bilbase

Afgiftreformen gør Golf GTE til et slagtilbud. Vi tester den

Den store vinder i spillet om bilafgifter er opladningshybrider, som er faldet markant i pris. Det gør den faceliftede VW Golf GTE mere interessant end nogensinde før, men gør det den til et godt køb?

 Af Ebbe Sommerlund

Golf GTE

GTE ser mere aggressiv ud end standard-versionerne

Hvordan er motoren?

I en GTE er der to motorer – en benzinmotor på 150 hk og en elmotor på 54 hk. Elmotoren sidder mellem benzinmotoren og gearkassen. Samlet set er her 204 hk – man kan ikke bare lægge tallene for de to motorer sammen, da de to motorer yder maksimalt ved forskellige omdrejningstal.

Her er jo egentlig masser af kræfter – især i GTE-mode hvor begge motorer arbejder sammen. På el alene er der nok power til by og landevej, men sammenlignet med E-golf, så mangler det lidt punch.

Hvis du er vant til at køre elbil er det samtidig lidt specielt at gearkassen skifter gear – ikke alene giver det små ryk – det får også effektiviteten til at falde.

 

Hvor langt kan Golf GTE køre på el?

Da elmotoren trækker gennem gearkassen sluges en del energi, så GTE er ikke så økonomisk som en E-golf, når den kører på ren el. Men det er stadig billigere at køre på el end benzin. Du kan lade motoren lade batteriet op under kørslen men det er kun til tilfælde, hvor du fx ved at bilen fx skal stå stille i en periode – det koster nemlig virkelig meget brændstof. Vi kørte 25 km på motorvej, men du kan godt presse den op på det dobbelte ved bykørsel.

VW Golf GTE

LCD-display er lækkert og giver et luksustouch

Hvordan er komforten?

GTE er støjsvag, og den styrer præcist og sikkert. Vindstøjen er lav, mens dækstøjen er lidt mere hørbar. Men alt i alt er Golf GTE behagelig både på lange og korte ture. Den har altid automatgear.

 

Hvad er det bedste?

Du får to biler i én. En elbil til de kortere ture, men har samtidig en bil, der altid kan tankes og køre videre med det samme. GTE har desuden en række optiske forbedringer, som alle VW Golf med GT i navnet, og det pynter. En lækker detalje er et stort lcd-instrument i stedet for traditionelle ure.

VW Golf GTE

VW Golf GTE

Hvad er det værste?

Teknisk set er GTE ret avanceret. Der er både elmotor, batterier og en benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbolader. Desuden er her tre koblinger. Der er altså flere ting, der kan gå i stykker end i en elbil eller en bil uden eldrift. Fordelene opvejer dog den risiko, men jeg ville tegne den udvidede garanti – Volkswagens garanti på to år er til den tynde side.

 

Er Golf GTE  sjov at køre?

VW Golf GTE er kvik, men sjov er den ikke rigtig. Den ligger ret fladt og har greb nok, men den understyrer, og du kan mærke, at bilen er tung. Hvis du benytter skiftepalerne til at skifte gear, så reagerer gearkassen meget langsomt, hvilket dræber køreglæden. VW Golf GTE er en hurtig cruiser, ikke en svingmaskine. Men du kan godt komme først over et lyskryds – den er hurtig på de første 100 meter.

VW Golf GTE

VW Golf GTE

 

Hvad med pladsen?

Batterierne stjæler kælderen i bagagerummet, så her er mindre plads end i en VW Polo. Der er 272 liter, men her skal du også finde plads til ladekablet, hvis du vil have det med – der er desværre ikke plads i fronten, som på en BMW i3.

 

VW Golf GTE

Kabinen er lækker i GT-trim

Hvordan er kabinen?

Som altid i en VW er der en god kvalitetsfornemmelse. Betjeningen af multimediesystemet fungerer fint med den store skærm, men der er også nogle ting, der irriterer. Det er helt i skoven at navigationsanlægget ikke kan tale dansk – det er nærmest arrogant. Menuerne er dog blevet dansk – ca. 10 år efter konkurrenterne. Det er også fjollet at man skal helt ind i lydmenuen for at slå lyden fra på navigationen, men nu bevæger vi os ned i petitesser.

 

Passer prisen?

VW Golf GTE er nærmest et slagtilbud. For 10.000 kr. oveni en 1,4 TSI DSG får du en bil der kan bruges som elbil i hverdagen og du får en noget hurtigere bil. GTE er et godt tilbud til 307.205 kr. plus levering 3.880 kr. Regn dog med at smide ca. 30.000 kr merei for at få navigation, led-forlygter og app-connect. Du kan selvfølgelig sagtens smide endnu mere udstyr på og ramme 400.000 kr., men det er ikke nødvendigt for de fleste.

VW Golf GTE

VW Golf GTE

 

Ebbe Sommerlunds dom over VW Golf GTE

Til pengene finder du ikke bedre bil. Godt nok er GTE ikke specielt underholdende, men tilbyder en lækker pakke til en skarp pris. Du kan køre ren el ned til bageren, og du kan give den gas i GTE-mode med 204 hk. Dermed er Golf GTE virkelig alsidig. Personligt er jeg mere til e-Golfs køremåde, da den reagerer hurtigere på speederen, men GTE leverer et vægtigt argument i at den kan køre videre på benzin, når batteriet er tomt. Teknikken er temmelig kompliceret, så jeg ville vælge den med udvidet garanti/forsikring.

Alternativer til en ny VW Golf GTE

Ingen konkurrenter giver det samme i dette prisleje. Audi A3 Sportback E-Tron bygger på præcis samme teknik, men er noget dyrere. BMW i3 REX kan køre længere på el, hvilket er rart, men når batteriet er tomt virker den ret amputeret.

 

Brugt Golf GTE

Teknisk set er ændringerne små i forhold til den ikke-faceliftede GTE. Mest markant er forskellen i kabinen, hvor du må undvære lcd-display i instrumenthuset og den nye store skærm i midterkonsollen.

 

Søg VW Golf GTE på Bilbasen

 

BMW i3 REX – brugt eller ny

Den er noget mindre, men føles hurtigere i optrækket. BMW i3 REX giver kun plads til fire, og bagagerummet er småt. Til gengæld kan den køre længere på ren el, men når strømmen er væk føles den lidt amputeret. Når batteriet til gengæld er ladet op, så accelererer den vildt og voldsomt til 50 km/t. og når hundrede på under 8 – i tal er den svagere end GTE, men i praksis føles den hurtigere på grund af elmotorens formidable respons. Bemærk at den findes i to batteristørrelser med stor forskel i rækkevidde.

 

Søg BMW i3 REX på Bilbasen

 

Volkswagen Golf GTE

Specifikationer

Motortype  firecylindret rækkemotor med turbo og direkte indsprøjtning. AC synkron-motor med permanent-magneter

Slagvolumen   1.395 ccm

Ydelse            204 hk samlet

Maks. Drejningsmoment  350 Nm (samlet)

Batterier       400 V – 13,14 kWh – li-ion

Gearkasse      Automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med 6 trin

Tophastighed                            217 km/t

Acceleration 0-100 km/t          7.6 sek.

Brændstofforbrug                     66,7 km/l

Køreklar vægt                              1.599 kg inkl. fører

Bagagerumskapacitet            272 / 1.162  l

Pris: 309.205 kr. plus levering 3.880 kr.

 

 

Læs mere

Er brint fremtidens brændstof?

Video: Den nye VW Polo æder Berners jakke

 

10 Kommentarer til Afgiftreformen gør Golf GTE til et slagtilbud. Vi tester den

  1. Daniel Stilling 12/10/2017 at 15:44 #

    Kender en der har haft et watt meter på sin Golf GTE. Det kostede 18 KW at oplade den. Rækkevidden på ren EL var omkring de 37 km med hans kørselsmønster.

    18 KW X 2,30 kr. Pr kWh = 41,4 kr / 37 km = 1,1 kr/km. Hvilket er ca det samme som hvis man havde kørt på benzin.

    Det giver derfor ingen mening at købe en Golf GTE kontra en på ren benzin. Tvært imod er teknologien med benzin motor og elmotor kombineret stadigvæk nyt og ingen ved hvordan det fungerer på lang sigt. Det må vel været mere der kan gå i stykker end hvis man købte en ren benzin motor.

  2. Jonas 13/10/2017 at 10:11 #

    Jonas 13/10/2017 at 08:40 #
    Wv, Skoda, Seat eller Audi, er sgu noget skrammel, kvaliteten og især holdbarheden er under al kritik, f.eks 2.0tsi motoren som politiet brugte i deres passater, gik i stykker for et godt ord, turboer, trækaksler og total mortorhaveri var de mest almindelige fejl. Ekstremt højt olieforbrug en anden felj som forekom på 9 ud af 10. Der fandtes ikke en Passat 2.0tsi i regionsyddanmark, som ikke havde fået skiftet motor, turbo og trækaksler mindst 1 gang på 2 år. Bevares politiets biler får jo også mange flere klø, end den gennemsnitlige bil, men det ændrer ikke ved, at f. Eks hundepatruljerne som er Ford Mondeo ikke har de samme fejl og mangler på deres 2.0 liters benzin(240 HK) udgave. Det er som regel turboen der stod af der, hvis det gik i stykker, kan ikke erindre der er skiftet hele motoren på 1 eneste. Sidst men ikke mindst, så er der jo også Mercedes c220 cdi både w204 og w205. Uden om almindelige sliddele, så som skiver og klodser, har der kun været 1 som fik skiftet kardanaksel, ingen turboer ingen mortor skifte og intet olieforbrug. Så i hvertfald den udgaven politiet har til rådighed, er langt mere solid, end det skrammel fra wv.

    PS. I marts 2016 købte jeg selv en Skoda Octavia 1.4 tsi dsg. Da jeg troede det bare var 2.0 tsi motoren som var problematisk Jeg havde den møgspand til januar 2017, da kunne jeg simpelthen ikke holde den bil ud længere. Den brugte ca. 1 liter olie pr.1200 km, derfor ingen udbedring på garantien, da fabrikken tillader et olieforbrug på op til 1 liter pr 1000 km. Så havde jeg problemer med dsg giret, den gled ligesom i koblingerne, altså ligesom en gammel dame der filer på koblingen, da
    hun har svært ved at finde koblingspunktet.
    Det var forhandleren heller ikke villig til at gøre noget med. Bilen var desuden udstyret med led kørelys, og bixenon på nær og fjernlys, også her var der problemer, de duggede simpelthen til, ca 60-65% af lygtehuset duggede til på indvendige side af lygte huset. Jeg mener de var utætte forhandleren og importøren mente det var kondens, pga. Varme kulde påvirkning. Ifølge importøren skal bunden af lygtehuset have tydelig vand liggende, altså en helt sø med vand. Sidst men ikke mindst så sluttede det her fantastiske bolero anlæg med touchskærm at fungere, altså ingen funktioner virkede, da mente forhandleren, anlægget muligvis havde fået en virus fra telefonen, muligvis via musikstreaming, hele enheden ville de være nødt til at skifte, men kunne ikke garantere at det gik på garantien, for hvis det skyldtes en virus fra telefonen, ja da havde man jo selv ødelagt modulet PS. Et nyt modul kostede vist en 10-15 tusind.
    PS. Kan absolut ikke anbefale en udvidet garanti og service aftale, da den er bundet på den forhandler som har solgt dig bilen. Det vil sige man ikke umiddelbart kan skifte værksted, hvis man som mig er stærkt utilfreds med værkstedet, uden man mister de penge man har betalt for den udvidede garanti og service aftale.
    Bilen havde kørt 26000 da jeg solgte den igen, jeg tænker stakkels mand som blev den næste ejer af den skodkasse.
    Vil dog gerne erkende, at kvaliteten på materialerne i kabinen, på især Audi er ganske flot, men havd hjælper det når værkstedet bo..er folk for hårdt i R..en når de mekaniske svigter, hvilket det har en tendens til fra den koncern. Nu kører jeg Kia, det er røv kedeligt, men der er 7 års garanti, og har indtil videre ikke haft et svigt

    • Chr 13/10/2017 at 22:17 #

      Superb review og ærligt Jonas👍

    • Carsten 14/10/2017 at 17:39 #

      Hej Jonas, jeg har også haft en Skoda Octavia fra oktober 2013 (3. Generation). Vi fik skiftet koblingen som garantireparation hos en anden forhandler end den vi købte hos (da bilen var 2,75 år gammel). Så enten har de lavet nye regler eller et eller andet. Ingen problemer med bilen efterfølgende. Bilen kører stadig i familien og der er ingen problemer med 1,4 tsi med dsg! Derimod har jeg fået skiftet gearkassen på min tidligere fabriksnye VW polo gt med dsg da den var 7 mdr. gammel. (Foregik også hos en anden forhandler end den jeg havde købt bilen hos). Mvh. Carsten

  3. Tahir 15/10/2017 at 12:45 #

    Ud fra mekanisk erfaring og fra miljøet kan jeg genkende situation. Jeg synes at bil anmelder og journalister, er altid positive overfor folkevogns gruppen. Det som de er hellig og man ikke må skrive dårligt om dem, selvom ren teknisk afspejler virkelighedens en anden. I USA har man en anden opfattelse af folkevogn, for der har 6års/72000miles garanti også Kina mener jeg. Folkevogns skandale, blev væsentligt ned tonet i Europe i forhold til USA. Teknikken er noget bras, folkevogn er lidt ligesom Alfa Romeo, du køber den med hjertet og ikke fornuften. Generelt er Japansk kvalitet den overlegen, selvom de er oftest lidt kedeligere.

  4. Bo 10/11/2017 at 05:30 #

    Det er ikke rigtigt, at det koster 18 KW at oplade, som “en der kender en, der…” har hørt. Et fuldt afladet batteri oplades fuldt ud med forbrug af 7,2 kWh. Batteriet har ganske vist en kapacitet på 8,9 kWh, men det aflades aldrig 100 % af hensyn til batteriets holdbarhed.
    Og så er elmotoren ikke på 58 hk, men på 102 hk.

  5. Peter 03/12/2017 at 09:56 #

    Det passer ikke at der ikke er noget alternativ til Golf GTE. Jeg har netop afsøgt markedet for plug-in hybrid biler – og fundet at Kia Niro er den absolut bedste til prisen. Og med et Clever abonnement koster det kun 300kr om måneden at lade op – uanset hvor meget man kører. Den kan køre 58km på en opladning – og da jeg har 20km til arbejde passer det fint til mit behov.

    Jeg købte den største model (300.000 – nedsat fra 350k i forb. med afgiftsreformen), hvor der er absolut alt det ekstraudstyr, man kunne tænke sig. Sammen med at jeg fik en god rabat og et anhængertræk med i prisen og at jeg har 7 års garanti, så er dette mit bedste bilkøb nogensinde.

    Den har godt nok kun 140 HK, men er rigeligt frisk til mit mig.

    • Bilbasen Blog 03/12/2017 at 14:30 #

      Hej Peter. Jeg burde nævne Niro, det har du ret i. Der er som du siger meget stor forskel på ydelsen, men det er jo ikke alle, det er vigtigt for.

      Vh Ebbe

  6. Jonas h. 06/12/2017 at 17:50 #

    Jeg kunne faktisk godt tænke mig en Golf GTE… når pengene rækker til det, men noget renovering herhjemme kommer i forkøbet, hvilket vel både er godt og skidt. Mest godt fordi hybridteknologien stadig er relativt ny, så der bliver nogle år at se det an i.

    Hvis jeg ser mig om og spørger folk, så vil mange købe VW igen.
    Journalisten fortæller herover dog også han nok forventede mere af bilen og er del mere kritisk, end jeg har set på de 20 youtube videoer af bilen nu hvor folk er positive, let kritiske og begejstrede på samme tid.
    Alting idag er nok smag og behag på mange måder, og måske er journalisten her, nok mere til BMW end til VW og uanset hvordan man drejer den er det nok ofte et spørgsmål om præference som har indflydelse på karakteren der gives. Jeg tror det er umuligt at finde en der er fuldstændig uvildig i sin test. Men det er altid sjovt at køre en anden bil end man plejer, noget begestring der jo også naturlig må ligge bag.
    Med den specifikke bil er jeg er dog ret skeptisk ifht til den generelle levetid på både motor og batteri på sådan en fætter. Siden det er en hybrid, er der vel ikke noget der fortæller hvor langt hhv. hverken elmotor/batteri og forbrændingsmotoren har kørt. Det tænker jeg mht service godt kan give lidt udfordringer. Hvor mange km motoren har kørt, hvor mange gange batteriet har været afladet, hvor mange timer elmotoren har kørt, hvor mange gange motoren er startet op kold osv. Vi får jo at vide at når motoren er driftsvarm slides den mindst osv. Hvad så når den kører f.eks 52 km hver vej hver dag og de sidste 2 km(TEORETISK, JEG VED DET GODT!) er kolde km, gange 216 arbejdsdage. Så bliver jeg nu lidt bekymret, hvis jeg skal ud og købe en bil. hvor historikken er som en finger i luften. Idag har man jo alder og km og sammenligne med og dermed en indikation om hvor vidt det er mormor kørsel til bageren med 20.000 over de seneste 6 år, eller 85.000 det seneste par år, så har den nok være en sælgervogn/pendlerbil der har kørt lange varme ture dagligt. (blot for at sætte det i perspektiv)
    Er der nogen af jer læsere der ejer en og rent faktisk kan be/af-kræfte fordomme og har haft bilen over en periode og kan give plusser og minusser?

    • Bilbasen Blog 06/12/2017 at 21:43 #

      Hej Jonas

      Jeg vil love dig, at jeg er uvildig. Men jeg er ikke 100 procent objektiv – det findes ikke i biltest. Jeg ser det som mit job at påpege, de svagheder, jeg ser, men naturligvis også fremhæve de gode ting. GTE ER unægtelig en fed bil til pengene. Jeg har det på samme måde med bekymring for holdbarheden, men jeg tror ikke det er et problem i forhold til service – bilens computer holder styr på de ting. Min bekymring går mest på gearkasse, turbo og de tre koblinger. Så jeg ville kaste ekstra garanti på bilen og behandle den pænt. Vh Ebbe

      Og du vil se i en kommende test af en BMW, at jeg også er kritisk over for BMW.

Leave a Reply