Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Undervognsbehandling er bedst om sommeren – der er bilen tør, lyder det af og til fra forskellige kanter. Men holder påstanden vand? Eller er den falsk? Det undersøger BilBasen.
Det giver jo en form for mening at hævde, at undervognsbehandling virker bedst om sommeren, da sommeren oftere byder på tørt vejr i længere perioder. Men for at få det korrekte svar fra en uvildig fagmand har BilBasen spurgt teknisk chef hos FDM, Jørgen Jørgensen, der svarer:
– Undervognsbehandling kan foregå hele året, hvis bare behandleren tager sine forholdsregler og gør sit arbejde ordentligt, så betyder årstiden ikke noget.
Hos Suvo Antirust i Tørring er Laurs Christensen helt enig og forklarer, hvorfor det forholder sig sådan:
– Alle biler, der skal behandles, bliver først renset helt af med damp og varmt vand, så skidt, salt og snavs fjernes. Herefter står bilen til tørre en hel dag over varmeblæseren, så den er helt tør, og produkterne virker bedst muligt.
Det betyder altså ikke noget, om det er tørt eller vådt udenfor – bilen bliver alligevel først våd og siden tørret. Derfor tager en grundig behandling to hele døgn.
Ifølge Laurs Christensen skal man ikke vente til efter vinteren med at behandle sin bil:
– Vinterens fugt og salt får rusten til at brede sig endnu hurtigere, så det er med at få bremset angrebet så hurtigt som muligt. Man skal ikke vente til foråret. Man skal i det hele taget aldrig vente.
Men hvornår skal man overhovedet begynde at behandle sin bil? Nogle siger efter tre år og andre efter fem. Hvad er det rigtige. Det spørgsmål får Jørgen Jørgensen:
– Hvis man ved, at man beholder bilen i mange år, og at den skal behandles på et tidspunkt, så skal man bare gøre det med det samme. Der er ingen grund til at vente, og det er allerbedst inden den første vinter. Hvis man derimod forventer at sælge bilen efter tre år, så er der ikke økonomi i det.
Laurs Christensen uddyber, alle biler ruster, og de fleste er allerede begyndt, når de leveres, så jo før man kommer i gang jo længere tid kan du holde rustangreb fra døren. Forebyggelse er bedre end reparation.
Bore huller eller ej?
Der har været en del diskussion om, hvorvidt der skal bores huller under behandlingen, og hvordan det påvirker garantien. Til det siger Jørgen Jørgensen:
– Der skal bores de huller, der skal bores. Garantien bortfalder ikke på andre områder end de borede huller, så der er ikke nogen risiko ved det, når det er en fagmand, der udfører arbejdet.
Laurs Christensen fortæller, at hullerne bores efter forskrifterne fra produktfabrikanterne.
– Et rigtigt placeret hul gør, at jeg kan ramme helt præcist med lansen. Og propperne er behandlet med beskyttelse, så der ikke opstår rust omkring hullerne. Skulle der gøre det, er det under vores garanti og ansvar.
Men hvilken udbyder skal man vælge? Til det siger Jørgen Jørgensen fra FDM
Det handler langt mere om den, der udfører arbejdet, end hvilket produkt der bliver anvendt. Hvad Laurs Christensen vil svare på det spørgsmål er naturligvis åbenlyst, men også han mener, at det vigtigste er, at behandleren er grundig og samvittighedsfuld
Myte: Undervognsbehandling skal foretages om sommeren!
Konklusion: FALSK. Årstiden er underordnet.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.