Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Af: Esben Skrumsager / d. 20. september 2018
Som bilist vil du inden længe støde på et nyt mærke, når du trækker pistolen på en af landets tankstationer.
I Danmark vil alle benzinstandere og -pistoler nemlig blive forsynet med et E5-mærke. Kører du diesel, vil du støde på mærket B7.
– Brændstoffet vil være helt det samme som hidtil, ligesom benzinen og dieselen vil hedde det samme. Den eneste forskel, man som bilist vil opdage, er, at pistolerne og standerne vil blive suppleret med de nye E5 og B7 mærker, siger leder af teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto.
Det er en ny EU-mærkningsordning, der betyder, at både standere og pistoler fra oktober skal være forsynet med et mærke, der angiver hvor meget bioethanol, der er blandet i brændstoffet.
Mærkerne på benzinpistolen i Danmark fortæller altså, at der højst er fem procent bæredygtigt bioethanol i benzinen, mens B7-mærket på dieselpistolen tilsvarende fortæller, at der er op til syv procent biodiesel blandet i tanken.
LÆS OGSÅ: Hvad er fremtiden? Her er eksperternes dom over dieselbilerne
Også nye biler vil fremover være forsynet med det nye brændstofmærke på eller omkring tankdækslet og fortælle, hvilket brændstoftype den enkelte bil kan køre på. For nye benzinbiler vil mærket være E10, som angiver, at bilerne kan køre på E-mærket benzin op til E10.
Det nye brændstofmærke indføres samtidigt i hele EU samt Norge, Schweiz, Island, Tyrkiet m.fl. og skal gøre det nemmere for bilisterne at finde det brændstof, der passer til deres bil.
Baggrunden er, at flere EU-lande allerede i dag tilbyder forskellige brændstoftyper, hvoraf nogle har en højere andel af bioethanol. Det gælder eksempelvis i Tyskland, hvor man i dag kan tanke E10 benzin som alternativ til Super, der fremover vil blive mærket E5.
Tanker du bilen med brændstof, som indeholder mere bioethanol end anbefalet, kan motoren i værste fald tage skade – blandt andet fordi pakningerne i motoren i de fleste biler ikke er beregnet til at håndtere en stor mængde bioethanol.
LÆS OGSÅ: Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa
Frem til 2020 vil der herhjemme ikke blive ændret på procenten af bioethanol i brændstoffet, som altså fortsat kun vil være E5 og B7. Det er dog muligt, at E10-benzin på sigt også introduceres i Danmark. Sker det, vil tankpistoler og -standere blive forsynet med det runde E10-mærke.
LÆS OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.