bilbase

Hyldest til Porsche 911

Den legendariske Porsche 911 fylder 50 i år. Men hvordan er det egentlig gået til, at lige netop Porsche 911’eren er gået hen og blevet en klassiker og har formået at overleve flere generationer? Det har vi kigget nærmere på.

Ingen anden sportsvogn har vundet så mange forskellige motorløb som Porsche 911, hvis sejre tæller både 24-timers løb som Le Mans og Daytone, det nådesløse Paris-Dakar og det klassiske rallyløb i Monte Carlo.

911’eren blev dog ikke umiddelbart produceret med tanken om race i baghovedet. En køreklar prototype af Porsche 901 blev nemlig i 1963 udstillet på den tyske biludstilling i Frankfurt. På det tidspunkt var modellen stadig under udvikling og langt fra klar til at gå i produktion, men Porsche havde sine grunde til at vise offentligheden deres nye sportsvogn: ikke så langt fra Porsches stand stod rivalerne fra Mercedes-Benz, der stolt viste deres sportsvogn 230 SL frem, hvilket var et direkte angreb i det sportsvognssegment, som Porsche havde domineret i mange år. Og foruden 901 var Porsches eneste modspil en hastigt aldrende Porsche 356, der dog blev vist i en kraftig opdateret version med skrivebremser for og bag.

Porsche 901 eller 911?

Porsche 901 skulle dog ikke få lov at beholde sit navn. I 1964 trillede den første Porsche 901 med chassisnummer 300.007 af samlebåndet i Zuffenhausen. Franske Peugeot mente sig dog sikre på, at de ejede alle rettigheder til modelbetegnelser med tre tal og et ’0’ i midten. Af frygt for en opslidende retssag og efterfølgende erstatningskrav ændrede Porsche betegnelsen til 911 – de tre tal, vi kender i dag og som får en ægte entusiasts hjerte til at slå både varmere og hurtigere. Ændringen kom dog for sent til de første 82 eksemplarer, der allerede var navndøbt og registreret som 901.

I sine første leveår levede Porsche 911 en svær tilværelse. Verdenspressen havde allerede dømt modellen ude og køreegenskaberne i de tidligere modeller havde også et par mangler. Der skulle gå nogle år, før Porsche for alvor fik rettet de tidlige børnesygdomme, men med introduktionen af Porsche 911 i Targa i 1966, blev der for alvor travlt i fabrikshallerne.

Den fantastiske 911’er

At Porsche 911 har overlevet to generationer af modelskift skyldes hovedsagligt to faktorer: Den første er ubestridt formgivningen, der er som en smuk symbiose mellem sport og elegance.
Den anden årsag er køreegenskaberne. Bortset fra de meget tidlige årgange har Porsche 911 alle dage været fuldstændig fantastisk at køre. Ikke kun fordi den er forførende hurtig, eller boxermotoren har en fabelagtig lyd, eller bremserne altid har været en klasse for sig selv. Men fordi en Porsche 911 kommunikerer med sin chauffør på en måde få andre sportsvogne kan matche.

En Porsche 911 er et højt specialiseret stykke værktøj, der er udviklet og forfinet gennem årtiers evolution hos Porsche. Udseendet, køreegenskaberne, motoren, lyden og ikke mindst den knivskarpe speederrespons har skabt det, der på mange måder er selve definitionen på en rendyrket sportsvogn. For Porsche 911 har det nemlig alle dage handlet om evolution, ikke revolution og en konstant strøm af forfinede og forædlede detaljer har gjort 911 til selve sjælen hos Porsche.

Se vores Porsche modeller på Bilbasen.dk

Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply