bilbase

Er chiptuning godt for miljøet?

Er chiptuning godt for miljøet? Er chiptuning lovligt?

Klumme af Ebbe Sommerlund

Det første spørgsmål er nemt at svare på: Nej.

Jamen, chiptunede biler kører jo længere på literen, har du hørt nogen sige. Måske har du endda læst det.

Det kan sagtens være rigtigt, at en chiptunet bil kører længere på literen. Men det er på bekostning af miljøet, da den udleder mere NOx end hvis den ikke var chippet til flere hestekræfter. At den kører længere på literen kan man naturligvis sige er bedre for klimaet, da det udleder mindre CO2, men det er skidt for miljøet (især for mennesker) fordi bilen udleder mere NOx. Det kan ikke undgås.

Faktisk er denne problemstilling Volkswagen Dieselgate i en nøddeskal – VW bekæmpede NOx under test, men slækkede på kravene, når bilen kørte i trafikken, fordi bilerne så kan køre længere på literen og soder mindre til.

Jamen, hvis nu bilen går dårligt og en tuner får den til at køre bedre og mere rent, så er det vel godt for miljøet? Jo, det er bedre end hvis bilen kørte videre med fejl, men formentlig ikke end hvis defekten blev rettet.

Faktisk er der en del tunere der helt eliminerer brugen af EGR-systemet, der holder NOx nede, og så bliver det rigtig grimt i forhold til at udlede NOx.

Lovlig tuning til de heldige

Forstå mig ret, det er ikke fordi jeg skal spille hellig. Jeg kører i en otte år gammel dieselbil, fordi den er billig, god til motorvej og ret sikker, hvis uheldet skulle være ude. Men den er ikke noget dydsmønster, hvad angår forurening. Jeg er også fristet af chiptuning, fordi det er så nemt at hente ekstra kræfter ud af en turbomotor.

Desværre kan man ikke tune min bil lovligt, men det kan man ved andre biler. Nogle få andre biler.

Hovedreglen for lovlig tuning er, at det skal dokumenteres, at motoren ikke forurener og larmer for meget ved en test ved tyske TÜV. Det er dyrt, hvis man selv skal stå for det hele, men der findes firmaer, der sælger tuning nok til at de kan gøre det rentabelt at få godkendelser.

BMW-forhandlerne sælger fx performance-pakker til deres biler – i hvert fald til nogen af dem. Har du en BMW kan du også se mod fx Alpina, der kan tune lovligt. Med Audi er der også nogle få, der kan klare en godkendt tuning fx ABT.

Volvo sælger tuning med Polestar-optimeringer. Saab havde Hirsch som var lovligt, og så løb vi, så vidt jeg ved, faktisk tør for lovlige tuningsmuligheder til rimelige penge. Ford kunne lancere deres Mountune i Danmark, men har ikke gjort det. De tuningsfirmaer tuner, så udledningen holder sig inden for lovgivningen.

Diskussionen om chiptuning kan let blive lidt skinger. Og nogle af de, der peger fingre rejser uden at blinke med familien til Thailand og brænder mere CO2 af end min families bil gør på et år.

Man kan altid finde en bil der forurener mere end den man har, også hvis man chiptuner den.

Men lad os være ærlige omkring det – chiptuning er ikke bedre for miljøet. Og det er ikke altid lovligt.

12 Kommentarer til Er chiptuning godt for miljøet?

  1. Michael 16/08/2016 at 07:23 #

    Så køb nu bare en bil der har de hk du ønsker fra starten. Det må være moralen??

  2. Palle 21/08/2016 at 08:52 #

    Har haft en Hyundai Matrix 1,5 diesel,, som blev “chippet” hos scantune.dk. Den kom til at køre 2 km længere på literen og den trætte motor blev inden målt til 74 HK (født med 82 HK) og havde bagefter 92 HK. Samtidig fourenede den ikke mere end den gjorde inden chiptuningen og klarede syn tre gange efterfølgende.
    Pris dengang (2011) kr. 3000,-
    Det er ikke lovligt. Men de rette eksperter kan gøre det så bilen ikke forurener mere. Og så er det jo win win. 🙂

    • Steen 04/09/2016 at 09:04 #

      Hvilken dokumentation har du på at din Hyundai ikke forurenede mere efter chiptuningen? Synshallen kan ikke måle partikelforureningen.

      • Anders 05/09/2016 at 20:30 #

        Partikel forurening bliver heller ikke nævnt i artiklen ovenfor. Det gør NOxérne derimod!
        Synshallerne burde have en 5 gas tester, i stedet for 4-gas testeren som jeg har set flere steder.

        Taget i betragtning hvad biler forurener i forhold til så meget andet lort i denne verden, så syntes jeg det er fis i en hornlygte.

        Kan ikke se ideen i at smide udstødningsgas ind i forbrændingen igen, så at forbrændingen forringes og der udledes færre NOxére, syntes det er en helt forkert tilgang.

  3. Finn Borg 04/09/2016 at 09:00 #

    Vi Kan ved Turbochip i Padborg Godt lave tuninger der køre lige igennem test ved TUV i Tyskland også NOx koster bare 3000euro at få en bil Målt
    Ingen i Danmark kan foretage disse Målinger med Godkendelse til syn .

  4. Michel Berg 04/09/2016 at 10:53 #

    Hvad med benzin motore? Har f.eks en 1,4 tsi (vw) vil de også udlede mere nox?

  5. Kim 04/09/2016 at 11:51 #

    Bilfabrikanterne er de eneste der er lykkedes med at lave tuningschip.

    Af tuningsfirmaer vi har herhjemme er der flere der har forsøgt sig med TÜF godkendte chip men det er ikke tilstrækkeligt til den danske stat. Så bliver du taget med en chip bliver du sendt til TÛF i Tyskland til små 20.000.

    Der er så uklare regler på dette område at den enkelte bruger bliver ladt i stikken

    Kim

  6. Thyge 04/09/2016 at 13:11 #

    Palle 🙂
    Kan ikke lade være med at knytte en kommentar til det med at din Hyundai ikke forurener..
    Når en bil for målt forurening til syn, måler den de kun røgtætheden, dvs de måler lysgennemgang igennem røgen gennem en lukket kasse.
    Derved måler man ikke om den udleder for meget co, co2 eller nox.
    Så selvom den gik igennem syn kan den stadig udlede 4 gange så meget nox som den pågældende EU norm tillader.

  7. Bjarne 04/09/2016 at 18:16 #

    Hvorfor tænker i kun i trætte dieselmotorer, der findes også benzinmotorer der kan chippes.

  8. T 06/09/2016 at 12:02 #

    Jeg har en skoda fabia 1.2 tsi 110 den motor ligger også i octaviaen, der har 25 NM mere, hvilket gør den mere kultiveret. Så tænker det må da være muligt at chippe Fabiaen uden ekstra forurening eller hva?
    Lad os nu få lidt om chiptuning af benziner med turbo

    • Birger 15/09/2016 at 07:20 #

      Jeg er interesseret i det samme! Her en 90hp som ifølge skoda selv er helt identisk med 110 hp versionen bortset fra nogle software ændringer. Hvorfor skulle man ikke kunne ændre fra den ene til den anden (lovligt) når der er samme motor og begge er godkendt? Er loven så ufleksibel?

  9. Jesper 05/11/2016 at 00:01 #

    Her selv en bil som er født med 144 hk.Samme model findes med 177 hk. Har været igennem ALLE instanser for at få den optimeret lovligt. Det kan bare ikke lade sig gøre i DK. Det er så tåbeligt at man taler om hvor dårligt det er for miljøet. Du må købe 21″fælge til din bil, du må montere tagbagage på din bil, du må køre med trailer eller camping vogn på din bil hver dag hvis du vil. Alle disse eksempler er skadelige for miljøet, nogle endda mere end chiptuning. Fart dræber….ja enig, men alle biler kan kører for stærkt. Chiptuning er i mine øjne en super mulighed for at forøge din kører glæde. Hvis du kører som åndsvag, går det galt på et tidspunkt aligevel, med eller uden chiptuning. Få nu bare lavet nogle regler som gør at man kan chiptune lovligt med syn, forsikring og registrering hos færdsels styrelsen.

Skriv et svar