bilbase

Genistreger i Rüsselsheim

Af Malene Raith – Prêt-á-partir.dk

”Det er ikke kun alvor det hele,” påpeger 77-årige George Gallion venligt overfor den lille skare af beundrere, der har forsamlet sig om det bord, hvor han med øvede bevægelser lægger sidste hånd på en tegning, ”det er også sjovt.”

Åh, ja, tænker jeg for mig selv og kigger smilende rundt i det lyse lokale fuld af tegninger og smukke vogne. Men bildesigner er nok heller ikke blandt de værste jobs i verden.

 

Vi befinder os i hjertet af Opels designcenter i Rüsselsheim, Tyskland.

Det er i år 50 år siden, at det åbnede, og i den anledning har Opel inviteret indenfor i de ellers, for offentligheden, utilgængelige designstudier.

 

Vice President for Opel design, Mark Adams, lægger ud med at byde velkommen, og som han begynder at fortælle om designcenterets historie, går det pludselig op for mig, hvor spændende jeg synes, det er.

first image

Ikke, at jeg kender synderlig mange af Opels tidligere modeller, men dagen i dag skal for en gangs skyld ikke handle om motorer og teknik, men om linjer, kreativitet, kunst og virkeliggørelse af drømme.

second image

Da Opels designcenter åbnede i 1964 fandtes der kun to andre mekkaer for automotive design. Det ene lå i Torino, Italien, det andet var GM Styling i Detroit, USA.

Designcenteret i Rüsselsheim blev en mindre udgave af GM Styling, og samtidig Europas første designskole for bildesign.

Folk fra hele verden kom hertil for at være med blandt eliten, og det blev hurtigt et internationalt, eksperimenterende og innovativt miljø.

I 1965 var den første succesfulde konceptbil så allerede klar til at gå i produktion, og den blev en milepæl for Opel.

 

Nemlig den lille fikse Experimental GT, bedre kendt som Opel GT.

Det er ikke ofte, at konceptbiler ryger i produktion, men denne vakte så meget opmærksomhed med sit smarte og sporty ydre, at er ikke var meget at rafle om.

third image

100.000 styks blev det til, vogne, der i dag er eftertragtede samlerobjekter.

Og så springer vi lige frem i tiden igen. For i dag er det de nye koncepter, der præger Opel.

fourth image

GTC Concept fra 2007 karakteriserer for eksempel sportiness.

Insignia Concept, herunder, er en hjørnesten, hvis design hele tiden ændres og nyfortolkes …

quinta

Allerseneste bud på fremtiden, er så den forrygende konceptbil Opel Monza.

sesta

Ohlala, siger jeg bare.

Tjekket … den har ikke dørhåndtag, men blot et blåt lys på siden, som man stryger fingeren hen ad og viola, så åbner mågevingen.

En tidligere science fiction nørd, som jeg, kan stirre på den slags i timevis.

settima

Vi er nu vandret over gården fra Adam Opel House til Advanced Design.

Det er her fremtiden skabes, her talenterne får frit spil, og her man normalt ikke kan få adgang.

ottava

Jeg er af samme årsag en lille smule nervøs for at blive lagt i benlås, som jeg lusker rundt med mit kamera, men alle hemmeligheder er naturligvis gemt til side.

I stedet får vi et indblik i den enorme proces, det er, at skabe en ny vogn.

Det starter med en design vision, en ide til en bil. Og her er nøgleordet:

Proportioner, proportioner og jep, proportioner.

Der bliver stadig tegnet i hånden, men naturligvis også på computer, hvor det hele kan rettes så meget til, at det bliver mere præcist end selv det endelige resultat.

nona

En stor model bygges efterfølgende i ler (dvs. den er i skum med et lag ler udenpå), og scannes, så man kan arbejde med de indre og ydre proportioner på en computer.

Er der noget, der ikke passer, er det tilbage til leret.

På leret har man også mulighed for at sætte sorte plastikstrimler på, der kan vise en linje eller et vindue, som man nemt kan rykke op og ned og se, hvordan det passer ind.

decima

Ingeniørerne sørger for, at det indre fungerer med ydre, selvfølgelig i samarbejde med designerne.

Og når det endelige design så er fundet, skal interiøret bestemmes, infotainment systemet vælges og 117 andre ting på plads, inden bilen kan sættes i produktion, markedsføres og til sidst: havne hos forbrugeren.

”Men er der aldrig nogen, der tager æren for et design,” er der en udenlandsk kollega, der vil vide.

”Den slags adfærd vil ikke blive tolereret,” den ellers udadvendte og venlige chef for Advanced Design, Dr. Friedhelm Engler, bliver meget alvorlig, ”det er et teamwork det her, alle er sammen om at skabe det endelig resultat.”

undicesima

Men selvfølgelig er der stjerner på Opels designhimmel.

Vi møder to af dem, som vi bevæger os ovenpå til Vintage studiet.

De står og kigger i en bog med gamle tegninger henover taget på en gammel konceptbil, og jeg fornemmer straks respekten i luften.

dodicesima

George Gallion, til venstre, kom som industriel designer til Rüsselsheim i 1969, hvor han efterfølgende satte sit tydelige præg på f.eks. Opel Manta A og Monza Coupé.

Ved siden af står Erhard Schnell, 86 år, som startede i Rüsselsheim som 25-årig i 1952.

Som chefdesigner blev han leder af Advanced Design i 1964 og var ansvarlig for designet og udviklingen af Opel GT fra koncept til produktion.

Det har ikke bare gjort manden til en stjerne, det har gjort ham til legende.

tredicesima

De unge designere kigger med ærefrygt på de to herrer, der har levet et langt liv med Opel design.

De lytter, når erfaringer taler og forsøger at gøre dem kunsten efter, mens de selv tilføjer nye linjer, afprøver anderledes former og dermed skaber nyt liv på papiret.

ultima

Halvtres år er kommet og gået i Rüsselsheim, tiderne har ændret sig, håndværket til dels også, men ånden, stemningen og de mange udenlandsk klingende navne, efterlader ingen tvivl om, at det innovative, kreative og internationale miljø stadig er intakt.

Centeret i Rüsselsheim har lagt i kakkelovnen og er klar til halvtreds år mere med Opel design.

Du kan se min lille film fra besøget her: https://www.youtube.com/watch?v=pKjSNq7TFUU

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply