december 17, 2016

99 oktan giver 14 hk ekstra

Bil Magasinet har testet tre typer benzin– 92, 95 og 99 oktan for at se om der er forskel på effekt og brændstoføkonomi.

Af Ebbe Sommerlund

peugeot308gti_02

Højtydende turbomotorer får flere hk på 99 oktan benzin

Alle biler på vejene skal kunne køre på 95 oktan, men nogle kan drage nytte af et højere oktantal. Oktantallet siger noget om, hvor bankefast en benzin er – det vil sige, hvor hårdt den kan komprimeres før den antænder af sig selv. Det sidste vil man for alt i verden undgå, da det skaber detonation, der i værste flad kan brænde hul i stemplerne.

Eftersom en del moderne motorer har en bankesensor, kan de tilpasse motorstyringen til det oktantal, der er i tanken. Effektgevinsten er højest på turbomotorer, da de både kan øge ladetryk og justere tændingen.

Bil Magasinet har da også netop testet på en højtydende turbomotor, nemlig en Peugeot 308 GTI med en 1,6-liters motor opgivet til 272 hk.

 

Klar forskel på 99 oktan og 95 oktan benzin

På 95 oktan yder motoren efter Bil Magasinets målinger kun 260 hk på oktan 95 og 259 hk på oktan 92. På  99 oktan yder motoren, det den skal. Tallet siger 274 hk, hvilket godt nok er lidt mere end fabriksoplysningerne, men ikke mere end statistisk unøjagtighed. Til gengæld er drejningsmomentet hele 32 Nm højere end fabrikkens oplysninger – godt nok først ved 4.800 o/min, men kurven ser ret flad ud og er klart bedre fra bunden end med 95 oktan benzin. Den er dog ikke helt så flad, som fabrikkens grafik viser 🙂

peugeot_308gti_2015_87_en

Turbomotorer kan have god gavn af 99 oktan benzin

Så hvis du har en højtydende turboladet motor, så får du rent faktisk noget ud af at tanke den dyrere 99 oktan, der desværre ikke fås ret mange steder i Danmark efter Cirkle K overtog en del Shell-stationer. Men det koster også en krone mere pr. liter.

Har du en benzinmotor uden turbo og som ikke er hårdtpumpet, så vil gevinsten efter vores bedste overbevisning være minimal.

 

Du kan læse hele artiklen i det Bil Magasinet, der er i kioskerne netop nu.

 

Læs mere

3 x 200 hk til ingen penge

Tre favoritter: 4×4 og minimum 260 hk til under 500.000 kr

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS