Markant og modig fornyelse af Nissan Qashqai
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Af: Julie Schoen / d. 8. januar 2018
Nu kan du blive ejer af en rød Ferrari. Og det endda uden at være millionær. Per Thomas Kaufmann har nemlig sat sin røde sportsvogn og sit kæreste eje til salg på Bilbasen for den nette sum af kun 595.000 kroner.
Bilen, som er en model 308 GTB, gik i 1981 ud af produktion, og lige netop denne har 38 år på bagen. Men på trods af bilens alder er det de færreste, der har prøvet at trykke speederen i bund i Pers bil.
59-årige Per købte nemlig bilen i 2006, og siden har ingen andre fået lov til at sidde bag bilens ret.
– Der har da været en del, der har spurgt mig, om de ikke lige må prøve at køre min bil, men jeg har været lidt fedterøvsagtig og sagt nej, griner Per og fortsætter:
– Ikke engang mine sønner har fået lov. De ved godt, at jeg er lidt øm om den.
Per tør ikke lade andre indtage førersædet, fordi han er nervøs for, om folk kan finde ud af at køre den korrekt. Udover at det er en Ferrari, er det jo også en gammel veteran, så ifølge ejeren er koblingspunktet lidt anderledes, gearkassen er lidt hård, og dertil sidder gearerne lidt anderledes end i en almindelig bil.
Og Per skal ikke nyde noget af, at nogen behandler hans bil forkert. Bilen er nemlig hans kæreste eje.
– Jeg elsker jo den bil, og det tog mig også lang tid at finde lige dén. Jeg tog til Tyskland nogle gange for at lede efter den helt rigtige, før jeg fandt den her, siger Per, der bor i Humlebæk.
LÆS OGSÅ: Test: Jaguar F-pace
Samtidig betød det noget for ham, at bilen var en ældre model, da det ifølge ham gør den mere personlig i udtrykket. Og bilens farve, ja den var Per heller ikke villig til at gå på kompromis med:
– Det skulle være en Ferrari, fordi det har været en gammel drengedrøm for mig, og den eneste rigtige farve til sådan en bil, er den røde. Det gør den mere sensuel, og det passer til dens runde former. Bilen er jo nærmest et designikon, fortæller den stolte ejer.
Per skåner også sin bil for vind og vejr ved kun at køre med den i solskin, og den har derfor i sin levetid kun kørt 20.000 kilometer. Når hjulene ikke triller, står den godt og trykt pakket ind i garagen.
– Når jeg skal pakke den ud, har jeg det ligesom juleaften. Jeg føler også lidt, at det er som at hive en forklædning af, griner Per.
Men selvom han er glad for sin bil, er det en begejstring, han ikke bare deler med gud og hver mand, for der skal ikke gå blær i den. Desuden kan Pers kalender hurtigt blive fyldt op med aftaler, hvis han fortæller folk om sin bil.
LÆS OGSÅ: Verdens dyreste pedalbil: Land Rover Defender i børneversion
– Jeg har da oplevet, at jeg fortalte, at jeg havde en rød Ferrari, og så ville manden, jeg fortalte det til hjem til mig og drikke en kop kaffe, fordi han skidegerne ville se bilen. Det var så også i orden, fortæller Per.
Han er også flere gange blevet spurgt af perifere venner, om deres børn måtte få en tur i bilen.
Men nu er de tjenester snart forbi, for om lidt er Pers garage forhåbentlig tom. Hvis det altså lykkes ham at sælge bilen.
– Jeg sælger bilen, fordi der skal ske noget nyt. Jeg kunne godt tænke mig en ny veteranbil, men jeg har det ikke særlig godt med at sælge den. Det er da helt klart sørgmodigt, og jeg kommer til at savne synet af den, fortæller Per.
LÆS OGSÅ: Jaguar med brutal lyd i tunnel
Salget betyder også, at Per bliver nødt til at opgive sit princip med, at det kun er ham, der trykker på speederen i hans røde lyn. For inden en sælger langer 595.000 ”over disken”, forventer vedkommende nok at kunne prøvekøre den røde bil.
– Ja, sådan må det være. Men om folk får lov, kommer helt sikkert an på, hvor seriøse deres henvendelser er. Der har allerede været en del lykkeriddere, som nok egentlig mest bare er interesseret i at få kørt i bilen, fortæller Per.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Kun en uge efter verdenspremieren skifter Alfa Romeo Milano navn til Alfa Romeo Junior. Årsagen er de italienske politikeres nationalfølelse.
I midten af 1970’erne forsøgte Tyrrell at revolutionere Formel 1 med den unikke 6-hjulede Tyrrell P34. Nu har du muligheden for at eje en af de mest specielle F1 biler gennem historien.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.