august 15, 2016

Er chiptuning godt for miljøet?

Er chiptuning godt for miljøet? Er chiptuning lovligt?

Klumme af Ebbe Sommerlund

Det første spørgsmål er nemt at svare på: Nej.

Jamen, chiptunede biler kører jo længere på literen, har du hørt nogen sige. Måske har du endda læst det.

Det kan sagtens være rigtigt, at en chiptunet bil kører længere på literen. Men det er på bekostning af miljøet, da den udleder mere NOx end hvis den ikke var chippet til flere hestekræfter. At den kører længere på literen kan man naturligvis sige er bedre for klimaet, da det udleder mindre CO2, men det er skidt for miljøet (især for mennesker) fordi bilen udleder mere NOx. Det kan ikke undgås.

Faktisk er denne problemstilling Volkswagen Dieselgate i en nøddeskal – VW bekæmpede NOx under test, men slækkede på kravene, når bilen kørte i trafikken, fordi bilerne så kan køre længere på literen og soder mindre til.

Jamen, hvis nu bilen går dårligt og en tuner får den til at køre bedre og mere rent, så er det vel godt for miljøet? Jo, det er bedre end hvis bilen kørte videre med fejl, men formentlig ikke end hvis defekten blev rettet.

Faktisk er der en del tunere der helt eliminerer brugen af EGR-systemet, der holder NOx nede, og så bliver det rigtig grimt i forhold til at udlede NOx.

Lovlig tuning til de heldige

Forstå mig ret, det er ikke fordi jeg skal spille hellig. Jeg kører i en otte år gammel dieselbil, fordi den er billig, god til motorvej og ret sikker, hvis uheldet skulle være ude. Men den er ikke noget dydsmønster, hvad angår forurening. Jeg er også fristet af chiptuning, fordi det er så nemt at hente ekstra kræfter ud af en turbomotor.

Desværre kan man ikke tune min bil lovligt, men det kan man ved andre biler. Nogle få andre biler.

Hovedreglen for lovlig tuning er, at det skal dokumenteres, at motoren ikke forurener og larmer for meget ved en test ved tyske TÜV. Det er dyrt, hvis man selv skal stå for det hele, men der findes firmaer, der sælger tuning nok til at de kan gøre det rentabelt at få godkendelser.

BMW-forhandlerne sælger fx performance-pakker til deres biler – i hvert fald til nogen af dem. Har du en BMW kan du også se mod fx Alpina, der kan tune lovligt. Med Audi er der også nogle få, der kan klare en godkendt tuning fx ABT.

Volvo sælger tuning med Polestar-optimeringer. Saab havde Hirsch som var lovligt, og så løb vi, så vidt jeg ved, faktisk tør for lovlige tuningsmuligheder til rimelige penge. Ford kunne lancere deres Mountune i Danmark, men har ikke gjort det. De tuningsfirmaer tuner, så udledningen holder sig inden for lovgivningen.

Diskussionen om chiptuning kan let blive lidt skinger. Og nogle af de, der peger fingre rejser uden at blinke med familien til Thailand og brænder mere CO2 af end min families bil gør på et år.

Man kan altid finde en bil der forurener mere end den man har, også hvis man chiptuner den.

Men lad os være ærlige omkring det – chiptuning er ikke bedre for miljøet. Og det er ikke altid lovligt.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS