oktober 6, 2016

Test: Jaguar F-pace

Jaguar F-Pace er bedre end forventet. For år tilbage ville det have været mærkeligt, men i dag kan kun få luksusmærker klare sig uden en suv. Jaguar har ikke tænkt sig at prøve at overleve uden, og lancerer derfor F-pace

Af Ebbe Sommerlund

 

Historien om Jaguar F-pace er ikke bare en historie om et britisk bilmærke, der bygger en lækker suv i første hug. Det er også en historie om at det er sjovere at blive opkøbt af et asiatisk firma frem for et amerikansk. Men lad os først se på bilen.


>Søg Jaguar F-Pace på Bilbasen<<


At F-pace er en vellykket SUV er måske ikke så underligt, da virksomhedens andet brand, Land Rover, nok er verdens mest erfarne SUV-producent. Alligevel er det ikke nogen selvfølge, for F-pace er helt anderledes end Land Rovers modeller, og det er ikke kun fordi formerne er muskuløse og aggressive frem for kantede. F-pace tager nemlig Jaguars sportslige DNA med over i det praktiske karrosseri, og det virker faktisk over al forventning. Samtidig konkurrerer den ikke med Land Rover, for Jaguaren er ikke bygget til terræn, selv om frihøjden er stor.

jaguar-f-pace-0198

Naturligvis krænger den høje bil mere end en Jaguar XE, men den er underholdende og kompetent. Man mærker det fra første meter. Styretøjet er direkte, og bilen reagerer prompte. I sving styrer den præcist og villigt. Der er smil på læben. Gearkassen er den kendte otte-trins automatgearkasse og den skifter glimrende – der findes også en manuel, men det er nærmest malplaceret i en suv i dag.

 

jaguar-f-pace-0202

Bygget i aluminium

Størrelsen på F-pace er ikke helt som konkurrenterne. Med sine 4,73 meter placerer den sig fx mellem BMW X4 og X5 og ligesom den er større end Porsche Macan, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC, men mindre end Cayenne, Q7 og GLE.

 

Det overraskende er, at Jaguar F-pace ikke er tungere end de mindre konkurrenter, da den i stor grad er bygget af aluminium. Det holder vægten nede, og det er godt for køreegenskaberne. Den testede model er en 2,0 turbodiesel med firehjulstræk. Med 180 hk er der kræfter nok for de fleste, men har du 150.000 kr. ekstra, så er du ikke et skarn, hvis du kaster dem efter den lækre tre-litersdiesel med 300 hk og bombastiske 700 Nm. Den er mere lækker at lytte til, for den firecylindrede 2,0 er nok sparsom, men den snakker lidt mere end ditto hos konkurrenterne.

jaguar-f-pace-0220

Du hører heller ingen brok, hvis du investerer i en V6-benzin med kompressor og 340 hk. Den sidste kommer fra den frække F-type, men den rækker altså også fint til F-pace – 0-100 km/t klares på 5,8 sekunder.

 

Med 180 hk lander den disciplin på 8,7 sekunder, hvilket bestemt er godkendt. Brændstof-økonomien er på papiret rigtig god – her siger normen 20,8 km/l, hvilket er flot for så stor en bil. At det i praksis nok lander omkring de 15 km/l er der ikke noget at sige til – sådan er det i alle biler indtil testnormen bliver lavet om.

 

Prisen for denne 2,0 diesel med firehjulstræk og automatgear lander med lidt udstyr på en rund million. Det er på den ene side mange penge, men det synes faktisk ikke dyrt i forhold til konkurrenterne, når man tænker på at dette er en aluminiumskarrosse fra et britisk luksus-mærke. Ekstra-udstyr kan presse prisen noget højere op – for eksempel koster tft-instrumentering med en større skærm i midterkonsollen over 50.000 kr., men det løfter også totaloplevelsen af bilen, så det vil næsten være dumt at lade være. For faktisk er den eneste svaghed ved F-pace og Jaguar generelt, at interiøret ikke helt er på højde med Audi – det er der på den anden side ingen der er.

 

Jaguar er bevis på at det er sjovere med asiatiske ejere

 

Jaguar og Land Rover har i mange år levet en omtumlet tilværelse. Jaguar havde været under Fords vinger siden 1989, hvilket højnede kvaliteten betragteligt. I 2006 købte Ford rettighederne til alle Rover-navnene og slog dem sammen i Jaguar Land Rover, som i 2008 blev overtaget af indiske Tata Motors. Siden har inderne investeret milliarder i både Jaguar og Land Rover, hvilket har skabt flere tusinde engelske arbejdspladser. Investeringen har også båret frugt i kraft af nye modeller, der har skabt nye salgsrekorder år efter år.

jaguar-f-pace-0213

På den måde er Jaguar Land Rover endnu et selskab, der har nydt godt af at komme på asiatiske hænder – det samme er sket for Volvo, der virkelig er vågnet op til dåd i bilbranchen efter Ford har trukket sig ud. Så heldig var Saab ikke, da GM lukkede fabrikken i Trollhättan. Gud ske lov led Jaguar og Land Rover ikke samme skæbne.

 

 

Populær klasse

For år tilbage blev firhjulstrækkerne eller suv, som de også kaldes, dømt ude. Klassen var tæt på at dø, og brugte suv kunne købes for en slik. Men så skete der noget – suv fik en genfødsel.  Det er faktisk muligt at katalysatoren for udviklingen blev lanceret i en helt anden klasse. Nissan Qashqai kom nemlig på banen som en crossover – en suv-lignende bil, der hverken er dyr eller forurener mere end konkurrenter, der ikke ligner en suv. Det skabte en bølge af biler, der ligner en suv, men som er knapt så duelig i terræn – for hånden på hjertet, hvor mange bruger en suv i terræn? At almindelige mennesker pludselig førte sig frem i firehjulstrækker-lignende køretøjer gjorde at ingen kunne pege fingre af suv’erne. Og i dag står alle producenter på nakken af hinanden for at smide suv eller crossover-biler på markedet. Også i luksus segmentet.

jaguar-f-pace-0207

Faktisk sælges der tre gange så mange luksus-suv, som luksus-sedaner, så hvis man er i det luftlag er det tvingende nødvendigt, at have en suv på programmet. Det har Jaguar nu – og den kan sagtens være med i konkurrencen på det marked.

 

———————————-

Sportsvogns-elektronik i F-pace

 

F-pace gør brug af torque-vectoring, der kort fortalt sørger for, at bilen opfører sig optimalt i sving. Systemet overvåger g-kræfter, rattets position, hjulvinkler, speederposition og så videre for at få bilen til at køre så neutralt som muligt. Det gøres ved at bremse hjul der skal køre langsommere og sende effekt til de hjul, der skal opretholde hastigheden. Systemet findes også i mere avancerede former, der kan fordele kræfterne endnu mere ’skævt’, men selv i sin simple form er det ekstremt effektivt til at holde bilen på rette – og hurtige kurs.

 

jaguar-f-pace-0223

 

Specifikationer – Jaguar F-pace 2,0 AWD R-sport

Motor 2,0 turbodiesel

Ydelse 180 hk ved 4.000 o/min, 430 Nm ved 1,750 o/min

Topfart 209 km/t

0-100 km/t 8,7 sek.

Bagagerum 650 liter

Brændstoføkonomi 20,8 km/l

Mål (L/B/H) 473/165/194 cm

Vægt 1.767 kg

 

 

 

F-pace priser fra 645.900

Den testede version koster 1.011.700 kr

 

Læs mere

 

Jaguar med brutal lyd i tunnel

Overklasse-biler på budget

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS