bilbase

Flere miljøzoner i Tyskland

Efterårsferien er netop startet, og hvis du planlægger en tur til Tyskland, er der et par ting, du skal være opmærksom på. Det samlede antal af tyske byer, der har indført miljøzoner, er nemlig steget støt de seneste år og tæller nu 65 byer. På samme tid er kravene til biler fra årsskiftet blevet skærpet, så det i dag kræver et grønt mærke at køre i de fleste større byer i Tyskland.

Flere og flere tyske byer indfører miljøzoner. Det vil sige, at 65 byer nu kræver, at bilerne er udstyret med det rigtige mærke for at få adgang. Og flere vil komme til i år. Har du ikke et godkendt miljømærke i bilens forrude, koster det en bøde på 40 euro.

Det er dog ikke kun miljøzonerne, der er blevet flere og større. Også kravet til farven på miljømærket i bilens forrude er i de enkelte byer blevet skærpet. Der er tre forskellige miljømærker; rød, gul og grøn. Mærket gives efter bilens alder og om den kører på benzin eller diesel.

 ”Det betyder, at biler fremover som minimum skal have et gult miljømærke, hvis de skal køre ind i en miljøzone. De fleste byer stiller imidlertid nu krav om et grønt mærke, som det har været tilfældet i Berlin siden 2010. Danske bilister med et gult miljømærke må dog stadig køre i den tyske hovedstad til udgangen af 2014. Kan man kun få et rødt miljømærke til bilen, må man imidlertid pænt parkere den uden for zonerne,” siger Frederik Valmin.

Han understreger, at det kun er, hvis man skal ind i byer med miljøzoner, at et miljømærkat er nødvendigt og altså ikke, hvis man bare kører igennem Tyskland.

Vil det øgede miljøfokus få dig til at køre mindre i Tyskland?

Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply