bilbase

BMW, minder og design

Blogger og journalist Malene Raith, der står bag Pret a Partir, har besøgt på BMW  I München, og det var alt andet end kedeligt…

Foto og tekst af  Malene Raith

“Kølergrillen på BMW har aldrig været nyreformet …” slog han fast på “kvinder+biler = dumhed” måden, og så var det ligesom uddebateret.

Jeg åbnede munden, men smækkede den så fornærmet i igen.

Selvom man ved noget, kan man godt blive sat på plads af udvidenhed. Mænd + det, de tror, de ved om biler = utroligt trættende.

328

For kig nu lige på denne fine, let vemodige, BMW 328 Touring Coupe, der i 1940 vandt Mille Miglia, det berømte italienske 1000 mil racerløb, med en gennemsnitsfart på 166,7 km/t. Hvad ligner den kølergrill?

BMWs nyreformede kølergrill blev introduceret i 1933 på den internationale motorudstilling i Geneve, og selvom den gennem årtierne er blevet refortolket mange gange, er den stadig et af BMWs grundlæggende karakteristika. Bum.

Nårh, ja, også selvom jeg selv plejer at referere til den som snuden.

bmw 2

Min viden om nyreform fik jeg på turen med BMW til München, da jeg krydsede gaden fra BMW Welt og gik mod BMWs hovedkvarter, den kendetegnende og berømte 4 cylinders bygning, opført i begyndelsen af 1970’erne samtidig med det Olympiske Stadion ved siden af.

For foden ligger BMW Museum (den runde bygning med BMW logo på toppen), som er et sandt mekka for BMW fans og alle bilentusiaster generelt.

Museet indeholder nemlig omkring 125 værdifulde biler og motorcykler, der ikke bare giver et indblik i BMWs historie, men også i Europas.

bmw 3

Det hele startede i 1917 hvor Rapp Motorenwerke, der lavede flymotorer, i forbindelse med en omstrukturering skiftede navn til Bayerische Motoren Werke GmbH, senere AG (det er jo tysk, så det er vigtigt med orden i selskabsformen), og de blå og hvide farver i det nye logo blev taget fra Bayerns flag.

Men efter 1. verdenskrig må BMW ikke længere lave flymotorer og sender derfor i 1923 BMW R32 på gaden, deres første motorcykel.

I 1928 køber de Fahrzeugfabrik Eisenach, der lavede biler og militær udstyr, og i 1929 så BMWs første automobil dagens lys: Dixi. Den var baseret på Austin 7 og fremstillet på licens fra Austin Motor Company i England.

Med historien på plads vandrer vi videre gennem museet, forbi den betuttede Mille Miglia racer, skipper et par årtier eller seks og går til Formel 1 land, hvor maskiner som f.eks. BMW Sauber F1.06 er udstillet.

bmw 4

Museet er oplyst af 1.800.000 LED pærer, gemt inde bag hvide plader, der konstant skifter farve og form. Det er fascinerende og smukt at kigge på, præcis som bilerne.

Selv er jeg iført et lille headset, så jeg kan høre guiden, der fortæller om bilerne på et nydeligt engelsk.

Eneste problem er, at jeg hele tiden bliver væk, når jeg står og dvæler ved nogle af de fine biler. Som for eksempel herinde, hvor en lille kavalkade er samlet fra 1966 til 1999.

bmw 5

Dynamik und Eleganz og Zeichen der Zeit (tidens tegn) står der blandt andet, mens guidens stemme bliver mere og mere fjern.

Jeg husker flere af de biler fra min barndom, og er lidt svag i knæene, som jeg løsriver mig og halser videre til design afsnittet.

bmw skum

Design af biler er ikke for svage sjæle. Det er en meget lang og bekostelig affære, som måske, måske ikke ender med en rigtig bil. Hos BMW arbejder 5-6 grupper designere mod hinanden i 5-6 år, inden en vogn er skabt. Men om den sættes i produktion er langt fra sikkert.

Nogle af de vigtigste milepæle for BMW står i et rum, de kalder skatkammeret.

vision

Her finder man blandt andet 1971 BMW 3.0 CSi og konceptbilen Vision fra 2009, der står for den nye banebrydende linje.

507

Jeg er bagud igen og tonser efter de andre ind i en lille sal, hvor en fin samling cabrioleter står og funkler i lyset.

Navnlig 1956 BMW 507 fanger alles opmærksomhed med sin elegance og er da også placeret som det naturlige midtpunkt i samlingen.

isetta.

I det næste lokale rammes jeg på ny af barndommen.

Nej, nej. Så gammel er jeg nu ikke, men min far havde som ung mand en lysegrøn BMW Isetta, som han optog en trickfilm med, hvor det så ud som om, at der mindst var 7 personer i vognen, der en efter en steg ud og vinkede.

Den film syntes jeg, var super sjov som lille, og derfor stak Isettaen mig lidt i hjertet.

En lille vogn fra dengang verden var en anelse mere naiv. Og sikkerhed i biler fløjtende ligegyldig.

orange

Den fine orange 1968 BMW 2002 TI gav samme stik. Barndommen igen med Majdrik, sommerhus, Klar Cola og Yatzy.

Men det er også meningen herinde, hvor væggene er fyldt med billeder, som privatpersoner har givet til museet, fulde af gode minder fra en svunden tid.

m-power

Med hovedetfuld af solskin, følger jeg gruppen af svenskere (den danske delegation blev væk for mig), gennem sportsafdelingen med BMW M Power og ud til den runde trappe, der leder øverst op til den skiftende udstilling.

Rolls-Royce er emnet denne dag, men det er en anden historie, og jeg har andre ting på agendaen.

vision oppefra

Jeg skal nemlig lige foreviges med den smukke og fantastiske vogn BMW Vision, der som det naturlige midtpunkt kan beundres fra alle vinkler.

De smukke gamle biler byder på fascinerende stykker historie, jeg kan også knibe en tåre over det, der var for et øjeblik siden, men allermest er jeg fan af fremtiden.

Derfor tager konceptbiler mig altid med storm.

vison + raith

BMW Museum er ikke et støvet veteranmuseum med gamle biler, elpærer og nussede guides, men et spændende, super moderne og levende sted, fuld af historie, minder og nårh, ja, en hel masse fantastiske biler.

Alle med både nyreformede kølergrill og snuder.

bmw 2

 

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar