bilbase

Den danske drømmebil

Fisker Karma var den danske bildesigner Henrik Fiskers værk. Hans linjer blev verdenskendte, da de definerede Aston Martin DB9. Fisker drømte om at være herre i eget hus, så han skabte Fisker Coachbuild (og Fisker Automotive), der i første omgang ombyggede BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse. Fisker kunne straks se ideen i en plug-in hybrid, hvor en benzinmotor overtager driften, når batteriet er tomt. Det var god Karma, mente han og Fisker Karma var en af de første plug-in hybrider på markedet. Med en ydelse på mere end 400 hk var der også power til at bakke de muskuløse linjer op. Benzinmotoren er en firecylindret sag med turbolader og et slagvolumen på to liter – den yder 260 hk.

Dette kuriosum kan købes i Danmark nu. Nemlig på Bryggervangen 39, der huser den danske Aston Martin importør, der tidligere også var Fisker-importør.

At bilen var en plug-in hybrid tiltrak naturligvis en vis opmærksomhed, men bilens trumfkort var de linjer Henrik Fisker havde slået. Fisker Karma var og er en spektakulær bil.

Tesla rettede i øvrigt anklager mod Fisker og hævdede at hans arbejde for Tesla var under lavmålet, mens han stjal de bedste ideer til sin Karma. Tesla droppede søgsmålet, da indledende sager faldt ud til fordel for Fisker.

Vi skal ikke gøre os kloge på søgsmålet, men ingen tvivl om at Fisker Karma har et mere spændende design end Tesla. Men Tesla valgte tilsyneladende en bedre vej med ren eldrift.

Desværre for Fisker blev hans batterileverandør, A123, erklæret konkurs i 2012 og Fisker blev selv kørt ud på et sidespor i det firma, han selv havde stiftet.

Fisker Automotive blev som A123 Systems overtaget af kinesiske Wanxiang Group, der efter sigende har en ny version af Karma klar i 2016

Fisker Karma

Specifikationer

HK/Nm 408 hk / 1300 Nm

0 – 100 km/t 5,9 sek

Tophastighed 200 km/t

  

En kommentar til Den danske drømmebil

  1. Lars 10/10/2015 at 22:13 #

    Der står 4-5 stykker ved Jaguar/ Land Rover i Bruxelles, der også er vedligehold ansvarlig

Leave a Reply