Ford C-max
marts 3, 2017

Ford C-Max 2010-2014. Finalist i Årets Brugtbil 2017

Her er klart den mest velkørende i finalefeltet. Fords ingeniører har fundet det magiske krydderi, der skaber en perfekt balance mellem styretøj og undervogn.

Da C-Max kom på markedet i 2010 blev den kåret til Årets Bil i Danmark 2011 af de danske motorjournalister.

Af Ebbe Sommerlund. Foto: Karsten M. Lemche

Du har også en stemme i Årets Brugtbil –  marker din favorit i bunden af artiklen og klik stem


Det er ikke kun køreegenskaberne der trækker op – kabinen er virkelig praktisk og bagsæder kan skubbes frem og tilbage.

Interiøret deler dog vandene, når det gælder design. Instrumentbordet ser fx lidt rodet ud. Grebene til temperaturen er glatte og skærmen sidder underligt langt væk.

Cmax dækker over to karrosseri-varianter begge mpv. Cmax har fem døre og plads til fem personer, mens Grand Cmax har skydedøre til bagsæderne og kan have plads til syv.

Ford C-max

Motormæssigt er her nok at vælge mellem. 1,0 Ecoboost (Benzin) klarer jobbet udmærket, men 1,6 Ecoboost er en lækker maskine med godt kraftoverskud – udnytter du det, kan det koste på brændstoføkonomien.

Dieselversionerne er stærke, men kræver at du kører lange ture – ellers kan regningerne blive dyre.

 

Stærke sider

Dynamiske køreegenskaber

Stærke motorer – især 1,6 Ecoboost imponerer

Svage sider

Dieselmotorerne er følsomme for korte ture

Hvis ikke du passer på kan 1,6 Ecoboost blive dyr i benzin

Rustbeskyttelsen er ikke god fra fabrikken

 

Totaløkonomi: TCO (Total Cost of Ownership) (3 års ejerskab/60.000 km) for:  Ford C-MAX 1,6 TDCi 115 Trend 5d, årgang 2014, 59.000 km, salgspris: 179.900 kr. TCO: 1,82 kr/km.

 

Vurdering fra Bilbasens brugere: 4,5 ud af 5

Reservedelsindeks: 98 for 1,6 TDCi Titanium

Serviceprisindeks: 95 for en 1,6 TDCi Titanium

 

>>Søg Ford C-Max 2010-2014 på Bilbasen<<

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS