bilbase

Elbiler holder prisen godt

Den største post på bilbudgettet på en nyere bil er værditabet – altså forskellen på det, du gav for bilen, og det, du kan få for den, når du sælger den igen. Det er ikke usædvanligt, at en ny bils værdi falder til under det halve efter fire år, så det er en væsentlig del af udgifterne.

Frygten for at tabe en masse penge er dog ikke det, der skal afholde dig fra en elbil frem for en traditionel bil, viser en analyse Børsen har lavet sammen med BilBasen. I hvert fald, når det gælder de lidt mere eksklusive elbiler Tesla Model S og BMW i3.

Når en i3 sammenlignes med en BMW 116i, så taber en BMW 116i 54 pct. af værdien på fire år ved 12.000 km om året – en i3 taber 50 pct. Dermed taber en 116i ca. 12.000 kr. mere om året end en BMW i3.

Positiv aura om i3 og Tesla

Ser man på Tesla Model S, der stort set er den eneste bil, der sælger i luksusklassen, så taber den 52 pct. på fire år ved 80.000 km. Sammenlignes det med en BMW 520d, så er det ganske fornuftigt – her vurderer BilBasen, at værditabet bliver 60 pct. I kroner og øre gør det den store Tesla ca. 13.000 kr billigere om året, og det er kun på afskrivningen – service, brændstof/el og ejerafgift er nemlig også billigere på elbilerne. En Tesla Model S med stor batteripakke lader desuden gratis på Teslas egne ladestationer der står ved motorvejene.

Jan Lang, der er markedsanalytiker på BilBasen, fremhæver den positive aura, der er omkring Tesla og BMW i3 som medvirkende årsager til den fornuftige afskrivning. På negativsiden tæller rækkevidden på i3 der ikke kommer langt over 120 km, hvilket gør den til en bil nummer to for de fleste ejere.

Som landet ligger lige nu er elbilerne fritaget for registreringsafgift og ejerafgift indtil 2016, men ingen ved hvad der sker efter 2016. Hvis der kommer afgift på elbilerne, vil det ikke have en negativ effekt på de elbiler, der allerede er købt

 

Læs artiklen på Børsen (kræver login)

 

BMW i3 TeslaSuperCharger-5436

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar