Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Af: Esben Skrumsager / d. 16. februar 2018
De første billeder af den hårdtpumpede udgave af den ny G-Klasse, Mercedes-AMG G 63, er netop blevet præsenteret. Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den nye, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.
Motoren er godt nok blevet mindre – fra en 5,5-liters V8’er til en ny 4-liters biturbo V8’er – men den leverer trods alt 510 heste og et stærkt moment på 850 Nm.
INSPIRATION: Søg efter Mercedes G-Klasse til salg på Bilbasen
Sammen med automatgearkassen på ni trin og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, er de første 100 km/t overstået 4,5 sekunder.
Topfarten er elektronisk begrænset til 220 km/t men kan forhøjes til 240 km/t med AMG Driver’s package.
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder stadig lige foran baghjulene som en høflig påmindelse om, at G 63 ikke er som nogen andre.
Fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.
G 63 skulle være noget mere alsidig end sin forgænger. For selvom den er kraftigere og mere brølende end nogensinde, formår den faktisk også at være sparsommelig med brændstoffet.
LÆS OGSÅ: Video: Berner tester brølende psykopat-Mercedes
G 63 er nemlig udstyret med et system, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra. Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre skulle efter sigende både ske hurtigt og og være umærkeligt i kabinen.
Mercedes-AMG G 63 har verdenspræmiere på Geneva Motor Show 6. marts og kommer til salg til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.