bilbase

Citroen Cactus vandt i år, men hvilken historisk favorit tager du?

Det blev favoritten Citroën Cactus , der løb med laurbærrene til kåringen af Årets Bil i Danmark 2015, hvor de danske motorjournalister kårer deres bud på årets bedste nye bil.

BMW i3 fik en ærespris, for at nytænke bildesign og for med BMW i3 Plug-in-hybrid, at udfordre det danske afgiftsystem – den får nemlig 600.000 kr. i rabat og ender på minimumsbeskatning.

Det er femte gang Citroën tager titlen, som Årets Bil i Danmark. Sidste gang det skete var i 2003, hvor Citroën C3 fik æren.

Cactus har været favorit hos Betsafe og Danske Spil, og vi har fra pålidelig kilde, at det betyder underskud i forretningen.

Italien har flest titler

Ser man med historiske briller på Årets Bil i Danmark, så er det de italienske biler, der oftest har fået laurbær af de danske motorjournalister. Hele 11 gange har italienske mærker løbet med sejren, og FIAT har taget de 9. Den succes har italienerne ikke taget med ind i det nye årtusind, da den sidste FIAT, der vandt var Fiat Multipla i 2000.

Som en anden Quasimodo beviser den, at motorjournalister af og til ser anden skønhed end de ydre. Multipla kørte godt og var genialt indrettet, men udseendet havde den ikke med sig. Modsat Citroën Cactus, hvis man spørger motorjournalisterne. Om de holder i virkeligheden vil vise sig.

 

Hvis man nu skulle lave et tankeeksperiment – hvilken af de kårede biler siden 1969 ville du helst eje i dag? Vi tager den første – Ford Capri, den er stadig cool. Eller en Citroën GS måske – den er da forførende. Eller måske en Alfa 156, hvis det skal være lidt nyere. Kan du bestemme dig? Vi tager altså den Capri

ford capri

Årets bil gennem tiderne
1969: Ford Capri
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca – 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo
1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroën ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia 
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt 5D
2006: Seat León
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2 
2009: Honda Jazz
2010: VW Polo
2011: Ford C-Max 
2012: Opel Ampera
2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
2014: Skoda Octavia

2015: Citroën C4 Cactus

 

Mærker

Fiat 9
Ford 7
Citroën 5
VW 4
Opel 4
Skoda 4
Peugeot 3
Mazda 3
Alfa Romeo 2
Seat 2
Audi 1
Simca 1
Honda 1
Nissan 1

 

Lande

Italien 11
Tyskland 9
Frankrig 9
USA 7
Japan 5
Tjekkiet 4
Spanien 2

 

Bemærkninger: Ford er regnet med som USA, da hovedselskabet er placeret her. Opel er medregnet som tysk, selvom det ejes af GM i USA. På samme måde er Skoda og Seat regnet til Tjekkiet og Spanien selvom de er ejet af Volkswagen Group i Tyskland.

 

2 Kommentarer til Citroen Cactus vandt i år, men hvilken historisk favorit tager du?

  1. Tobias Schultz 28/11/2014 at 15:25 #

    Jeg napper sgu en Alfa Romeo Giulietta fra 1978.
    – Og en plads i en opvarmet garage.

  2. Mogens Billegrav Hansen 29/11/2014 at 17:12 #

    Citroen GS – en fantastik bil med boxermotor

Skriv et svar