bilbase

Hvilken bil skal vi vælge?

Kære Ebbe

Hvilken bil skal vi vælge? Min kæreste og jeg står foran en snarlig familieforøgelse, og derfor går vi også i tanker om enten at købe eller lease en bil. Men – vi er komplet og aldeles rookier, når det kommer til biler.

Vi leder efter en bil, der primært skal bringe min kæreste på arbejder hver dag – han er konsulent og arbejder dagligt forskellige steder. Vi bor i København, og han arbejder typisk steder som Hvidovre, Bagsværd og Herlev etc.

Derudover vil vi gerne ind imellem kunne bugsere barnevogn og babyudstyr til Odense,

Vi gider ikke køre inde i KBH, vi bor godt i forhold til det offentlige, og derudover har vi vores cykler. Jeg har regnet på det, og vi burde vel maximalt med køre en 10-12.000 km/året.

Vi er ude efter en rummelig, relativt billig bil, hvor bagagerummet fint kan indeholde en sammenklappelig barnevogn og babyudstyr. Jeg er ret vild med ekstraudstyr, det må jeg jo nok erkende – det kunne fx være skærm i bilen med fx bakkamera, automatisk bremsefunktion, hvis bilisten foran laver en pludselig opbremsning, varme i sæderne, cruisecontrol mm. I en perfekt verden kunne jeg ligeledes tilkøbe automatgear, men det er ikke et must – bare en stille drøm 🙂

Vi har mest kigget på stationcar type biler, men for nylig er vores opmærksomhed blevet henledt på Dacia SUV’en, Duster. Vi havde ikke forestillet os, at en bil af den størrelsesorden kunne være en option, og den i fx udgaven Laureate (ikke de skrabede versioner) er vi lidt forelskede i. Den er stor og dejlig og rummelig, og man går ind i den, ikke ned i.

Dacia-Duster

Så  – mine spørgsmål til dig er følgende:

 

1) . Vi har læst en del blandede anmeldelser af Dusteren, men ofte ligger disse anmeldelser et par år tilbage. Hvad kan du sige om den seneste model – er sikkerheden fx stadig meget ringe? Er den værd at overveje for sådan nogle som os, der er mest på en billig bil, der kan få os fra A til B med masser af ekstragear, uden det flår os levende økonomisk?

2) Hvis vi er komplet uvidende om, hvad der foregår under hjelmen – jeg bliver fx spejlblank i en sjældent set grad, når man i en Laureate skal vælge mellem 1.5 dCI 109 4X4, 1.5 dCI 109 4X2, 1.5 dCI 90 4X2, 1.2 TCe 125 hk 4X2 og 1.6 16dv 4X2. Hvad betyder det?

3) Hvilke biler ville du selv anbefale i forhold til ovenstående kriterier? Vores budget er 3.000 – 3.500 kr. om måneden alt inklusiv

4) Lease eller købe fra ny – det er dæleme en jungle at blive klog på, når man er bilrookie. Det eneste, jeg rigtig kan udlede af de mange artikler, jeg efterhånden har kigget igennem, er den meget forsimplede, at hvis du vil have en bil mere end 3 år, så er det smartest at købe, og vil du have den mindre end 3 år, så er det smartest at lease. Er det virkelig så simpelt som det?

5) Hvis man skal lease – kan du så anbefale nogle leasingfirmaer, eller foregår det altid gennem den enkelte specifikke bilforhandler?

6) Hvis vi køber – er det så smartest at tage billånet i vores egen bank eller hos et firma, der specialiserer sig i billån?

7) Hvilken brændstoftype – nogle foreslår mig hybrid. Nogle siger Diesel (det gør anmeldelserne fx i forhold til Dusteren) og nogle siger hold dig væk fra diesel, gå efter en benzinbil. Og igen er jeg/vi komplet ignorante. Hvad kan du sige om dette?

8) Helt kort – hvad skal man regne af udgifter pr. måned udover lånet/leasingen og benzin (grønne afgifter mm)?

 

Jeg ved godt, det her er MEGET – men jeg/vi er også, som du fornemmer, temmelig grønne udi bilejerskabet. Jeg håber, du overskuer at kigge lidt på alle mine spørgsmål alligevel.

KH og god dag

Stine

(Brevet er forkortet af redaktionen)

 

Svar:

Kære Stine

Tak for din mail og dine spørgsmål.

 

Jeg vil gå systematisk til værk på dem:

Dacia Duster

1: Dacia Duster er ikke så sikker som de bedste i klassen – heller ikke i nyeste version. Tre stjerner er hvad EuroNCAP siger, men faktisk er den version der sælges i Danmark lidt bedre end den testede – da den har antiudskridningssystemet ESP. Men den har ikke automatisk nødbremse, som du efterspørger. Ser man på beskyttelsen af voksne i kabinen så er scoren 74 pct. – til sammenligning er en anden i stort set samme klasse, Renault Captur, begunstiget med 88 pct. Børn i barnestole slipper lige godt fra testen i de to biler. Så ja, den lavere pris giver dig en dårligere sikkerhed. Men jeg ville godt turde at køre Duster.

Ordforklaring

2) Hvis vi splitter tingene lidt op, så er tallet, hvor mange hestekræfter motoren yder. DCi er diesel og TCe er benzin med turbo. 4×2 betyder at bilen har fire hjul og at den trækker på to af dem – 4×4 er firehjulstræk. Firehjulstrækkeren vil jeg ikke anbefale til jeres brug – dels har I ikke brug for det og dels er første gear meget lavt, hvilket vil irritere i bytrafik. 1,2 TCe vil være et oplagt valg for jer.

Hvilken bil skal vi vælge?

ret-brugtbil-2016-9886

3) Ud fra det du siger er Duster ikke helt skæv, og det er et godt udgangspunkt, at I kan lide den. Jeg vil dog sige, at hvis I kan være i den og hvis I kan lide gearkassens lidt specielle køremåde, så er en brugt Toyota Yaris Hybrid mit førstevalg på jeres vegne. Den har automatgear, den er ikke så stor at parkere, teknikken er skudsikker – uanset hvordan I kører og så er den billig i afgift og brændstof. Det er en suveræn bil til by og kø-kørsel, mens turen til Fyn er lidt mere anstrengt.  Jeg vil dog også gerne henlede opmærksomheden på Ford Focus, der blev nummer to i Årets Brugtbil 2016. Med en økonomisk 1,0 Ecoboost-motor, så er det muligt at køre langt på literen og der er god plads. Bilen er også noget mere moderne end Dacia Duster, og den kører markant bedre – den ser bare ikke helt så fræk ud. Et godt bud kunne også være en Nissan Qashqai, der er en af de få crossovers, der kan fås til under 100.000 kr. Hvis I vil være helt sikker på at holde uforudsete udgifter nede, så tag en benzin-model, selvom de føles sløvere end diesel-modellerne. I skal med jeres kørselsmønster helt sikkert holde jer fra en gammel dieselbil. Hånden på hjertet, så er mit råd at gå med kærligheden og købe en ny eller let brugt Dacia Duster 1,2 TCe – det vil være mit råd. Hvis der er en gnist af forelskelse, så gå med det – det er aldrig billigt at have bil, så tag hjertet med, hvis det er muligt.

At lease eller at købe bil?

4) Det er ikke helt skævt med den tommelfingerregel, men så simpelt er det alligevel ikke. Først og fremmest gælder det, at man sammenligner køb af en ny bil med leasing. Men ville man have købt en ny bil? Dels er leasingpriser meget varierende – hvis en importør skal af med en masse biler på en gang, så kommer der af og til et godt leasingtilbud. Den helt store fordel ved leasing er at du ved præcis, hvad det koster dig i perioden forudsat at du ikke kører for mange kilometer. Du kan altid skille dig af med en leasingbil efter et år, men så er førstegangsydelsen naturligvis væk. Leasing er primært godt ved ekstraordinære tilbud, men I kommer ikke langt med et totalbudget på 3.500 kr. og pladskrav til barnevogn. Med mindre der dukker en sending mellemklassebiler op til 2.500 kr. i måneden – det er sket før men det er sjældent.

Hvor skal pengene til bilen lånes?

6) Det er ikke til at give et entydigt svar på. Der vil jeg anbefale at I indhenter flere tilbud. Der er eksempler på at stiftelsesgebyrer er store ved nogle forhandlere og dem kan man ikke trække fra, som man kan med renter. FDM laver af og til lånesammenligninger, men jeg vil anbefale at I får et tilbud fra banken og et fra forhandleren og sammenligner.

Clio RS Motor

Hvilken motor skal vi vælge?

7) Diesel-biler skal helst køre mindst en halv time næsten hver gang den startes ellers kan I få problemer med soddannelse og motordefekter. Her er benzinbiler og hybridbiler med benzin- og el-motor ikke så sarte. Dusteren kører rigtig fint med 1,2 TCe – turbobenzin og det er den der passer bedst til jeres behov. En hybrid som Toyota Yaris Hybrid vil motormæssigt passe godt til behovet, og den har automatgear. Ellers vil jeg sige benzin, da en lang tur om måneden ikke er nok til at retfærdigøre en diesel.

Hvad koster det at have bil?

8) Udgift til bilhold består af følgende:

  1. Brændstof
  2. Reparationer og service
  3. Ejerafgift
  4. Forsikring
  5. Diverse som vask og sprinklervæske.
  6. De finansielle omkostninger er renter plus afskrivning – altså den værdi bilen taber.

Afskrivningen er som regel den allerstørste post og den er grunden til at der sælges flere brugte biler end nye – for en ny taber bare mere de første år på vejene. Over tid vil reparationsomkostningerne stige indtil de udgør et psykologisk problem, da uforudsete omkostninger er en pinsel for enhver husholdning.

 

Min anbefaling, ud fra et økonomisk synspunkt, er at købe en brugt eller at lease. Det koster bare at være den første, der triller ud fra forhandleren. For en del opvejes merprisen til fulde af at være første ejer – for andre gør den ikke. Personligt har jeg kun haft en helt ny bil, og jeg tror ikke det kommer til at ske igen – med mindre der kommer en helt fantastisk el eller hybrid-bil, som jeg bare må eje (eller leje).

 

Det blev et meget langt svar – jeg håber I kan bruge det.

 

Venlig hilsen

Ebbe Sommerlund

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar