marts 17, 2017

Ford Focus RS. Den nye har 4×4, men den gamle her har flere cylindre og fed lyd

Pssyyyy, Vrrrr. Pop. Psyyyy. Vrrr Pop.  OK det var et ynkeligt forsøg på at gengive helt igennem geniale lyd fra fem trykladede cylindre og en knaldende udstødning i Ford Focus RS. Motoren trækker som var den på flugt fra et kobbel kamphunde og forhjulene kæmper med at få de imponerende 305 hk og 440 Nm omsat til ren acceleration. Egentlig er det vanvid at lade så mange hk trække på forhjulene, men som regel går det godt takket være et modificeret ophæng kaldet Revoknuckle og et Quaife-spær, der sender kraften til det hjul med mest greb.

>Læs om Honda Civic Type R – en direkte konkurrent til Focus RS<<

 

For mange hk – aldrig!

Jeg har aldrig kunnet forstå de, der siger at en bil kan have for mange heste selvom det er en forhjulstrækker – man kan jo bare lade være med at give fuld gas, hvis ikke forholdene er til det. Det samme tænker jeg om Ford Focus RS, der dog har en irriterende tendens til at begynde at stampe i stedet for at spinne, når du giver mere gas end hjulene kan tage. OK, man kunne have givet bilen firehjulstræk, hvilket også ville tilgodese de tunere, der har tænkt sig at hive flere heste ud af den grønne galning. Og den nye Focus RS, der netop er landet har firehjulstræk, og en funky indstilling, der hedder drift-mode, som gør at du kan køre sidelæns eller lave donuts – det er sjovt. Men der er også fordele ved den gamle version – først og fremmest prisen, der er den halve for den udgåede version. Eller måske skulle jeg ikke sige først og fremmest, for der er lige det med lyden: Den ‘gamle RS har nemlig fem cylindre, og det giver er ret så fed lyd. Den nye med fire propper lyder også fedt, men måske ikke helt så fedt.

Ford Focus RS

Fordele ved forhjulstræk

Der er andre fordele ved kun at have forhjulstræk, hvor den mest åbenlyse er sparet vægt. Desuden spilder bilen ikke så mange heste i transmissionen. Forhjulstræk er også lettere for uøvede at kontrollere i forhold til baghjulstræk alene, men der er nok ikke mange uøvede, der investerer i en bil til over en halv million. Og så er det væsentligt billigere at producere. Firehjulstræk som den nye RS har, er klart bedre på våd eller bare fugtig vej, men når vejen er tør er der bare ikke meget der kan hænge på en RS. Forenden trækker dig gennem svingene, som hang du i en snor efter en karrussel og styringen er skarp som flintesten. Og når du kommer gennem svinget skal pedalen ned i bunden af måtterne, så cylindrene synger om kap med turboen og udstødningen:

Pssyyyy, Vrrrr. Pop. Psyyyy. Vrrr Pop

Jeg synes bilen ser fed ud i grøn, men du ville vække mindre opsigt hvis du cyklede nøgen på motorvejen, når du kører rundt i Ford Focus RS der udstråler omtrent samme diskretion og ydmyghed som Jim Lyngvild. Men der er andre farver – den der er til salg på Bilbasen netop nu er fx blå.

 

Kabinen springer i øjnene med de trefarvede sæder. Og så er der Power-knappen i midterkonsollen. Første gang jeg overtog rattet i en Fokus RS og trillede ned ad vejen tænkte jeg på BMW, hvor Power-knappen giver bedre speederrespons og ratrespons. Klik, sagde knappen og så stoppede motoren. Jep, det er startknappen. Power on. Power off. Som et stereoanlæg. Som en fladskærm. Som en Focus RS.

Lykkepiller

Men pyt med de småting der skæmmer en Ford Focus RS. Det er uden tvivl en af de sjoveste biler– og priserne er ved at være i et leje, hvor mange kan være med – 250.000 kr. koster den på billedet for eksempel. RS er bare rigtig sjov – ny eller gammel. Det er en grøn eller blå pille, du tager for at give livet krydderi. Hvis jeg havde råd, ville jeg købe den og køre noget andet til hverdag, for der er ikke mange biler der er så intense som Ford Focus RS- den er en lille  lykkepille.

Pssyyyy, Vrrrr. Pop. Psyyyy. Vrrr Pop

Af Ebbe Sommerlund

 

>>Søg Ford Focus RS til salg på BilBasen.dk <<

———————————————————-

Ford Focus RS

MOTOR: R5. 2.522 ccm. 20v. Turbo

YDELSE: 300 hk ved 6.500 o/min

440 Nm ved 2.300 o/min

TOPHASTIGHED: 263 km/t

0-100 KM/T: 5,9 sek.

MÅL (L/B/H): 440/184/150 cm

BAGAGERUM: 361 liter

FORBRUG: 10,6km/l

EJERAFGIFT: 5.860 kr. årligt

 

Konkurrenter

Subaru Impreza WRX STI – 0-100: 5,2 sek. h

Rendyrket rally 4×4 med 300 hk

Mazda3 MPS – 0-100: 6,1 sek. Mere vild end Golf GTI, men ikke så ond som Focus RS. 260 hk

Seat Leon Cupra R – 0-100: 6,2 sek.

Nu er der fuld kraft på S3 motoren med 265 hk eller 280 hk.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS