august 30, 2015

Brugttest: Nissan Qashqai (2007-2014)

Nissan Qashqai burde hedde Nissan Cashcow, for med den, har Nissan virkelig ramt en guldåre. Nissan havde spottet, at mange familier gerne ville have en bil i Golf-klassen med høj indstigning og godt overblik – uden egentlig at behøve firehjulstræk eller terrænegenskaber.  
Med et friskt udseende og skarpe priser kørte den lige ind i de danske hjerter. Og i 2015 blev den nummer to i kåringen af Årets Brugtbil.

Qashqai er en c-segment crossover, hvis man skal være specifik. Crossover i dette tilfælde er en blanding mellem en familiebil og en SUV, altså en høj bil med firehjulstræk. Det fås Nissan Qashqai også med, men uanset antallet af trækkende hjul er den uegnet til terrænkørsel på andet end grusvejen ned til spejderhytten

På motorsiden kan Nissan Qashqai være begavet med Renaults fremragende 1,5 Dci-motor – den er ikke superraffineret, men den er stærk og uproblematisk, hvis dit kørselsmønstret er til diesel. 1,6 Dci virker mere moderne end 1,5 Dci, men føles ikke helt så stærk ved helt lave omdrejninger, så springet dertil er ikke nødvendigt for de fleste – den føles ikke meget hurtigere med mindre du ofte kører motorvej.

Den mindste benzinmotor på 1,6 liter er lige knapt stærk nok til Qashqai, så hvis ikke kører så langt, skal du gå efter en 2,0 eller de senere versioner med turbo.

Køreegenskaberne er godmodige, men også aldeles uinspirerende. Der er ikke et gram sportslig spændstighed i hverken undervogn eller styretøj. Det bliver lidt bedre efter facelift i 2010, men er du til klassisk køreglæde og en høj køreposition, så kig hellere på en Ford Kuga eller en VW Tiguan – begge er dog noget dyrere end Nissan Qashqai.

Pladsforholdene er fine i forhold til længden, og især 2+2 giver lige det ekstra plads, når de sidste to sæder altså ikke klappes op af bagagerummet, for så er det nærmest ikke eksisterende.

Nissan Qashqai er godt bygget om end ikke så imponerende som tidligere tiders Nissan, der nærmest ikke kunne gå i stykker. Qashqai har lidt problemer med de bagerste støddæmpere og bøsninger og bærearme i undervognen kan også give op før forventet. I det tyske synshaller ligger den fejlfrie andel cirka på gennemsnitligt niveau. Det tyske magasin Auitobild havde den allerførste generation til langtidstest over 100.000 km og resultatet var lidt bedre end gennemsnittet. Støddæmperne blev udskiftet og det er en kendt fejl. Desuden blev et dørhåndtag udskiftet. Bremseskiverne blev skiftet efter 60.000 km.

Nissan Qashqai startede en bølge af crossovere, og da den var først er det også her du kan finde de billigste eksemplarer. Kvaliteten på bilen er gennemsnitlig, men den tilbyder god plads og en høj siddeposition og set i forhold til de biler, den ligner, så er den billig i drift.

Priser på brugte Nissan Qashqai (August 2015)

Nissan Qashqai fås fra cirka 100.000 kr. Qashqai +2 fås fra cirka 150.000 kr.

Søg brugte Nissan Qashqai til salg på BilBasen

Søg brugte Nissan Qashqai til salg på BilBasen

Karrosserivarianter

Nissan Qashqai fås som en femdørs hatchback med plads til fem og som femdørs hatchback der er 21 cm længere og har plads til syv personer – den hedder Qashqai +2

Mest gængse udstyrsvarianter

Acenta – basis

Visia – standard

Tekna – luksus

Sikkerhed

Nissan Qashqai har fem stjerner i EuroNCAP

Motorer

Diesel

1,5 dci – 106 hk

1,6 dci – 130 hk

2,0 dci – 150 hk

Benzin:

1,6 – 114 hk

2,0 – 141 hk

Tjeklisten

Kabine og karrosseri

Qashqai kan lide af knirkelyde fra kabinen – det kan af og til løses ved at efterspænde nogle af skruerne til instrumentbordet. Bemærk at kabinen fik et langt mere moderne udseende fra modelår 2010. Læg mærke til om nummerpladelamperne er i stykker – de kan bruges til at lukke bagklappen, men er konstrueret til det.

Motor og gearkasse

Den første generation af Qashqai har ikke generelle problemer med motorer eller gearkasser. Dieselmotorerne skal dog helst køre mange km, da de ellers kan sode til, hvilket kan koste partikelfilter, turbolader og EGR-ventil – dette er dog ikke andeledes end hos andre mærker.

Rust, undervogn og bremser

Det er undervognen, der har skabt flest problemer for Qashqai og Nissan har skiftet en del støddæmpere på garantien. Når du tager en testtur, så lyt efter klonklyde og bump fra undervognen. Bøsningerne på bærearmene kan være slidte eller lejerne i støddæmpertårnene. Med hensyn til rust bør du få set bilen efter under bunden, da graden af korrosion kan variere enormt. Bilen er ikke specielt godt beskyttet fra fabrikken. Gå gerne efter undervognsbehandlede eksemplarer. Bremserne kræver vedligeholdelse, hvis de ikke skal sættes sig og begynde at larme.

Afstemningsresultat om Årets brugtbil 2015

1. Mercedes C-klasse (2007-2011) 180 point – heraf ni førstepladser

2. Nissan Qashqai (2010-2014) 135 point

3. Opel Insignia (2008-2013) 80 Point

4. Peugeot 508 (2010-2014) 95 Point

5. Citroën DS3 (2010-2014) 65 point
   
   

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS