lanceret og nu er den kåret som Årets Brugtbil.

>>Søg brugte Ford C-Max på Bilbasen<<

Hvorfor er Ford C-MAX Årets Brugtbil?

Hvis man skal sammenfatte jurymedlemmernes begrundelser, så er det fordi C-MAX giver noget for pengene, den er praktisk, har gode stærke motorer og så kører den virkelig godt. Den er desuden billig, når det gælder service og reparationer.
Du kan i øvrigt se nogle af jurymedlemmernes begrundelser længere nede i artiklen


Hvilken variant skal du vælge?

C-MAX findes i to versioner – en femdørs med traditionelle bagdøre og plads til fem personer og en Grand C-MAX med skydedøre og plads til enten fem eller syv personer. Bagagerummet er lidt større i Grand-versionen men det er skydedørene og evt. de syv sæder, der er købsargumentet. Midtersædet er lidt bedre i C-Max, da midtersædet i Grand er lidt hårdt og smalt. Hvis bilen har tredje sæderække, så er den primært egnet til børn.
De mest gængse udstyrsvarianter er Trend og Titanium. Titanium er højeste udstyr og har fx to-zoners klima, hvor Trend har manuel aircondition. Noget af de mere specielle udstyr er automatisk parkering, hvor bilen selv kan registrere en plads til parallelparkering – det virker rigtig godt

Hvilken motor skal du vælge?

C-MAX var blandt de første, når det gælder benzinmotorer med turbo, hvilket giver god trækkraft ved lave omdrejninger.

Benzin: 1,6 Ecoboost-motoren med enten 150 eller 182 hk gør det rigtig godt, men den kan nemt blive tørstig, hvis ikke du er forsigtig med speederen. Her er 1,0 Ecoboost mere nøjsom, og den vil være stærk nok for de fleste, hvis du tager varianten med 125 hk. I de første årgange findes desuden en 1,6 benzin uden turbo – den er pålidelig, men er for svag, hvis du ofte overhaler på motorvejen.
dieselsiden finder du både 1,6 og 2,0. 1,6 fås med forskelligt antal hk, og den fungerer bedst med 115 hk og op, mens 2,0 diesel giver dig nogle rigtig fine præstationer.

Hvad skal du være opmærksom på inden du køber?

Selv om C-MAX er blandt de allerbedste, når det gælder pålidelighed, så er der stadig nogle ting, du bør tjekke inden. På 1,0 Ecoboost kan kølerørene til turboen finde på at ruste – er de hårdt angrebet kan de koste en ny turbo til mellem 15.000 og 20.000 kr. Hos FDM ser man en del klimaanlæg, der ikke køler nok, så det bør du også tjekke. C-MAX er desuden ikke særligt godt rustbeskyttet, så den burde have supplerende behandling. Diesel-motorerne er lidt følsomme, hvis de ikke får lange ture, og især på de motorer er det vigtigt at service er overholdt til tiden og med den rigtige olie.

Hvad koster den?

De billigste C-Max i denne generation koster lige omkring 100.000 kr. og de dyreste koster ca. 240.000 kr. Med 150.000 -180.000 kr. kan du finde rigtig fine eksemplarer. Benzin-motorerne er der færrest af, og dem er der rift om.

>>Søg brugte Ford C-Max på Bilbasen<<

Hvorfor var C-Max juryens favorit? (Udvalgte svar)

Karsten Lemche, FDM Motor
Ford C-Max er det p.t. mest interessante brugtbilskøb. Du får en fleksibelt indrettet familiebil, der har god plads til hele familien til en meget attraktiv pris. Samtidig har C-Max vist sig at have meget få fejl i FDMs brugtbilstests. Velkørende, veludstyret og med et bredt udvalg af velfungerende benzin- og dieselmotorer.
Martin Gregersen, Applus Bilsyn
Ford C-Max er en velbygget, driftssikker og rummelig MPV med gode køreegenskaber og en fornuftig driftsøkonomi. Bilen klarer sig generelt godt ved syn og tests og er derfor vores bud på Årets Brugtbil 2017.

Christian Schacht, Jyllands-Posten
Jeg har Ford C-Max som vinder af Årets Brugtbil 2017. Det er en moderne konstruktion med høj sikkerhed, fremragende køreegenskaber og god komfort. Samtidig er der rimelig med plads, og med Grand C-Max er der endda helt op til syv sæder. At priserne er rimelige og mekanikken forholdsvis fejlfri tæller også højt. Personligt ville jeg gå efter en 1,0- eller 1,6 benzinmotorerne med turbo.
Karl-Ove Pedersen, DBFU
Jeg vælger at give Ford C-MAX 15 point(Maksimum-point), da helhedsindtrykket fortæller om en rummelig, gedigen og arbejdsom bil. En bil som vore medlemmer betragter som en god vare at have i butikken og som ikke har nogen generelle fejl, hvorfor reklamationer er sjældne. På den negative side er et lidt gammeldags interiør.

Jørgen Jørgensen, seniortekniker, FDM 

I FDMs rådgivning oplever vi en stigende interesse for brugte familiebiler i den lidt større klasse, hvor der er behov for god plads både på bagsædet og i bagagerummet. Her rammer årets bil fra 2011 rigtig, med et koncept der stadig holder. En rigtig folkeflytter som FDM kaldte bilen dengang.

Teknisk har bilen ikke budt de store udfordringer hos FDMs teknikkere, og der er motorvarianter for enhver smag. Det var også hos Ford at man begynde at vise nye veje med små 3 cylindrede motorer på 1,0 liter til store biler, til manges forundring og bekymring. En kombination som har vist sig absolut brugbar.

Hvis man er til automatgear, og vælger en variant med Fords Power-Shiftgear bliver man rigtig godt kørende i en brugt bil.

Ebbe Sommerlund, Bilbasen Blog 

Ford C-Max er min favorit blandt finalisterne, fordi den leverer høj pålidelighed og stærke motorer pakket ind i praktiske karosserier. Samtidig giver C-Max chaufføren smil på læben, når vejen snor sig. Det er en vinderopskrift.

Tallene bag kåringen:

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere: 4,5.

Reservedelsprisindekset er 98 for en 1,6 TDCI Titanium

Serviceprisindekset er på 95 for en 1,6 TDCI Titanium.

Totalomkostninger ved at eje (3 års ejerskab/60.000 km) for: Ford C-MAX 1,6 TDCi 115 Trend 5d, årgang 2014, 59.000 km, salgspris: 179.900 kr. TCO: 1,82 kr/km.

Afskrivningsprocent på tre års ejerskab af en 2014 1,6 TDCi Trend 5d til en pris på 182.900 kroner: 38%

 

Læs mere

De bedste brugtbiler lige nu – se finalisterne til Årets Brugtbil 2017

6 Kommentarer til Årets Brugtbil 2017. Vinderen er fundet

  1. Thomas Frederiksen 29/03/2017 at 09:08 #

    Ford Cmax:
    – Forvirrende, hårdt plastikinteriør af dårlig kvalitet
    – Dyre og kendte reklamationer på motor og gear
    – 125 HK 1.0 motor for kedelig og langsom
    – Ustabil og mangel på fornemmelse for vejen pga højden på bilen og gyngende affjedring.
    Men også pænt eksteriør, gode priser og praktisk.
    Men bestemt ikke underholdende…

    • Ulrik R 29/03/2017 at 16:13 #

      Jeg kan simpelthen ikke nikke genkendende til ovenstående punkter, snarere tværtimod? – Er det den rigtige bil vi taler om?

      Kører dog også 163HK diesel Titanium, måske er det derfor?

  2. Torben Nilsson 29/03/2017 at 21:19 #

    Undrer mig meget over, hvordan den blev årets brugtbil med de skavanker, der nævnes.

    • Bilbasen Blog 31/03/2017 at 16:38 #

      Det er muligt at finde skavanker ved alle biler, når man ser på den store masse.

  3. Jørgen Meltofte 04/05/2017 at 21:28 #

    Er den tilfredse ejer af en Ford-Cmax Titanium 1,0 Liter 125 Hk benzin, årgang 2013
    Købte bilen fra ny. Efter 56000 Km har jeg ikke haft nævneværdige problemer med bilen.
    Fik inden udløb af nyvogns garanti skiftet en utæt vandpumpe på garantien
    Har været opmærksom på tæring af kølerør for turbolader. Fik inspiceret og overfladebehandlet kølerørerne hos Gunner Due i Roskilde.

    Opfylder til fulde de krav til kørsel, siddekomfort, indstigning og plads, som min kone og jeg har behov for.

    Negativt er dog en dårlig brændstoføkonomi i forhold til Fords 19,6km/liter samt hjul-/dækstøj

Skriv et svar