Første tur: Den elektriske Porsche Macan er lige så fed, som du håber på
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Video: Anders Berner | Dato: 9. august 2019
Du får højst sandsynligt aldrig brug for Ford Ranger Raptor. Ja, det skulle da lige være, hvis du vil skræmme dine naboer eller forcere kantsten på den der arrogante – “jeg-vil-da-skide-det-hele-et-stykke”-måden.
For hvis du bor i Danmark, ville du ikke kunne finde mange steder, hvor topmodellen i Fords europæiske pickup-program kan få lov at folde sig helt ud.
SE OGSÅ | Esben og Anders er onde ved en Citroën C3 Aircross
Det er ikke så meget 2-liter-dieselmotoren, der gør Raptor-udgaven af Ford Ranger til noget særlig. Okay, den lyder ret frækt, men det er mest, fordi Ford har optaget lyden fra en tunet dieselbil, (som jeg aldrig har kørt) og sender den ud i kabinen gennem bilens højtalere.
Dét der rykker for mig hos Ranger Raptor er dens formiddable offroad-egenskaber: Det er ret sjældent, at jeg kører med speederen i bund konstant i forbindelse med en test, men det havde jeg stort set hele tiden i forbindelse med den første test af Ranger Raptor, som jeg kørte i Marokko – på sand, i ørken og på veje med uendeligt mange huller i. Huller som jeg normalt ville sætte farten ned for. Men ikke denne gang …
Efter at have tilbagelagt de første 30 km på asfalt, drejer jeg til højre ad en vej, som jeg i første omgang tænker; det her kan ikke være rigtigt. Nogen må ha’ lagt ruten forkert, fordi med den tidsplan vi havde fået, skulle der gives gas – hele tiden (det hjalp nok heller ikke, at jeg som sædvanlig var lidt sent på den).
LÆS OGSÅ | Brugttest af BMW 3-serie: Det skal du tjekke før køb
I en Toyota Hilux ville jeg formentlig have kørt 80 km i timen på den bumlede, hullede vej. En Hilux har stiv bagaksel, og er ikke rigtig sjov når det går stærkt på meget løst underlag. I hvert fald ikke hvis du kun kører med baghjulstrækket slået til.
Men her i Ford Ranger Raptor opdagede jeg – af bitter nødvendighed og fordi jeg havde møgtravlt – at 120-140 kilometer i timen føltes som ingenting.
Artiklen fortsætter under videoen…
Ranger Raptors affjedring er rally-inspireret. Og så er det ikke engang løgn! Det er sådan noget, bilfabrikker siger i flæng, men denne gang er der noget om snakken. Bilen er hævet 53 mm i forhold til en standard Ford Ranger. Og den er hele 150 mm bredere … hallo! Det er noget af en karosserituning. Affjedring er udviklet sammen med dæmperfirmaet “Fox” til at “takle selv det mest frygtindgydende terræn ved høje hastigheder”, skriver Ford.
TIL SALG | Søg efter Ford Ranger på Bilbasen
All-terrain-dæk fra BF Goodrich er blevet specielt udviklet til den nye Ranger Raptor. Med 838 mm i diameter, 285 mm i bredden og et design med stærke dæksider og et slidbanemønster til enhver situation kan du begive dig ud steder, hvor naboen blot kan drømme sig til at køre i sin nyerhvervede BMW X3. I modsætning til de meget moderne crossovers eller SUV’er er Ranger Raptor nemlig konsekvent bygget til at få tæv.
Ford Ranger Raptor forventes lanceret i Danmark september 2019 med en pris på 373.400 kr. ekskl. moms og 452.540 kr. inkl. moms.
Motor: 4 cylindre, 213 hk / 500 Nm
Gear: 10 automatiske
Acceleration: 10,0 sek
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 9,3 km/l
Vægt: 2.585 kg.
Maks last: 545 kg.
Maks anhængervægt: 3.500 kg.
Pris: Fra 452.540,–
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Mercedes-Benz forlanger med CLE Cabriolet næsten 1 mio. kr. for billigste version – og overlader Audi og A5 Cabriolet til at tage sig af de lavere indkomstgrupper.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.