BMW850i
februar 24, 2015

BMW 850i var det hotteste i 1989

Af Ebbe Sommerlund

BMW har næsten lige introduceret en sindssygt flot superGT i BMW i8. Med trecylindret motor på 1,5 liter og elmotor, så er præstationerne som en supersportsvogn, mens køreegenskaberne, der skuffer nogle, er mere superGT. Altså en fremragende rejsevogn med et sexet ydre. Det er ikke første gang, en BMW er blevet misforstået, jeg har selv gjort det tidligere.

BMW 850i var min drømmebil, da den rullede frem i 1989. Først var det den lange flade karrosse, der forførte. Dernæst var det de 12 cylindre, 300 hk og en topfart på 250 km/t – begrænset vel at mærke.  Jo, dette var milevidt fra den Nissan Sunny, det stod i mine forældres carport. Dengang troede jeg at det var en supersportsvogn – den havde jo klaplygter og præstationerne nævnt i Bil Revyen var på Ferrari-niveau. I dag er prisen en noget anden – mellem 100.000 og 200.000 kr. på BilBasen.

I dag ved jeg bedre. BMW 850i har aldrig været en rigtig sportsvogn –  ligesom i8 ligner den bare. Den var og er nemlig en Gran Turismo eller GT. En rejsevogn til autobahn for to personer – bagsæderne er vildt flotte, men helt ubrugelige til andet end at få benkramper og diskusprolaps.

Når du sætter sig ind, bliver du klar over at BMW ikke har sparet på noget. Der er for eksempel hele to separate luftkanaler ud i dørene. Læderforarbejdningen er i topklasse og her er en rigtig kørecomputer – tænk lige på, at dengang fandtes der ikke computere i ret mange hjem. Det var vildt.

Cruise med over 200 km/t

Allerede efter få meter er bilens karakter afsløret – undervognen er ikke blød, men den er heller ikke stram. Styretøjet er ikke specielt hurtigt, det var før elektrisk og aktiv servostyring. De tolv cylindre er tyste og lukker kun ren vellyd ud – og naturligvis en hel del CO2 – den er opgivet til 7,7 km/l.

En V12 er en optimal konstruktion – den er naturligt afbalanceret og BMW kunne også bygge lækre motorer dengang. I testbilen er der en automatgearkasse og det passer glimrende til bilens afslappede karakter og de 300 hk vil stadig kunne bringe dig frem med i afslappet cruise med 200 km/t, hvor en tank på 90 liter tillader en acceptabel rækkevidde. Når du træder speederen i bund er det svært at tro at dette er så gammel en bil – den rykker stadig.

Retningsstabiliteten er fremragende og en lang akselafstand samt en høj vægt gør BMW 850i til en dejlig rejsevogn både for dig og for benzinselskaberne

Hvis du alligevel tænker at dette er en dejlig hverdagsbil, så vil en 840ci være det bedste valg – den er lige så hurtig og mere adræt på grund af en lettere motor. Hvis du bare vil have det vildeste, så skal der stå 850CSi eller Alpina på klappen.

Retningsstabiliteten er fremragende og en lang akselafstand samt en høj vægt gør BMW 850i til en dejlig rejsevogn både for dig og for benzinselskaberne, her er i8 et noget bedre valg, men den koster naturligvis også 3 mio.

 

BMW 850

HK/Nm 300 hk / 450 Nm
0 – 100 km/t 6,8 sek
Tophastighed 250 km/t
Km/l 7,7 km/l

BMW 850 interior BMW 850 Gear BMW850_2 BMW 850 motorBMW 850

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS