maj 15, 2020

Jagten på en billig brugt bil – hvad skal Ebbe vælge?

Ebbe Sommerlund leder efter en bil, og det er ikke helt let, selv om titlen siger biljournalist. Den skal nemlig helst være billig og give smil på læben

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 15. maj 2019

Sådan en motorjournalist må da vide, hvilken brugt bil han skal købe, mener min kone. Og det gjorde jeg sådan set også, hvis hun ikke havde nedlagt veto mod den, jeg helst ville have – nemlig en SAAB 9-5. Helst en Aero og helst en sedan. Og faktisk også helst før facelift i 2005. Ikke på grund af de grimme Dame Edna-briller, men mere fordi kabinen mistede meget af sit SAAB-præg. Dame-Edna-brillerne giver man bare folie, så er dagen reddet – hvis bilen er sort eller mørkegrå.

LÆS OGSÅ | Ebbes Renault er død – hvad koster det reelt at køre i billige brugte biler?

SAAB 9-5 er en stor rummelig flyder, og jeg har en stor kærlighed til de særprægede biler fra Trollhättan. Men det bliver ikke denne gang, at jeg får en 9-5. Den er simpelthen for lang i snuden, siger hun.

”Jamen, det gør den meget sikker,” siger jeg – uden fornøden overbevisning i stemmen, selvom jeg lige har smadret en bil i en frontalkollission. Hun køber ikke argumentet. Og på en måde vil jeg også gerne have en lidt mere dynamisk kørende bil end en SAAB 9-5.

Skulle jeg købe ny ville jeg købe en Ford Focus ST eller en Renault Megane RS Trophy – elsker GTI, men mit budget er ikke engang til de brugte.

Gerne oversete biler

Så går hjernen i gang med oversete biler, for jeg gider bare ikke biler alle andre har. Min bil må gerne rejse spørgsmålet: Hvorfor har du valgt den bil?

Det udelukker biler som VW og især Audi – ingen gider høre om din pæne Audi, med mindre det er en RS. Eller måske kunne jeg leve med en Audi 100/A6 med fem eller sekscylindret motor – en flyder men stor og praktisk. Egentlig er jeg også ligeglad med hvad andre tænker. Men den må gerne være billig. Rigtig billig og med en kabine jeg synes er pæn – hvilket desværre udelukker Ford Mondeo i prislejet. De kører ellers rigtig godt indtil 2015.

BMW er automatreaktionen fra min hjerne. Jeg må have en rækkesekser – jeg elsker rækkeseksere. Der er en fin BMW 330i E46 Touring til salg med lavt kilometertal, og jeg er vild med modellen. Konen kigger på baglygterne og siger: ”Måske behøver det ikke være en stationcar.”

Okay fedt, tænker jeg, selvom jeg er lidt skuffet over, at det ikke skal være en 330i. Nå, op på hesten – sedan-muligheden åbner for sjove bilmodeller. Men ikke en 3-serie – jeg har haft biler med større handskerum end den har bagagerum.

Så er det 5-serien i en sedan – ja, nu snakker vi. E60-modellen med facelift (LCI) lygter og nogle konkave fælge. Kabinen er godt nok ikke lige min kop te, og driftsomkostningerne kan være høje. Men rækkesekseren – åh ja. Men hvad med forgængeren? E39. Nærmest en klassiker – især hvis man finder en 528i uden bayersk åndenød på instrumentbordet. Ja, det er en mulighed. Men der er ikke lige den helt rigtige på markedet. Jeg vil have manuelt gear – automatgear bliver først rigtig godt i BMW, da den ottetrins fra ZF kommer i 760 i 2008. Der er alligevel ikke den helt rigtige til salg. Videre.

Japanske biler der er billige og pålidelige

Kræmmerjyden stikker hovedet frem – det er dejligt, at de er billige siger han og fortsætter: Og japanske biler har du haft succes med.

Så jeg runder kort Mazda 6 – den første generation. De er ekstremt billige, men rusten æder i dem, som Garfield spiser lasagne. Rustbeskyttelse er et absolut must og helst fra dag et. Mellem 10.000 og 20.000 kr. får dig langt – endda en 2,3, men de kan godt bruge olie og baglygternes ulideligt klare spejl får mig til at droppe ideen. De kører godt, koster ikke meget, kabinen er lækker nok, men jeg vil gerne prøve noget mere specielt.

Så er jeg ovre i Honda Civic – den billeformede. Pålidelig og billig. Men min datter bliver let køresyg, og den bil er mere mørk på bagsædet end en VIP-limousine. Honda Accord fra 2009? Også pålidelig og pæn nok, men udvalget er ikke stort, og de er for dyre i forhold til alder. Videre.

”Alle ordentlige mennesker har ejet en Alfa Romeo,” sagde de i Bilradio med Ulrik Aarhus og chefredaktøren for Bil Magasinet, Mikkel Thomsager. Nu genlyder tesen i mit hoved.  Så jeg må have en Alfa tænker jeg, og drømmer straks væk i en Alfa 156 med en af verdens bedst lydende V6’ere. Og en af de mest tørstige. Måske kunne jeg nøjes med den vellydende 2,0 Twinspark eller den mere tikkende men stærkere 2,0 JTS?

LÆS OGSÅ:  Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

Konen kommer på banen – 156 er ikke pæn nok. Hun har fået øje på en Alfa 159 – og de er bare vanvittigt flotte – især til prisen. Jeg synes at 156 kører mere, som en rigtig Alfa, men jeg er også forelsket i linjerne på 159, og kabinen er smuk – især med læder. Jo, det kunne være et bud.

Smuk med smuk på

Jeg ser en 159 3,2 V6 til 80.000 kr. Fristende, men jeg tør ikke – brændstoføkonomien er helt i hegnet, og jeg er bange for at noget knækker.
Helst vil jeg have en 1750 TBI – den med turbomotor og et godt kompromis – nogenlunde brændstoføkonomi og 200 hk. Men der er kun én til salg, og den er alt for dyr til mit budget. 2,4 diesel med 200 hk trækker virkelig godt, men det skal ikke være diesel.

Så er der 2,2 JTS, som er inden for budget. Det er ikke verdens fedeste motor, men den kan gå an. Den har trods alt 185 hk og 230 Nm. Så mangler jeg bare, at der kommer en sportwagon til salg – helst med TI-fælge i lys brun og med lyst læderinteriør.

Med mindre jeg finder på noget andet i mellemtiden? Eller andre kommer med et rigtig godt bud.

Krav: Ikke alt for almindelig. Benzin-motor. Ejerglæde i form af enten køreegenskaber eller udseende/charme. Plads til bagage og fire personer. Gerne fem eller seks cylindre. Nogenlunde pålidelig. Maks 50.000 – 60.000 kr.

FORTSÆTTES

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS