bilbase

BMW’s billige genvej til M3-sjov


Da de kom frem i 1980’erne blev de kaldt ”Mini-M3’ere”. Betegnelsen ’is’ findes ikke længere hos BMW, så man må nogle år tilbage for at finde dem.

Efter den meget succesfulde lancering af topmodellen BMW M3 stod tyskerne i slut 1980’erne og manglede en model, der kunne tilbyde deres kunder en sporty baghjulstrækker, der ikke var så dyr som en M3. Den måtte heller ikke være så komfortabel og tilbagelænet som f.eks. en 320i. Markedet for hot hatchbacks med bl.a. VW Golf GTI og Peugeot 205 GTI havde godt fat i de dynamiske købere, så svaret fra München skulle komme prompte.

Svaret blev BMW 318is, der både fandtes i E30- og den senere E36-generation. Opskriften bød bl.a. på en lille, let og hurtigtroterende 4-cylindret motor – præcist som i E30 M3. Motoren ydede naturligvis betydeligt mindre, 140 hk helt præcist. Også slagvolumen var med sine 1,8 liter mindre. Undervogn lånte 318is fra sin storebror M3. Og vigtigst af alt kostede 318is langt fra en M3.

Da tiden kom til, at E30 skulle udskiftes med E36 overlevede motoren i første omgang hoppet over til den noget større og tungere karrosse. Der gik dog ikke længe, før BMW gav 318is E36 en ny og større 1,9-liters motor. Effekten var stadig den samme, men momentet var steget med 5 Nm.

Som esser i ærmet havde 318is sammenlignet med datidens 320’ere og andre større motorvarianter et langt mere sporty udtryk. Motoren tog flere omdrejninger end de 6-cylindrede, og effekten per liter og per cylinder var i de fleste tilfælde også højere end datidens 320’ere. Dertil kom stramme gearkasser og undervogn fra BMW’s M-afdeling, hvilket var med til at sikre sjove og dynamiske køreegenskaber.

Sejre i motorsport blev det også til. I 1992 vandt Tim Harvey det britiske mesterskab for standardvogne, BTCC, i en BMW 318is E36.

Fra priser til ca. 30.000 kan man købe en 318is E36 – se om der er nogen til salg på BilBasen her.

I den mere kuriøse del af is-familien fandtes også en 320is – dog udelukkende på det italienske og portugisiske marked. 320is var en hårdt tunet bimmer med en 4-cylindret 2-liters motor. I både Italien og Portugal var der nemlig høje skatter og afgifter på slagvolumen, og derfor var den alm. M3 med 2,3- og senere 2,5-liters motor meget dyr. Også Sydafrika fik deres egen is’er. BMW 325is blev bygget som erstatning, da sydafrikanerne ikke fik M3 på deres marked. Motoren var en 2,7-liters rækkesekser. På det britiske og australske marked fandtes også en 325is – men her var mest tale om en udstyrsvariant, som kunne købes med særligt racerbilsorienteret ekstraudstyr som f.eks. spærredifferentiale. Motoren var den samme som i 325i.

Se en spændende BMW 320is til salg her på BilBasen.

En 320si, ja denne gang er rækkefølgen på bogstaverne byttet om, af E90-generationen findes også. Denne bil blev bl.a. brugt som homologeringsbil til verdensmesterskabet for standardvogne. Gadebilen 320si havde ligesom sine forfædre flere kræfter og et mere råt og sporty udtryk end flere af BMW’s andre modeller.

På nutidens bilmarked kan 318is bedst sammenlignes med en BMW, der har fået en M-Performance behandling fra fabrikken – altså en optimeret gadebil, der skal give fornemmelsen af en M-bil uden at koste alverden.

E30 318is findes kun som 2-dørs, mens E36 både kan fås med to og fire døre. Priserne på de første E30’ere er, ligesom alle andre E30-varianter, en smule høj, og udbuddet er lille. E36 318is’ere derimod er der flere til salg af, og de er ret så billige.

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply