bilbase

Din nye veteranbil?

Hver dag er der biler i Danmark, der kan overgå til veteranstatus. Det sker nemlig, når bilen runder 35 år fra 1. registreringsdato.

Veteranstatus betyder, at du slipper med en fjerdedel i ejerafgift, og at bilen kun skal til syn hvert ottende år. Til gengæld må bilen kun bruges lejlighedsvis og den skal være i original stand. Forsikringen er også billigere.

Her er nogle fede biler, der netop er blevet veteraner eller er på nippet til at blive det:

 

Enkemageren

911 Turbo side

Porsche 911 Turbo blev kaldt the widow maker, fordi kombinationen af baghjulstræk, hækmotor og eksplosiv effektudvikling kunne sende bil og chauffør fra sjov til død på få sekunder. 911 Turbo er en ekstrem eksponent for ketchup-effekt – 3.000 o/min og intet sker, 4.000 o/min og motoren går totalt amok. Det er farligt, hvis man ikke tænker sig om, men virkeligt sjovt, når man har styr på det. 911 Turbo kom i 1975 med 260 hk, men blev boret op og opgraderet med intercooler i 1978 , så effekten steg til 300 hk. Det var vildt dengang, og det er det stadigvæk.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/porsche/911/33-turbo-coup/2354545

 

Tv-værtsbilen

Mercedes Benz 230 CE

Denne bil bliver først veteran i december 2015, og så falder ejerafgiften fra 6.020 kr. om året til 1.505 kr. om året. Mercedes-Benz W123 er en slags folkevogn for mediepersonligheder, så bliver du træt af den, så skal den bare slås op på en opslagstavle i DR-byen. Bilen er kendt, som den næstbedst byggede bil fra Mercedes-Benz nogensinde, og den bedste er efterfølgeren W124, der kom i 1984. Coupeen er sjældnere end sedanen, men priserne er ikke voldsomt meget dyrere.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/230-ce/23-coup/2340402

 

Dengang en Opel var sej

Opel Monza

Engang for længe siden var Opel en populær bil. Det er det ved at blive igen, men i 1979’erne var Opel virkeligt populært og en sekscylindret Opel Monza var bare megacool. Det er den også i dag, og det ses på prisen. Heldigvis er afgiften ikke ret høj på de gamle Monzaer, når bare de er originale at se på, og det er denne. Med undtagelse af rattet:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/monza/28-coup/2161691

 

Hvilken er din favorit? (Er der mon nogen, der tager andet end Porsche?)

 

Relaterede artikler:

Sådan køber du en veteranbil

Ugens fund: DeTomaso Pantera

 

 

8 Kommentarer til Din nye veteranbil?

  1. BEN 05/01/2015 at 15:58 #

    Jeg må grine af den her overskrift: “Dengang en Opel var sej” … der er sikkert mange der rynker på brynene af den overskrift … hhh

  2. Brandur 05/01/2015 at 17:35 #

    Underligt i skulle have en Monza med der 😀 i slutningen af 80erne havde jeg sådan en, Opel Monza 3,0 med 185 HK

    Senere d.v.s 2008 fik jeg en lignende Opel Vectra 2,5 med 180 HK
    Disse 2 biler er altid de 2 første i mine tanker, når vi snakker biler 😉

  3. Brian Madsen 05/01/2015 at 17:55 #

    Jeg snupper en ikke ombygget og så tæt på original VW Golf GTI af første generation .

    Det findes sikkert ikke, men man har lov at håbe ?

    Eller hvad med en Scirocco ?

  4. Theis 05/01/2015 at 22:20 #

    Jeg kan bedst lide 911’eren

  5. Peter 06/01/2015 at 09:28 #

    Nej en tidlig Scirocco mk II eller en original Golf I GTI, femdørs

  6. nuller 06/01/2015 at 09:38 #

    Citroen SM med maseratimotor er også en let overset klassiker…

  7. Tobias 06/01/2015 at 20:17 #

    Jeg har altid haft et blødt punkt for Porsche 928, som muligvis er den mest elegante bil, der nogensinde er blevet produceret i Stuttgart.

    Citroen SM’en var ganske visr formidabel at se på, men kombinationen af Citroen og Maseratis samlekvalitet var desværre nøjagtig lige så katastrofal, som man kunne frygte.

    Di Tomaso Pantera var også ret cool.

  8. keld 06/01/2015 at 21:58 #

    Min første og nok dyreste bil var en Opel Manta 1.6.
    Hold da op den var sej.
    Desværre også plum rådden alt. 😉

    Kunne jeg finde den i dag ville jeg helt sikkert overveje at købe

Leave a Reply