bilbase

Din nye klassiker?

Vejret bliver varmere, og klassikersæsonen nærmer sig. Vi kan alle drømme om at cruise i en klassisk bil, men hvad er egentlig et godt køb, når vi taler veteraner og klassikere?

Vi har spurgt tre mænd, som bruger de fleste af døgnets vågne timer på at dagdrømme om, skrue i eller skrive om klassiske biler. Holdet bag klassikermagasinet ViaRetro.com giver her sit bud på tre klassikere, der kunne være fornuftige investeringer, samtidig med at de giver glæde i hverdagen. Budget: 150.000 kr.

 

Af Søren Navntoft

Der er mange fristelser inden for budgettet, men særligt en springer mig i øjnene. En knaldrød nyrenoveret Fiat 1500 Spider fra 1965 til 139.800. Prisen finder jeg rimelig, hvis renoveringen er i orden. Jeg ville helst have en Fiat 1500 i hvid, da den røde farve giver et lommeFerraripræg. På den anden side er Ferrarislægtskabet også en af Fiat’ens plussider. Karosseriet er designet af Pininfarina og Fiat’en er en smuk bil. Dens lidt astmatiske motor oser dog ikke af kraftoverskud. Som coupé ville jeg nok synes, at den manglede kræfter – karosseriets design og linjer fortæller om fart og dynamik. For en cabriolet er høj fart af mindre betydning, og så går det fint med en ydelse på 83 HK.

Man får helt lyst til at ringe til sælgeren for høre mere til bilen, men dette er jo kun en leg, og jeg nænner ikke at spilde sælges tid med snak uden købsintentioner. Men for pokker, hvor er det en dejlig bil, og pas på, hvis du køber den. For jeg vil spørge til en tur i vognen.

Fiat Spider

 

Af Claus Ebberfeld

Særligt med klassiske biler er det ikke nok at finde en annonce på nettet. 40 år gamle biler SKAL man se i virkeligheden, før man reelt kan sammenligne den ene med den anden. Så jeg kigger meget!

Det er så heldigt, at jeg lige har været på en stor tysk messe for klassiske biler, hvor jeg selvfølgelig også kiggede en hulens masse – og her fandt jeg dén, jeg ville smide mine 150.000 efter: En Simca 1200S fra 1970.

Her er der tale om en fransk hækmotorsportsvogn iklædt karosseri af Bertone, der med 80 vilde heste går 185 km/t på toppen. Fem gear og skivebremser hele vejen rundt og kendt for gode køreegenskaber.

Denne stod til 12.600 Euro, hvor afgiften og hjemtransport selvfølgelig skal lægges oveni. Den var i fin stand, dokumenteret af en professionel vurdering – og budgettet levner endda luft til et par uforudsete ting hen ad vejen. Sådan en Simca har jeg drømt om længe, for den har ALT det jeg kan lide: Eksotiske former, lækker teknik, fornuftige præstationer og lige tilpas sjælden.

Simca

 

Af Niels Birkemose

150.000 kr. er et godt beløb at købe klassisk bil for. I den prisklasse kan man nemlig få rigtig meget god klassisk bil for pengene. Jeg vil vælge at købe en af de oversete klassikere, nemlig Fiat 130 Coupe. Af grunde som jeg ikke forstår, er denne bil ikke specielt eftertragtet og kan derfor erhverves for små penge i forhold til hvad man får.

130 Coupe blev kun fremstillet i knap 4500 eksemplarer mellem 1971 og 1977. Den var Fiats flagskib i perioden og skulle konkurrere med luksusbilerne fra Jaguar og Mercedes. Fiatten har er 3,2 liters V6 motor med små 170 hk og er konstrueret af Ferraris motorkonstruktør Lampredi. Den har en avanceret undervogn og det hele er pakket ind i Pininfarinas skarpe linier. What´s not to like?

Jeg vil gå efter en med orange velourindtræk i en gråmetallic farve og med den manuelle femtrins ZF gearkasse, der jo kendetegnes ved at førstegearet ligger nede til venstre. Og hvis den er ældre end april 76, så jeg kan få sorte plader på den tager jeg det med. Ligesom dén her til 13.500 Euro.

Og så er jeg også sikker på, at netop Fiat 130 Coupe er en god investering og en bil der kun bliver mere og mere eftertragtet og dermed mere og mere værd.

Fiat 130

 

Søg selv veteranbiler på BilBasen.dk

 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply