bilbase

De vigtigste sikkerhedssystemer

Sikkerheden i nye biler har virkelig rykket sig. Volvo har fx som mål at ingen må dø i en Volvo fra 2020.

Nye biler er spækket med sikkerhedsudstyr, eller rettere det kan de være, hvis de rigtige krydser bliver sat, når bilen bestilles. De fleste systemer kan ikke eftermonteres, så hvis du leder efter brugt bil, så hold øjnene åbne.

Mange af systemerne er desværre ekstraudstyr.

Her en oversigt over de vigtigste nye sikkerhedssystemer.

 

ABS – Blokeringsfri bremser

De blokeringsfri bremser har været standard i mange år og gør, at du kan styre og bremse samtidig

ESC

Først kaldte vi det ESP, nu hedder det ESC eller et hav af andre navne afhængig af bilmærke. ESC, eller Electronic Stability Control, sørger for, at bilen ikke kommer i skred. Standard på alle biler siden 2011.

Automatisk bremse

Bremser automatisk bilen ved lave hastigheder i byen. Et kamera registrerer, om der dukker forhindringer op foran bilen og bremser maksimalt. Hedder blandt andet Automatic Emergency Brake eller City Emergency Brake. Virker som regel kun ved lavere hastigheder. Systemer, der virker ved højere hastigheder er koblet sammen med:

Adaptiv fartpilot

Dette er den komfortfunktion, der i praksis kan betyde allermest for sikkerheden. Ved hjælp af kamera, radar eller en kombination af begge holder bilen øje med vejen og forankørende biler. Når hastigheden er sat holder bilen selv afstand til forankørende og bremser helt op hvis det bliver nødvendigt. Systemet har også en:

Kollisions-advarsel

Hvis din hastighed er for høj i forhold til forankørende, så giver bilen en række lysglimt op mod forruden og giver en akustisk alarm, så du kan træde på bremsen.

Sidekollisionsadvarsel

Dette er en genial feature, som du typisk finder hos Volvo og Ford. Når du skal bakke ud af en parkeringsbås, holder dette system øje med tværgående trafik og advarer dig, hvis du ikke kan bakke ud.

Seleairbag

Ligesom det så ud til at der ikke kan proppes flere airbagsind i en bil, så lancerede en Ford sele-airbag, der kan fordele trykket over et enormt område ved en kollision.

Automatisk langt lys

Et kamera holder øje med modkørende trafik og blænder selv op, når der ikke er modkørende. På den måde giver bilen dig altid maksimal sigt.

Blindvinkel sensor

Holder øje med, om der er biler eller andre trafikanter i den blinde vinkel lige uden det du kan se i sidespejlene. Hvis der er det, lyser en lampe i sidespejlet indvendigt eller i selve spejlet. Forkortes ofte BLIS, der står for Blind Spot Information System.  Eller Dansk ordblindesamfund. Vi ved ikke, hvorfor akronymet ikke passer, men systemet virker.

Anti-piskesmæld

En del moderne bilsæder har beskyttelse mod piskesmæld. I tilfælde af en kollision bagfra skubbes nakkestøtten frem, så hovedet ikke kan lave piskesmældsbevægelsen.

Vejbane-assistent

Holder øje med, om du er på vej ud over de hvide streger på vejen. Nogle systemer giver en akustisk advarsel, mens andre giver en akustisk advarsel og drejer tilbage i sporet. Har mange forskellige navne, for eksempel Lane Keeping Assistent eller Lane Departure Warning.

Trætheds-sensor

Holder øje med dine rat-input, og om du holder på rattet. Nogle få systemer har endda et kamera, der holder øje med dine bevægelser. Hvis systemet registrerer, at du er træt, får du en opfordring til at holde pause. Symboliseres oftest med en kaffekop.

Nightvision

Ved hjælp af infrarød belysning og infrarøde kameraer viser bilen et billede af situationen foran bilen på en skærm i kabinen. Dermed kan især dyr og mennesker spottes på lang afstand om natten.

nightvision

Sædefjeder

Endnu et system, som vi kan takke Volvo for. I den nye XC90 er der en fjeder i sædet, som beskytter din rygsøjle, hvis bilen får en hård landing, for eksempel efter en tur i grøften.

Airbags

Vi nævnte seleairbaggen længere oppe, men en moderne bil kan have masser af andre airbags. Alle har airbags i rat og instrumentbord. Næsten alle har sideairbags i forstolene. En hel del har gardinairbags, der beskytter hovedet ved en sidekollision og nogle biler har knæairbag til at beskytte førerens ben ved en kollision. Der findes endda en airbag, der lægger sig over forruden, så den eller det påkørte lander blødere og ikke ryger ind gennem ruden.

airbag

Dæk

De færreste tænker på dæk som en del af sikkerhedssystemerne, men de er det eneste, der rent faktisk er i kontakt med vejen. Uden gode dæk, så har de aktive sikkerhedssystemer ikke en chance for at hjælpe dig.

 

Læs mere

Volvo fortsætter med at nytænke sikkerheden

Guide: Sikker betaling, når du handler bil

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply