Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Det er 50 år siden, at BMW lancerede deres legendariske 02 serie. Og i forbindelse med den runde fødselsdag mener BMW, at det er tid til at fejre sig selv.
Derfor har de nu løftet sløret for det 8. medlem af BMW’s Hommage-familie. En lille eksklusiv klub, hvor BMW hylder egne klassikere ved at re-designe dem i moderne klæder. Denne gang er det den sporty 2002 fra 1968, der har fået en makeover.
Og nu er det helt store spørgsmål så, om BMW har begået helligbrøde. De har i hvert fald tilladt sig at pille ved et ikon. Resultatet er 2016 BMW 2002 Hommage; en opdateret version af BMW 2002, der for mange er indbegrebet af ægte BMW. 2016-versionen vil uden tvivl dele vandene blandt fans af det sydtyske mærke.
De visuelle ligheder er da også til at få øje på. Som sin forgænger er 2002 Hommage spækket med skarpe linjer. Underlæben er blevet større og det overdimensionerede bodykit ligner noget, der normalt ses på en Rocket Bunny. Det er uden tvivl et meget modigt design, der nok også indikerer, at 2002 Hommage nok kun er en konceptbil. Både nu og i fremtiden.
BILBASEN Foretrækker du originalen? Se udvalget af BMW 2002
Motoren er identisk med den, der sidder i 2015 BMW M2. I tal betyder det en 3.0L turboladet rækkesekser, der yder 365 hestekræfter og har et moment på 500Nm. Det er endnu ukendt om den nye BMW 2002 Hommage nogensinde bliver andet end en konceptbil, der blot er tiltænkt en plads på musset i BMW Welt i München.
Her på redaktionen synes vi, at det er spændende når store mærker som BMW går i arkiverne og puster nyt liv i gamle klassikere. Men hvad synes BMW-fansene, der læser med. Skal tommelfingeren vendes op eller ned for 2002 Hommage?
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.