bilbase

Den bedste bil til motorvejen

Det er stadig de små biler, der sælger bedste i Danmark. Mikrobilerne gør det glimrende på korte ture, og enkelte af dem klarer sig hæderligt på motorvejen. VW Up og søskende føles for eksempel som større biler, men når det gælder ture mellem landsdelene på motorvejen, så skal man op i firmabilsklassen for at finde vores favoritter. Den øgede vægt og den længere akselafstand gør underværker for komforten, og en fordobling af hestekræfterne gør en overhaling mulig.

Mens en benzinbil sagtens kan være en glimrende pendlerbil, så passer motorvejskørsel allerbedst til en dieselmotor – medmindre du primært kører i Københavnsområdet, så kunne en Toyota Hybrid være en glimrende løsning, da de er perfekte til køkørsel med automatgear og teknik, der ikke kræver et særligt kørselsmønster.

Dieselbilerne er som sagt bedst til de lange stræk, hvor motoren kan rotere uden store udsving i omdrejningerne – det holder partikelfilteret rent i længere tid. I dagens sammenligning ender vi med tre tyske biler, da ingen tænker motorvejskørsel så meget ind i deres biler, som tyskerne gør. To af bilerne er desuden med automatgear – godt nok koster det en lille smule på forbruget, men det åbner også for muligheden for at have en adaptiv fartpilot, hvor bilen kører næsten helt automatisk. Og så er det bare rart at slippe for gearskift.

Til denne sammenligning har vi fokuseret på et højt 6., 7. eller 8. gear, der holder omdrejningerne nede, hvilket er godt for støjniveau og fint reelt brændstofforbrug. Disse tal er ikke altid nemme at finde på hjemmesiderne, men de står i både Bil Revyen og Årets Biler omme i indekset.

Motorvejen er under alle omstændigheder belastende for brændstoføkonomien, da luftmodstanden firedobles, når hastigheden fordobles. De fleste dieselbiler af en hvis størrelse kører mellem 16 og 18 km/l, men 12 km/l eller 20 km/l er også muligt for de entusiastiske. Her er vores bud på tre rigtigt gode motorvejsbiler:

 

Den langbenede

Opel insigna

En af de biler med det længste 6. gear er Opel Insignia ECoflex

Motoren er ikke blandt de mest raffinerede, men jo hurtigere du kører, jo mindre høres den. Er du ofte i Tyskland er det en befriende fornemmelse at køre næsten 200 km/t ved blot 3.000 o/min. Gearskiftet er en smule knoklet, men når du først er på motorvejen, så er det lave støjnieveau skønt. Under de fleste forhold er 130 hk udgaven fin, men der er naturligvis mere træk i versionen med 160 hk, og der er ingen forskel i forbruget ved normal kørsel.

Se Opel Insignia Ecoflex til salg på BilBasen

 

Motorvejens konge

Mercedes 250 BE

Mercedes-Benz er kongen af autobahn. Stuttgart-fabrikken laver ikke nødvendigvis de hurtigste, men en stjerne på køleren sikrer høj komfort og retningsstabilitet ved høje hastigheder.

Naturligvis er det sjovere med flest mulig kræfter under hjelmen, men en E250 BlueEfficiency er rigeligt hurtig til de fleste – 204 hk er trods alt nok til en topfart på 240 km/t. Med en gearing på 66,2 km/t ved 1000 o/min i højeste gear, så pludrer den afsted med 1.960 o/min ved 130 km/t.

I bytrafik er en stor Mercedes-Benz tørstig, men på motorvejen kan den være nøjsom.

Se Mercedes-Benz E250 BE til salg på BilBasen

 

Hvis du vil først

BMW 330 D

Hvis Opel Insignia’s lange gearing er høj, så er BMW 330 d aut. ekstrem. Her runder gearingen 70 km/t ved 1000 o/min i højeste gear. 130 km/t er nærmest tomgang for denne bil. Og med 258 hk, så nås de første 100/t på blot 5,6 sekunder og topfarten er 250 km/t. Det koster lidt ekstra brændstof, men ifølge Spritmonitor.de, så er snitforbruget for BMW 330 d aut. på 13,6 km/l, mens de bedste kører over 16 km/l i samme bil. Men det kræver en del selvdisciplin. Det koster at fyre med mahogni, som man siger.

Se BMW 330d til salg på BIlBasen

17 Kommentarer til Den bedste bil til motorvejen

  1. Caspar 09/02/2015 at 19:38 #

    Ford Focus TDCI 2007 og frem 90 hk, sæt fart pilot på 140 km/t . Der skal mere en Kassel bakker til at kvæle den. Når vi har fuld oppakningen med 2 voks. og to børn så ligger bilen helt stille og vild godt i alle sving og ujævnheder og så her vi endda kørt 300.000 km i den Næste bil bliver enten ny Focus eller ny Golf

    • Mads Bjergma 09/02/2015 at 20:14 #

      Du vil fortryde at købe en golf! Den sluger som jrg ik ved hvad. Har en golf 7 1.4 tsi 140 hk og kører 12 på literen selvom der står den ville køre 20.

      • Mikkel 10/02/2015 at 00:54 #

        Jeg har så også en golf 7 1.4 tsi med 140hk og jeg kører altid over 20km/l i gennemsnit så du må enten køre meget korte turer ad gangen eller køre virkelig aggressivt.

      • Niels E Poulsen 10/02/2015 at 01:12 #

        Jeg har en Golf VI 2.0 TDi 140hk som er opgivet til 22.2 km/l. Det kan den også ved ca 100 km/t. Ved normalt brug ligger jeg typisk på omkring 17.5 km/l.
        Super bil. Tidligere har jeg også haft en Golf Memphis 1.8 (1990) som ligeledes kørte helt fantastisk og stabilt.

  2. Finn Christensen 09/02/2015 at 21:53 #

    Hyundai i 40 1,7 diesel kører som en drøm, holder ca. 22km/l kører 350 km på motorvej hverdag og så er der lige de 5 års garanti uden km. Kører 70.000 km om året, det giver 350.000 km med fuld garanti

    • Anders Møbius 10/02/2015 at 07:44 #

      Super Finn, for andre der har lyst til at prøve kræfter med en dejlig i40 så har vi hos Henrik Larsen biler en håndfuld til salg til en kanon pris http://Www.biler.net

    • Stella Kristensen 27/04/2015 at 12:58 #

      Hej Finn

      Bare af ren og skær nysgerrighed, så skriver du at din i40 1,7 115 HK, formoder jeg, diesel kører ca 22km/l med 350 km om dagen. Jeg kigger efter ny bil. Kører pt Hyundai i30 men kan ikke snige den op på mere end 17-19 km/l og det er ikke fordi jeg kører rådden eller lign. Men jeg kører også mange kilometer hver dag (Esbjerg-Århus og retur), så hver extra kilometer der kan trækkes ud er jo kærkommen. Så derfor har jeg kigget lidt på i40 med den lidt større motor og lidt flere hyp-heste :-). Men på papiret står den jo til at køre 23,3 hvor min i30 står til 25,6 (1,6 Crdi / 92HK) men hvis i40 kører mere eller mindre hvad den står til at køre pr. ltr, så er valget jo ikke svært selvom i30 også har fået flere HK end den jeg kører i pt.

      For mit vedkommende er der slet ikke tvivl om at det SKAL være Hyundai – det er en dejlig bil og for os der kører mange kilometer, så er garantien jo også værd at tage med. Jeg har bl.a fået skiftet turboen under garanti og det var da den havde passeret de 2 år hvor garanti ellers ville være udløbet. Men der var INGEN problemer og den blev skiftet uden nogen problemer. Så jeg vil til hver en tid vælge Hyundai 🙂

      • Palle 19/06/2015 at 14:10 #

        Jeg har en I40 1,7 Diesel 115 hk. og kører 160 km. på motorvej hver dag og 55.000 km. årligt. Jeg kører i snit 17 km./l og jeg kører bestemt ikke aggressivt.

  3. Benjamin 09/02/2015 at 22:55 #

    En Citroen C5 slår de fleste af de biler på “motorbahn”.
    Vi har lige købt en Skoda Superb – 2.0 TDI med 170HK. jeg må give dem, der er plads som i en Mercedes S-klasse, men føj hvor er den bil stiv – specielt hvis man sidder 4-5 personer i den med lidt bagage, så er den ligesom en hårdt sænket Golf 4 fra 2000.

    Vores Citroen C5 2.0 HDi fra 2006 – den er Skoda overlegen på motorvejen med den bløde hydraulikundervogn! Generelt er kobling og gearskift bedre (manuel begge biler).

    Blot min erfaring.

    • Jørg 10/02/2015 at 10:29 #

      Helt præcis. Jeg har også en C5er fra 2009 med 2.0 HDI 140 hk. Undervognen er verdens bedste. Bedste bil for at køre fx. med campingvognen. Hvis du mener, den affjederingen er for blød, så trykker du bare på sport knappen så kører den lidt hårder. Motoren er meget sparsom. Jeg kører over 16 km/ltr med lidt “ICE-tillæg”

  4. Torben Jensen 10/02/2015 at 00:20 #

    Der er mange præferencer, og ikke mindst en bil til hver kørestil. jeg overvejer for fremtiden en i40 Hyundai, som værende min nye prøve klud 🙂

    Den bedste bil jeg hidtil har haft på motorvejen, m. Campingsvong og foruden er Audi A6 3.0 diesel 2012.
    Jo hurtigere jeg køre over en længere strækning, des bedre brændstoføkonomi som i 15 km/L.

    Smider man en campingsvong på, 1600 kg. Mærkes dette overaskende lidt. Korte stunder kan man glemte campingvognen. Hvilket kan blive farligt !

    Skriv endelige flere eksempler, er positiv overrasket over hvilken bred variation der er.

  5. Christian 10/02/2015 at 08:14 #

    Selvom den ikke er ny længere så kører en Volvo 244 B23E/F altså også fortrinligt på motorvejen, især med overdrive

  6. Ninjahat 10/02/2015 at 10:48 #

    Chevrolet Cruze 2.0 turbo-diesel … 6 gear, støjsvag, økonomisk, stor tank, alt i udstyr, komfortabel, rummelig, lækkert design og interiør.

  7. Finn Erland 10/02/2015 at 14:50 #

    Volvo S60 med den nye D4. 181 dieselheste, super sikker og virkelig dynamiske køreegenskaber…

  8. Henrik Larsen 12/02/2015 at 15:02 #

    Min VW Scirocco 1,4 TSI med 160 hk er blevet målt på en distance af over 2000 km. Al slags kørsel. Hverdags trafik på landevejene, by kørsel og højfart på både danske og tyske motorveje. Fabrikken skriver 15,3 km/l. På den lange – og derfor bedre – måling kørte den 13,5 km/l. Ikke ringe i forhold til hvad fabrikken siger. Men i sidste ende er km/l en svær ting at måle. Man har større rulle modstand ved større fælge, vand på vejen, asfalt eller betonvej osv. Men min Scirocco har både turbo og kompressor. Det giver endnu en udfordring. Luften der bliver hevet ind har altid forskellig luftfugtighed og det er ekstra arbejde for motoren. Det trækker også ned. Der er mange ting at regne med når benzin økonomi skal regnes ud. En bil køre så at sige “som vinden blæser” på en liter brændstof. Det er nærmest umuligt at regne det rigtigt ud. Så det med at “min” motor blev kåret som en meget økonomisk motor er lidt i skoven på daglig basis. Man skal ikke regne med fabriks målinger. De måler jo ikke hver billists køre mønster heller.

  9. Frederik 16/02/2015 at 15:45 #

    Må jeg have lov at spørge om noget, der måske er lidt ude af kontekst? Jeg leder efter et godt bil kamera til min Ford Fiesta, men synes, at det er lidt en labyrint, at finde rundt i de mange slags bil kameraer, der er på marledet (se fx her http://mrperfect.dk/44-bil-kamera-dvr ). Nogen der har en anbefaling?

    /Frederik

  10. Julie 23/06/2016 at 23:45 #

    Rigtig godt indlæg med god information!

Leave a Reply