april 8, 2017

5 stykker udstyr alle biler burde have

Udstyr betyder meget mere på en bil end man lige skulle tro. Mængden af udstyr kan ændre indtrykket af en bil fuldstændig, og udtrykket for den sags skyld. Se bare en Opel Insignia med og uden xenon-lygter – den ændrer fuldstændig karakter.

Af Ebbe Sommerlund

Da jeg var barn brugte jeg meget tid på at finde ud af, hvad der kunne have været bag alle de dæksler, der kunne huse en knap i mine forældres biler. I dag er det ikke helt så nemt, for det er ikke altid, der er blænd-dæksler, men jeg går alligevel meget op i udstyr. På brugte biler betyder det næsten endnu mere, fordi noget udstyr ikke bare er dyrt eller umuligt at eftermontere – har du fx købt en BMW sedan uden splitbagsæde, så er det bare ærgerligt, hvis du en dag får lyst til at transportere 3 m rundstok eller en kost og en skovl – sædet kan ikke lægges ned og det er umuligt at ændre.

Der er masser af udstyr som bare skal være i en bil i dag: Masser af airbags, ESC, fartpilot, bluetooth, aircondition med mere.Men der er meget mere på hylderne.

Jeg ved godt at udstyr er til diskussion, og du må gerne diskutere mine valg af virkelig smart udstyr, som sjældent er standard –  det er ikke sikkert, at du er enig, men here goes:

Ebbes liste over megasmart udstyr til bilen, der ikke findes i flertallet af biler

Nightpanel

Saab Nightpanel Udstyr

Nogle bilmærker har bare ikke forstået, at det ikke er smart at sidde badet i et lyshav fra knapper og instrumenter, når man kører i mørke. Helt galt går det, når man ikke kan dæmpe belysningen nok. Det tager fokus fra det vigtige, nemlig hvad der sker på vejen. Dette vidste SAAB alt om, og de har lavet et supersmart system, der slukker for alt andet end speedometeret. Hvis der er noget, der kræver opmærksomhed, så lyser det op i mørket. Det er helt vildt smart, men desværre er det kun SAAB, der har systemet.

>> Søg Saab på Bilbasen<<

Nøglefri adgang og start

Jeg elsker nøglefri adgang og start – og endda det flade nøglekort

Dette var helt seriøst den vigtigste grund (ud over en absurd lav pris på bilen) til at jeg købte min Renault Laguna III. Det er bare usandsynligt lækkert at lade nøglen blive i lommen, åbne døren og trykke start. Det er vanedannende. Jeg er personligt mest til Tesla og Renaults løsning, hvor du bare går fra bilen og så låser den selv. De fleste andre har en lille knap, du skal trykke på, når du skal låse bilen.

>>Søg biler med nøglefri på Bilbasen<<

Komfortvarmer

En varm bil er bare genialt på en kold morgen. Foto: Webasto

Der er ikke noget bedre end at sætte sig ud i en varm bil på en kold morgen. Hvis så endda motoren også er varm, så er det endnu bedre. Stort set alle elbiler kan dette, mens andre biler har brug for et brændstoffyr eller en kabinevarmer og en dyppekoger til motoren. Fyret er nemmest, men også den dyreste løsning.

 

>>Søg biler med motorvarmer på Bilbasen<< 

Integrerede barnestole

Mercedes-Benz integreret barnestol

Det her er bare smart – en barnestol, der kan klappes væk

Som far til fire ved jeg noget om barnestole. Jeg ved i hvert fald, hvor usandsynligt irriterende det er, at flytte rundt på barnestole hele tiden. Især når der findes løsninger, som er integreret i sæderne. Man vipper blot en hynde op, og voila, så har du et barnesæde. Det er naturligvis ikke helt så sikkert, som et dedikeret sæde med så meget sidepolstring, at det fylder mere end en fuldvoksen mand. Men jeg er stadig fan. Desværre har jeg kun set det i Volvo og Mercedes-Benz.

>>Søg biler med integreret barnestol<<

Seler som i en gammel BMW 5-serie

BMW 5-serie

I en BMW 5-serie E34 sidder selerne i midten og låsene i siden – genialt til barnestole

Hvis du af og til bakser tre børn – ja eller bare et ind på bagsædet, ved du hvad jeg taler om. Seler. De forbandede seler, der aldrig er til at klikke i holderne. Problemet er størst, når de er over 15 kg og bruger de indbyggede seler. Hvis bare alle havde seler som en gammel BMW 5-serie E34 – den fra 1988 til 1996. Her skulle selerne klikkes ude i siden – det er smart, når børnene ikke kan komme til

>>Søg BMW 5-serie 1988-1996 på Bilbasen<<

Læs mere

De glemte luksusbiler

Klumme: Ting ved biler, der gør mig sur

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS