bilbase

Maserati Quattroporte: familiebil fra Ferrari-land

Maserati Quattroporte er en racerbil forklædt som familiebil

 

Quattroporte. Fire døre. Ordene betyder det samme, men alting bliver bare mere sexet på italiensk. Maserati Quattroporte var, da den kom til verden, en slags konkurrent til Audi S8 og BMW 760i, og så alligevel ikke, for i Quattroporte er motoren placeret bag forakslen, så vægtfordelingen er 47 pct. foran og 53 pct. bagtil.  Det er helt bevist, fordi Maserati holder sine stolte traditioner i hævd – selv med fire døre skal den være i perfekt balance, hvis du ønsker at tage den på en svingom i Stelvio-passet eller bakkerne ved Munkebjerg Casino. Det er med andre ord en racerbil pakket ind i en familiebilskarrosse. Udvalget er temmelig stort for en bil af denne kaliber – se bare biler til salg på BilBasen

 

Tenorsang

Og du ved det lige så snart du drejer nøglen og hjertet under hjelmen begynder at pumpe benzin gennem stålarterierne og omdanne de gyldne dråber til lyd, varme og hestekræfter. Fra udstødningen lyder den smukkeste tenor sunget af otte cylindre. Selvom her ligger en V8, så er det V8 på italiensk – har du hørt en Ferrari, ved du hvad jeg taler om. Det er ikke bulder fra Detroit-jern eller stilleleg fra Bayern. Det er stolt italienersang, bare på lidt lavere volumen end en Ferrari. Men som en Ferrari tager den omdrejninger som en italiener drikker kaffe – og den kan lide det. Først ved 7.000 o/min henter den de maksimale 400 hk ud af den smukke motor og så går det stærkt

 

Du bestemmer selv

Quattroporte fås enten med traditionelt automatgear eller med Duo Select, der er en sekventiel gearkasse – også fra Ferrari. Den sidste kendes på sin mikroskopiske gearvælger.

I ’D’ passer den sig selv, men du har fuld kontrol med skiftepaler ved rattet, og du kan sætte den fast i manuelt. Da gearkassen er en hydraulisk styret manuel gearkasse, har du ikke den elastiske fornemmelse, du finder i almindelige automatgearkasser – når du træder på speederen ryger kræfter til hjulene uden den mindste tøven – det er jo en racerbil. Med almindeligt automatgear er bilen lidt mere omgængelig, mens den med Duo Select er mere kompromisløs.

 

Foran sin tid

Maserati Quattroporte trækker beundrende blikke, selvom den er brugt – den ligner nemlig stadig noget til flere millioner. Og en Audi S8 ser umådeligt kedelig ud ved siden af Quattroporte – der i øvrigt også kan køre 25 km/t mere på toppen af speedometeret.

 

Faktisk er Maserati Quattroporte forud for sin tid og foran konkurrenterne. Se bare Porsche Panamera og Aston Martin Rapide, der først langt senere kørte ind på dette marked.

Motor V8. 4.244 ccm, 32V.
Ydelse 400 hk ved 7.000 o/min451 Nm ved 4.500 o/min
0-100 km/t 5,2 sek.
Topfart 275 km/t
Km 42.000 km
Km/l 5,3
Pris 640.000 kr. på plader, men de fleste leaser
Nypris Ca. 2.000.000 kr.

 

Lyt til den lækre lyd:

maserati 2maserati 3

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply