Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Spar 300.000 kr. på en Porsche, 30.000 på en Ford Mondeo og 0kr. på en VW Up!
Allerede fra i dag er den øverste del af en ny bils registreringsafgift barberet med 17 pct. Det sker efter finanslovsforhandlingerne, hvor Venstre, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Konservative er blevet enige om at den øvre del af registreringsafgiften, der i går var 180 pct. sættes ned til 150 pct.
Det betyder i praksis at de helt billige biler holder prisen, de lidt dyrere biler bliver lidt billigere og de helt dyre biler bliver noget billigere.
Nederst i artiklen kan du se BilBasens regneeksempler på en række populære biler.
Men hvad betyder det for de brugte biler?
»Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften. Samtidig viser vores analyse, at jo dyrere bilen er, jo større vil værditabet være. Det skal dog bemærkes, at vi vurderer, at brugte biler, der er over tre år gamle kun vil blive marginalt berørt af dette,« siger bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.
Gennemsnitsbilen koster pt. 251.000 kr. og den vil have tabt 17.000 kr. i kraft af de nye afgiftsregler.
For de fleste betyder nedsættelsen et fald i værdien af bilen, men hvis du skifter til en tilsvarende ny bil vil den være tilsvarende billigere. Det værste er hvis du er nødt til at skille dig af med din næsten nye bil uden at købe ny, så bliver du ramt på tegnebogen.
Det koster bilerne fra i dag
Som du kan se er rabatten størst for de dyre biler, mens typiske familiebiler som Skoda Octavia til 319.001 kr. oplever et fald på a. 18.000 kr.
1,0 60 Take Up! 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 97.597,00
Pris 150 pct. afgift kr. 97.597,00
Forskel kr. 0
1,4 CVVT Comfort 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 164.999,00
Pris 150 pct. afgift kr. 164.999,00
Forskel kr. 0
Peugeot 208 1,2 VTi 82 Active 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 144.990,00
Pris 150 pct. afgift kr. 144.990,00
Forskel kr. 0
1,3 VVT-i T2 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 161.992,00
Pris 150 pct. afgift kr. 161.992,00
Forskel kr. 0
Peugeot 308 1,6 BlueHDi 100 Active 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 260.988,00
Pris 150 pct. afgift kr. 248.246,00
Forskel kr. 12.742,00
1,0 e-Vti 69 Access 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 90.989,00
Pris 150 pct. afgift kr. 90.989,00
Forskel kr. 0
1,2 Tsi 90 Comfortline 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 194.100,00
Pris 150 pct. afgift kr. 190.474,00
Forskel kr. 3.626,00
1,0 VVT-i x 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 94.995,00
Pris 150 pct. afgift kr. 94.995,00
Forskel kr. 0
1,6 TDI 110 Comfortline 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 323.997,00
Pris 150 pct. afgift kr. 305.168,00
Forskel kr. 18.829,00
2,0 TDI 150 Ambition Combi 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 319.001,00
Pris 150 pct. afgift kr. 301.243,00
Forskel kr. 17.758,00
2,0 TDCi 150 Trend st.car 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 457.005,00
Pris 150 pct. afgift kr. 424.974,00
Forskel kr. 32.031,00
2,0 D5 225 Momentum aut. AWD 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 1.175.001,00
Pris 150 pct. afgift kr. 1.068.399,00
Forskel kr. 106.602,00
Turbo Coupé 2d
Pris 180 pct. afgift kr. 3.540.998,00
Pris 150 pct. afgift kr. 3.181.464,00
Forskel kr. 359.534,00
1,2 Dig-T 115 Tekna 5d
Pris 180 pct. afgift kr. 359.897,00
Pris 150 pct. afgift kr. 340.243,00
Forskel kr. 19.654,00
2,0 TDI 150 4d
Pris 180 pct. afgift kr. 603.376,00
Pris 150 pct. afgift kr. 555.899,00
Forskel kr. 47.477,00
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.