bilbase

Italiensk for begyndere

Skal man tro de bilkyndige på f.eks. Radio 24/7’s bilprogram med Bil Magasinets Mikkel Thomsager som vært, så skal man i løbet af sit liv have ejet mindst én Alfa Romeo for at kunne kalde sig fuldblods bilentusiast. Også værterne på Top Gear var af samme opfattelse, da de kastede sig ud i at købe tre brugte Alfaer til tv-programmet. Se et klip fra afsnittet nederst i denne artikel.

Vi bløder nu formuleringen lidt op, og disker op med ”Italiensk for begyndere”…og let øvede. Her kommer fem bud på italienske entusiast-biler på budget – alle under 150.000 kr. med plader på.

Alfa Romeo 156 GTA, 137.000 kr.:
Alfa Romeo 156 GTA

Vi starter ved kilden til ordsproget om entusiast-status og Alfa Romeo-ejerskab. Og hvor kunne vi starte bedre end ved den hurtigste i Alfas succesfulde 156-serie. GTA-modellen har en 3,2-liters V6-motor med forkromet indsugningsmanifold og en himmelsk lyd. Bilen i denne annonce er tilmed i Sportwagon-karrosse, hvilket betyder stationcar på Alfa-sprog. Gearkassen er af Selespeed-typen, der har automatiske skift.

Fiat X 1/9, 74.995 kr.:
Fiat X 19

Nu skal der ikke grines. Den lille sportsvogn i annoncen her har både et lidt spøjst udseende og et navn, der er en B-film værdig. Men under karrossen gemmer Fiat X 1/9 på en fin konstruktion med centermotor, omdrejningsvillig motor og targa-tag. Kabinen rummer kun to personer i roadsterstil. Men alle ved, at der ikke er brug for mere, når man med lysebrune kørehandsker, der matcher sæderne, kører gennem sommeren med en smuk italiensk kvinde på passagersædet. Bilen i denne annonce står næsten originalt, og har lavt kilometertal.

Lancia Thesis 3,0, 149.900 kr.:
Lancia Thesis

I den mere herskabelige afdeling finder vi en flyder helt oplagt til folk med diplomat-drømme eller Berlusconi-tendenser. Lancia Thesis er den sidste af de store italienere sammen med bl.a. Alfa Romeo 164 og 166, før italienerne begyndte at bruge amerikanske konstruktioner lånt fra bl.a. Chrysler. For 150.000 kr. får du tilmed den skønne 24-ventilede 3-liters V6-motor, som indrømmet ikke har verdens bedste brændstofforbrug. Til gengæld kviteres der med klassisk og underskøn klang fra en italiensk motor-tenor.

Maserati 228 BiTurbo, 119.900 kr.:
Maserati 228

Maserati er ligeså italiensk som Gelato og det skæve tårn i Pisa. Mærket med treforken har en hæderkronet motorsporthistorie, og vandt faktisk motorløb, før selveste Enzo Ferrari fik fingeren ud med sit eget bilmærke. Denne 228 er en del af BiTurbo-serien, og byder på kantet coupé-design parret med en kraftfuld motor – her med lige under 300 hk. Luksus byder kabinen også på i store mængder. Det bedste fra naturen er på plads i form af læderstue med velvalgte trædetaljer.

Volvo 780 Bertone, 69.900 kr.:
Volvo 780 Bertone

Ok, denne er lidt snyd. Der ér tale om en svensk Volvo 780 – men i denne særlige 2-dørs variant er designet ordnet af det italienske karrossefirma, Bertone. Faktisk er denne variant også bygget i Italien. Af ændring ift. andre Volvo 780’ere er bl.a. en sænket taglinje – hele én cm har italienerne høvlet af svenskernes linjer. Nyprisen i danmark tilbage i 1988 var ifølge Bil-Revyen 900.000 kr. Motoren er en V6-benziner, der er koblet til en automatisk gearkasse. Bilen i annoncen her har været i Danmark, siden den blev solgt som ny.

Se klippet fra det britiske tv-program Top Gear, hvor de tre værter køber og kører brugte Alfa Romeoer:

En kommentar til Italiensk for begyndere

  1. Kristian 25/05/2015 at 15:30 #

    Så spøjst et udseende har X1/9’eren vel heller ikke, når først motorhjelmen er lukket(!). Når det er sagt, så er det selvfølgelig ærgerligt, at man skal trækkes med nogle så groteske kofangere.

    Til prisen er den dog uanset et fund.

Leave a Reply