bilbase

BMW 130i – en diskret Mini M3

Af Ebbe Sommerlund

BMW 130i er næsten lige så sjov som en ældre M3 og så er den meget billigere i drift.

>>Ugens fund er til salg her<< Det er en 2005-model med 109.000 km på tælleren. Prisen er 179.000 kr.

bmw-130i-30-5d

Det virker selvfølgelig lidt søgt at kalde en 130i for en mini M3. For det første et det jo en 1’er. For det andet har 135i flere hk og for det tredje har BMW jo en slags 1-serie M i form af M2. Men nu er det du kan kalde mig et forstokket gammelt røvhul, for jeg er stadig i tvivl, om jeg synes, at en turbo hører hjemme på en M-serie. Jeg vil hellere have en ultrahurtig speederrespons, og den får du ikke på en turbobil selvom en 135i og en M2 reagerer hurtigere end de fleste på gassen. Der er bare det mikrosekunds tøven, som du ikke finder så langt i en sugemotor. Dermed er det nemmere at balancere bilen med speederen, og det giver ægte køreglæde – synes jeg.

Fantastisk motor i BMW 130i

Nå, men motoren er altså fantastisk i den lille 130i. 265 hk og 315 Nm og den lækreste sprødeste lyd. Gå bare to generationer tilbage i BMW M3 og du vil have ca. samme antal heste. Med andre ord – 130i er en lommeraket. 0-100 km/t på kun 6,1 sekunder og topfarten på 250 km/t er nem nok at nå, hvis du da skulle ønske det.  Styretøjet har en god vægtning og tag bare det aktive styretøj, hvis du kan få det. Det virker nemlig genialt. Og hvis du finder en uden M-rat, så skal du købe det hos BMW og få det monteret, for det lille fede rat er hver en krone værd på de små veje, hvor den vævre BMW giver dig et spark bagi, på vej ud af svingene. Hvis du slår antispin helt fra, er hjulspin den letteste dag i verden, og giver du overdreven gas ud af svingene, så ligger bilen sidelæns med røg ud af hjulkasserne.

Genial elektronik

Heldigvis findes der et genialt elektronisk system kaldet DTC – Dynamic Traction Control. DTC tillader en lille smule slip og hjulspin, så du kan mærke baghjulstrækket uden bilen tager magten fra dig – elektronikken holder hele tiden hånden over dig, men du får lov til at lege lidt. Det siger en hel del om BMW, når de udvikler sådan et system, hvor alle andre mest har travlt med at få plads til 11 airbags og andre sikkerhedssystemer – (bare rolig, dem har BMW også) Det her er altså en drivers car. Og det i yderste potens, for plads er der ikke meget af bag chaufføren.

. Bagagerummet er hæderligt for en minibil, men bagsædepladsen er trang.

bmw-130i-30-5d-3

Ikke mange BMW 130i til salg

Hvis du kan få den forsikret bør driftomkostningerne ikke fejle noget – selv om ejerafgiften på 7.740 kr. da er til den stive side. Da Autobild lavede en 100.000 km test var BMW 130i den bedste af alle. Den fik skiftet bremser og vinduesviskere, og sagde ikke et pip forkert. Desuden kørte den næsten 10 km/l i snit – hvilket jo ikke er imponerende for en lille bil, men husk på at der skal fodres 265 heste. Så er det pludselig en fin bedrift. Hvis du er solgt, som mig, så er dette en af de sjoveste biler på markedet overhovedet. Den fås i øvrigt også gule plader.

 

>>Søg BMW 130i på Bilbasen<<

BMW 130i Specifikationer

 

MOTOR             R6. 2.996 ccm. 24v

EFFEKT              265 hk ved   6.600 o/min

315 Nm ved 2.500 o/min

 

0-100 KM/T      6,1 sek.

TOPFART           250 km/t

FORBRUG         11,1 km/l

MÅL  L/B/H      424/175/142 cm

BAGAGERUM   330/1.150 l

VÆGT/LAST/PÅHÆNG               1550/425/1.200kg

EJERAFGIFT: 5.860 kr. årligt

 

 

Det skal du tjekke, når du køber BMW 130i

 

KARROSSERI/RUST

Her er et af de eneste kritikpunkter fra Autobilds 100.000 km-test. Nogle af hulrummene kunne godt bruge lidt mere behandling. Ikke at det var kritisk, for de mest udsatte steder havde fået voks. Hvis du skal efterbehandle din BMW så sørg for at undervognscentret benytter den rigtige behandling og overtager garantien mod gennemtæring

 

MOTOR/SERVICE

BMW 130i kalder selv til service, og du kan forvente at der er mellem 20.000 og 30.000 km imellem værkstedsbesøgene.  En del tændspoler er blevet skiftet – og de er udsatte hvor de sidder. En udskiftning koster lige i omegnen af 3.000 kr. inklusiv arbejdsløn. Der var stort set intet slid at spore på motoren i den 100.000 km-test som Autobild i Tyskland har foretaget.

 

BREMSER/UNDERVOGN

BMW kører med en type bøsninger, der på grund af de avancerede hjulophæng normalt slides lidt hurtigere end de fleste. Men af en eller anden årsag er det ikke udtalt på 1-serien. Bremserne er også holdbare. Den tyske testbil fik skiftet klodser ved ca. 60.000 km, mens skiverne blev skiftet lige før 100.000 km. Så der er ikke noget at klage over

 

KABINE/EL

Flere klager over knirkelyde fra interiør og sæder. Nogle har oplevet anløbne indstigningslister, men der er ikke meget at komme efter. BMW 130i er holdbar som få. Husk dog at tjekke om alle displays virker perfekt – det er en typisk BMW-fejl.

 

Læs mere:

BMW siger farvel til den nuværende M5 med manér

Ugens fund: BMW 850i 5,0 V12 Coupé Aut.

Trackbacks/Pingbacks

  1. BMW Z4 Coupé – ugens fund - Bilbasen blog - 30/10/2016

    […] BMW 130i – en diskret Mini M3 […]

  2. Renault Clio RS - den sidste ægte GTI - Bilbasen blog - 04/02/2017

    […] BMW 130i – en diskret Mini M3 […]

Leave a Reply