oktober 5, 2015

Hvad betyder Volkswagen-sagen for dig?

Opdateret :Se om din bil er berørt.

Oprindelig artikel:

På den ene side kommer den ikke til at betyde alverden, med mindre du vil sælge dine Volkswagen-aktier og så alligevel. Den her sag kommer til at betyde noget for stort set alle, der kører bil og den får betydning for hele bilbranchen. 
Har du en Volkswagen, Audi, Seat eller Skoda med dieselmotor
?

Indtil videre er det ikke meldt helt klart ud hvilke biler det drejer sig om, men sikkert er det at det er biler, der har en motor med koden EA189. Det betyder 2,0 og 1,6-liters diesel af mærkerne Audi, Seat, Skoda og Volkswagen i årgangene fra 2009 og frem.

Volkswagen har indrømmet at snydeprogrammet findes på 11 mio. biler. Der findes altså også flere tusinde biler i Danmark.

Det sandsynlige scenarie er, at Volkswagen kommer til at ændre softwaren, så de biler, der er på markedet, kommer til at forurene mindre end de gør i dag. Det kan betyde at ydeevnen falder lidt og at bilen kører lidt kortere på literen. Det kan også have den konsekvens, at motoren lidt lettere får problemer med soddannelse, da den vil skulle bruge EGR-systemet mere.

For gensalgsværdien vil det formentlig ikke betyde alverden. Dieselbilerne er godt nok knapt så populære som tidligere, men det er en generel tendens. Erfaringer fra tidligere sager, for eksempel da måtterne i Toyota Prius forårsagede dødsfald, viser, at markedet ikke reagerer specielt kraftigt på den slags ting.

Værst er det for de, der troede, at de gjorde miljøet en tjeneste ved at vælge en Volkswagen diesel, der kører langt på literen. Det må siges at være en illusion. Diesel-bilerne udleder mindre CO2, men på alle andre områder sviner de mere end benzinbiler.

Men hvis vi løfter os op i helikopteren, så er der langt større perspektiver for os alle sammen – især de af os, der interesserer os for biler.

Døden for dieselbiler?

Der spekuleres en del i om dette kan blive enden på dieselbilerne. Volkswagen er nemlig ikke de eneste, der har problemer med at holde udledningen under niveau uden for testlaboratoriet. Da International Council on Clean Transportation testede 32 dieselbiler tidligere i år kunne ikke en eneste overholde kravene i Euro 6 i virkelighedens verden. Det er på en måde ikke bilernes skyld, men mere fordi testmetoden New European Driving Cycle (NEDC) overhovedet ikke svarer til virkeligheden – det er også derfor nye biler er opgivet til meget bedre brændstoføkonomi end du kommer til at opleve. Men forhandleren må ikke engang nævne et mere reelt tal, for loven siger, at det er EU-normen der skal oplyses. Dette bliver formentlig ændret fra 2017, hvor en ny testcyklus introduceres –WLTC – den inkluderer også testkørsel på vej og der skal accelereres hårdere end i NEDC.

Det kommer til at betyde, at km/l falder, og at det bliver sværere at opnå emissionskravene. Dette kan løses med forskellige metoder, men faktum er, at dieselmotoren efterhånden er pakket ind i en masse dyrt isenkram, for at kunne overholdes de krav, vi har i dag – og de overholder dem kun i laboratoriet. Derfor vil dieselbilerne kun blive dyrere i drift og produktion. Den kommer ikke til at dø lige med det første – dieselbilen er stadig en god løsning for de, er kører mange kilometer om dagen, men for alle andre er fx en benzinhybrid en bedre løsning økonomisk og for miljøet.

Skidt for miljøet

Selvom det naturligvis er rimeligt at Volkswagen skal betale en kæmpemæssig bøde, så er kan konsekvensen af det faktisk være at det går ud over miljø og klima. Hvorfor det tænker du måske. Jo, Volkswagen Gruppen har nemlig bebudet, at de vil sende 20 elbiler og plug-in-hybrider på gaden inden 2020, og mens det formentlig stadig kommer til at holde stik, så kan det være at et stort fokus på en masse retsager samt den økonomiske afstraffelse vil gøre, at der bliver brugt mindre energi og færre penge på at skabe de grønneste biler. Volkswagen er som verdens største bilproducent en vigtig spiller i den grønne omstilling, og med færre penge på kistebunden er der muligvis færre penge til at foretage de nødvendige investeringer.

Vil Volkswagen overleve?

Volkswagen er ikke alene verdens største bilproducent – den er også en af de mest velpolstrede. Det her kommer til at gøre rigtig ondt på aktionærer og virksomheden selv, men Volkswagen skal nok overleve.

Hvor kan jeg læse mere?

FDM følger sagen tæt – ligesom de fleste medier – Læs FDM’s tema her

Af Ebbe Sommerlund

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS