november 20, 2015

Det betyder afgiftsnedsættelsen for din bil

 Spar 300.000 kr. på en Porsche, 30.000 på en Ford Mondeo og 0kr. på en VW Up!

Allerede fra i dag er den øverste del af en ny bils registreringsafgift barberet med 17 pct. Det sker efter finanslovsforhandlingerne, hvor Venstre, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Konservative er blevet enige om at den øvre del af registreringsafgiften, der i går var 180 pct. sættes ned til 150 pct. 

Det betyder i praksis at de helt billige biler holder prisen, de lidt dyrere biler bliver lidt billigere og de helt dyre biler bliver noget billigere.

Nederst i artiklen kan du se BilBasens regneeksempler på en række populære biler.

Men hvad betyder det for de brugte biler?

»Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften. Samtidig viser vores analyse, at jo dyrere bilen er, jo større vil værditabet være. Det skal dog bemærkes, at vi vurderer, at brugte biler, der er over tre år gamle kun vil blive marginalt berørt af dette,« siger bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Gennemsnitsbilen koster pt. 251.000 kr. og den vil have tabt 17.000 kr. i kraft af de nye afgiftsregler.

For de fleste betyder nedsættelsen et fald i værdien af bilen, men hvis du skifter til en tilsvarende ny bil vil den være tilsvarende billigere. Det værste er hvis du er nødt til at skille dig af med din næsten nye bil uden at købe ny, så bliver du ramt på tegnebogen.

Det koster bilerne fra i dag

Som du kan se er rabatten størst for de dyre biler, mens typiske familiebiler som Skoda Octavia til 319.001 kr. oplever et fald på a. 18.000 kr.

VW Up

1,0 60 Take Up! 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 97.597,00

Pris 150 pct. afgift kr. 97.597,00

Forskel kr. 0

 

Kia Rio 

1,4 CVVT Comfort 5d 

Pris 180 pct. afgift kr. 164.999,00

Pris 150 pct. afgift kr. 164.999,00

Forskel kr. 0

 

Peugeot 208 1,2 VTi 82 Active 5d 

Pris 180 pct. afgift kr. 144.990,00

Pris 150 pct. afgift kr. 144.990,00

Forskel kr. 0

 

Toyota Yaris

1,3 VVT-i T2 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 161.992,00

Pris 150 pct. afgift kr. 161.992,00

Forskel kr. 0

 

Peugeot 308 1,6 BlueHDi 100 Active 5d 

Pris 180 pct. afgift kr. 260.988,00

Pris 150 pct. afgift kr. 248.246,00

Forskel kr. 12.742,00

 

Peugeot 108

1,0 e-Vti 69 Access 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 90.989,00

Pris 150 pct. afgift kr. 90.989,00

Forskel kr. 0

 

VW Polo

1,2 Tsi 90 Comfortline 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 194.100,00

Pris 150 pct. afgift kr. 190.474,00

Forskel kr. 3.626,00

 

Toyota Aygo 

1,0 VVT-i x 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 94.995,00

Pris 150 pct. afgift kr. 94.995,00

Forskel kr. 0

 

VW Golf 

1,6 TDI 110 Comfortline 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 323.997,00

Pris 150 pct. afgift kr. 305.168,00

Forskel kr. 18.829,00

 

Skoda Octavia 

2,0 TDI 150 Ambition Combi 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 319.001,00

Pris 150 pct. afgift kr. 301.243,00

Forskel kr. 17.758,00

 

Ford Mondeo

2,0 TDCi 150 Trend st.car 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 457.005,00

Pris 150 pct. afgift kr. 424.974,00

Forskel kr. 32.031,00

 

Volvo XC90

2,0 D5 225 Momentum aut. AWD 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 1.175.001,00

Pris 150 pct. afgift kr. 1.068.399,00

Forskel kr. 106.602,00

 

Porsche 911

Turbo Coupé 2d

Pris 180 pct. afgift kr. 3.540.998,00

Pris 150 pct. afgift kr. 3.181.464,00

Forskel kr. 359.534,00

 

Nissan Qashqai 

1,2 Dig-T 115 Tekna 5d

Pris 180 pct. afgift kr. 359.897,00

Pris 150 pct. afgift kr. 340.243,00

Forskel kr. 19.654,00

 

Audi A6 

2,0 TDI 150 4d

Pris 180 pct. afgift kr. 603.376,00

Pris 150 pct. afgift kr. 555.899,00

Forskel kr. 47.477,00


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS