bilbase

De glemte luksusbiler

FacebookTwitterPinterest

Luksusbiler. Du tænker tysk. Du tænker Mercedes-Benz, BMW og Audi. Du tænker engelsk. Du tænker Jaguar, Bentley og Rolls-Royce.

Men der er andre, der har tænkt de samme tanker, og der er andre der har haft ambitioner om luksusbiler. Luksusbiler, der for de flestes vedkommende, aldrig ville dukke op på lystavlen hos andre end mærkekendere og bilnørder.

 

Vi har fundet nogle stykker af de glemte luksusbiler. Biler der var dyre fra ny, og biler der har taget et ordentligt hak med afskrivningsøksen. Velkommen til luksusbilernes X-files:

 

Citroën C6 – den franske flyder

c6 interior

Generation: 2005-2012

Priser fra: 160.000 kr. op til 700.000 kr.

Citroën C6 er måske den mest komfortable bil nogensinde. Med sit hydropneumatiske affjedringssystem er den verdensmester i at opsuge ujævnheder, som det kan ses i klippet nederst, hvor Top Gear lader en C6 være kameravogn til et galopderby. C6 er en ægte limousine og har fragtet adskillige franske præsidenter og politikere.

På trods af den hældende taglinje så er C6 en sedan med en lille bagklap bag den konkave bagrude, der sender en hilsen til tidligere tiders Citroën ikoner som fx CX. C6 fås med V6-motorer i benzin og diesel, samt en 2,2-liters diesel med fire cylindre. Ingen V8. Kabinen er lækker, men også en smule ordinær, når man tænker på, at det er en Citroën fra øverste hylde.

Se Citroen C6 til salg på BilBasen.

 

 

Mazda CX-9

Modelgenerationer: 2006-2015 – facelift 2008, 2010 og 2013. Ny model fra 2016

Priser: Første generation fra cirka 200.000 kr. til 600.000 kr. (Anden generation ikke til salg pt.)

Mazda er ikke ligefrem kendt for sine mere luksuriøse biler, der typisk kun har været solgt i USA og Japan under navne som Xedos og Eunos. Men der er en undtagelse, som i den grad har fløjet under radaren herhjemme – nemlig Mazda CX-9, der er en syvpersoners SUV med 3,7 liters V6-motor.

Motoren er både en styrke og en svaghed – styrken er lyd og motorgang, mens en V6-benzin i en tung SUV ikke arbejder gratis. Diesel er ikke en mulighed. CX-9 findes i to generationer, men pt findes kun den første – der dog i 2013 fik et markant facelift.

>>Se Mazda CX9 til salg på Bilbasen<<

 

 

Cadillac STS – sportsedan på amerikansk

cadillac dk

Modelgenerationer: 2005-2012

Priser: Fra 180.000 kr. til ca. 300.000 kr.

I USA kalder man en STS for en midsize, men STS er kun få mm fra at runde fem meter i længden, så efter europæiske forhold taler vi om en fuldvoksen sedan. STS afløste Cadillac Seville og STS er faktisk en forkortelse af Seville Touring Sedan. STS fås med en 3,6 V6, en 4,4 V8 eller en 4,6 V8 – alle benzin og alle med automatgear med enten fem eller seks trin.

STS fås også i en giftig variant kaldet STS-V med V8-motor og 469 hk samt i en lang udgave, der godt nok har et helt andet navn, nemlig SLS. Den sidste er til det kinesiske marked, hvor en rigtig bil er lang sedan.

 

Se Cadillac STS til salg på BilBasen

 

Citroen C6 løber nok med vores hjerte, fordi den er så speciel. Kunne du blive fristet af det franske?

 

Læs mere:

Luksusbiler med lav afskrivning

Luksus på hjul: Så vildt kan bilkontoret blive

FacebookTwitterPinterest

14 Kommentarer til De glemte luksusbiler

  1. K S 08/01/2015 at 14:26 #

    Citroën og Cadillac er noget værre bras Honda holder i en evighed.

    • Michael 10/01/2015 at 08:24 #

      Både C6 og Caddi er fede biler, men er men til kedelig bil der er billig i veligeholdelse, ja så vælger man en Honda, kunne nu ikke se det var en Honda alle japanere ligner jo hinanden,

  2. PM 10/01/2015 at 11:34 #

    Honda Legend klart !

    Nu er det dog altså KUN i Danmark den er overset, den har solgt rigtig, rigtig flot i USA….

  3. Mk 10/01/2015 at 13:05 #

    Honda jeg ville aldrig drømme om at købe det lort cadillac er ikke en overset bil efter min mening og citroenen har jeg ingen kommentar til den har jeg aldrig set før.

  4. T.Duch 10/01/2015 at 13:34 #

    Hondaen er holdbar luksus.
    Cadillacen er drømmen om en amerikaner, og overkommelig pris.
    Citroënen er over-luksus-komfort. – Sådan en ville jeg sku gerne eje. Omend det er fransk på godt og ondt…

    • P.M. 06/02/2017 at 07:50 #

      Citat: fransk på godt og ondt… Citat slut.
      Hvad mener du med det, jeg har haft 7 forskellige franske biler uden nogen form for problemer at teknisk karakter eller rustproblemer overhovedet, det er mere end hvad jeg kan sige om den Touran jeg har haft fra ny (vw går for at være kvalitet, men dælme svært at få øje på)

      • Bilbasen Blog 06/02/2017 at 22:31 #

        Hej. Du har ret i, at det er en uforklaret kliche. Jeg mener, at franskmænd ofte laver lidt utraditionelle løsninger, der nogle gange tilgodeser design over funktionalitet. Hvis man er til den tyske stil, så falder det ikke altid i god jord. Vh Ebbe

  5. Brian G. 10/01/2015 at 16:12 #

    Cadillac syntes jeg lignede andre alm. amerikanske biler. Honda syntes jeg bare er og var bare en japansk bil. Honda går man aldrig fejl af . Skulle bare laves så de passer bedre til og her fra Europa. C 6 har bare en kanon god kørekomfort. Valgt vil uden tvivl blive C 6.

  6. Kasper K 10/01/2015 at 17:27 #

    Ingen af dem kan friste.
    Skulle det være fransk, ville det blive en CX.
    Favoritten vil være en Jaguar XJR, der kan erhverves fra 200.000 og opefter.
    Der får man en lynende hurtig luksusbil.

  7. Andreas 10/01/2015 at 21:49 #

    Jeg synes I mangler den mest ovetsete luksus limousine af dem alle: VW Phaeton. Den er super fed, diskret luksusbil, søstermodel til A8 men koster det halve brugt. Her får man virkelig fuld valuta for ens penge!

  8. Linus 11/01/2015 at 10:35 #

    havde Anders Fogh ikke en c6 som ministerbil? Det vil så være det eneste minus ved den

  9. Linus 11/01/2015 at 10:36 #

    havde Anders Fogh ikke en c6 som ministerbil? Det vil så være det eneste minus ved den

  10. Martin 29/07/2015 at 13:34 #

    Mit valg ville helt sikkert være honda/acura legend.
    Jeg er selv ejer af en US importeret Acura Legend LS Coupe fra 1994 og sammenlignet med de honda legend modeller der blev solgt i europa, er den Acura versionen meget bedre.
    EU modellen havde kun 205 hk og automat-gear.
    US modellen havde fra 1993-1995 i deres coupe 235 hk og 6trins manuel gearkasse.
    US modellen kunne accelerere fra 0-100 på 6.9 sekunder og havde i øvrigt alt det samme luksus udstyr som EU modellen.
    Kvaliteten på bilen er super god og kvaliteten på dens udstyr som fart pilot og traction control overgår mange nyere bilers.

  11. Jørgensen 19/10/2015 at 10:49 #

    Frankrig har en gang produceret en bil, som man kaldt deres svar på en Bentley. Hvad hed den? Mener den blev solgt til USA

Skriv et svar