september 24, 2016

Er dieselmotoren ved at uddø?

Er det farvel til dieselmotoren?

Af Ebbe Sommerlund

Bliver dieselmotoren forbudt? Det spørgsmål huserer jævnligt i medierne, ikke mindst efter skandalen med Volkswagen. En skandale, efterfulgt af undersøgelser, der viser at dieselbilerne forurener langt mere i virkeligheden, end de gør under godkendelsen.

Det er svært at spå – især om fremtiden, men nu får du mit syn på sagen om dieselmotorens fremtid.

Først lidt baggrund:

Dårlige testresultater for dieselmotorer – NEDC

At bilerne ikke lever op til en laboratorietest er ikke overraskende, da testen (NEDC) efterhånden er forældet i forhold til vores reelle brug af bilen. Desuden tilpasser fabrikanterne bilerne, så de passer ind i testparametrene.  Testen afløses i 2017 af en ny kaldet WLTC samt en vejtest, så den bør blive mere retvisende. Kravene til bilernes udledning bliver formentlig strammet i 2017, og helt sikkert i 2020/2021.

Dieselmotorerne har det allerede svært med at opfylde nuværende krav og derfor er der masser af miljøudstyr på en dieselmotor – katalysator selvfølgelig, partikelfilter, recirkulering af udstødningen (EGR), tilsætning af add-blue for at reducere udledning af NOx.

Den slags tiltag er hverken billige for fabrikkerne eller for forbrugerne. De koster ved indkøb og kan gå i stykker. Det er en af årsager til at dieselmotorer stort set er væk i de mindre klasser. Prisen er simpelthen for høj.

BMW 330d

Er det snart slut med et d på bagsmækken?

Lovgivning om dieselbiler

I mange tyske byer findes allerede krav til,  at bilerne skal mærkes med en såkaldt umweltsplakette efter, hvor mange partikler de sender ud. Lige nu er Euro 4 (biler efter 2005) nok til at få en grøn mærkat, der tillader indkørsel, men systemet kan med kort varsel strammes.

I Norge taler politikerne om at diesel-biler helt skal forbydes i Oslo, og andre steder tales der om det samme.

Jeg har dog svært ved at se den slags blive fuldt implementeret inden for en kortere årrække.

I Holland er det svært at få flertal om en lov, der forbyder salg af biler med forbrændingsmotor i 2025, hvilket i grunden er ret konservativt. Når man ikke kan samle flertal om det, så tror jeg ikke at dieselmotoren bliver forbudt i Holland, der ellers er kendt for at tilgodese miljørigtige biler.

I Danmark kan man heller få øje på planer, der ødelægger det for dieselbilen – udover en høj ejerafgift.

Umiddelbart virker det heller ikke til at der bliver pillet ved dieselprisen, der pt er begunstiget af lavere afgift per liter, på trods af at en liter diesel udleder mere CO2 og mere NOx end en liter benzin.

2011-volkswagen-touareg-v6-tdi-engine

Fabrikanterne af dieselmotorer

På det seneste har Renault meldt ud at de ikke vil udvikle nye dieselmotorer, men det betyder ikke at de ikke vil udvikle på dem de allerede har eller at de ikke vil købe hos andre, hvis markedet vil have diesel.

Toyota har meldt nogenlunde det samme ud, og køber deres dieselmotorer hos BMW. Toyota satser på hybrid og brint-teknologi, så det er måske ikke så mærkeligt.

Jeg talte for nylig med Artur Martins fra Kia. Han er vicepresident i Marketing, og han siger, at der er et skifte væk fra diesel, men kun i de mindre modeller. Større biler – fra Passat-størrelse og op – vil stadig være mest eftertragtede på diesel.

Og det er også der jeg lander, hvis jeg skal spå om den nærmeste fremtid.

Benzin og el i de små biler,

Diesel, benzin og hybrid i firmabilsklassen

Diesel og hybrid i de store

El og hybridteknik i luksusbilerne

Og helt ærligt, hvis du har prøvet en stor SUV med benzin, så ved du, at det ikke er særligt imponerende – næsten uanset hvor stor motoren er. Der skal dieselmoment til, når der skal trækkes tungt.

Det kan blive afløst af elmoment – enten alene eller i kombination med en elmotor eller en brændselscelle, men det sker ikke i stor stil inden for de nærmeste par år.

Så personligt mener jeg, at rygterne om dieselmotorens død er stærkt overdrevne. Ingen tvivl om at markedsandelene er faldende på grund af bedre benzinmotorer, men død. Langt fra.

Læs mere om diesel

Derfor føles diesel hurtigere end benzin!

275 af de reneste dieselheste i verden

Ugens: Diesel med 313 hk og god plads

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS