bilbase

Jo mere du kører, jo mere sparer du

Hvis du har firmabil kender du naturligvis følelsen af, at det koster gratis at køre ekstra km. Men hvis du ikke har, så er Tesla’s Supercharger netværk lidt af en aha-oplevelse. Hvis man køber en Tesla Model S ny eller brugt med Supercharger-adgang, så kan du lade bilen op i hele Europa uden at bruge en krone på strøm. Det er da en gevinst, der vil noget. Nye Tesla kan i øvrigt kun fås med Supercharger adgang.

Vores journalist, Ebbe Sommerlund, har for nylig kørt fra København til Geneve og retur i en Tesla Model S P85D – en rejse på 3.000 km. Godt nok tager sådan en tur lidt længere tid, når man skal lade 20-30 minutter hver anden time, men når man tænker på, at distancen ville have kostet 3.000 kr. i brændstof, så er ventetiden til at leve med. Besparelser er tilmed skattefri, så timelønnen er ikke helt dårlig.

Tesla P85D er det nyeste skud på Tesla-stammen, og da Tesla nærmest har status som en gadget, så er der en del, der skiftet deres Tesla Model S ud for tiden.

I skrivende stund er der 18 til salg på BilBasen, og markedsanalytiker Jan Lang siger:

– Det tager i gennemsnit 35 dage for en Tesla Model S at blive solgt. Det er bedre en det totale gennemsnit på 70 dage, men også hurtigere end de mest populære biler, de tre-fireårige firmabiler, der i gennemsnit ligger til salg i 40 dage.

Så Tesla er en temmelig populær vare – også som brugt.

Hvis du køber en af de Tesla Model S, der er til salg, så er der et par ting du skal vide:

Supercharger-adgang er kun standard i modellen med det store batteri – den der hedder 85. Det kan være tilkøbt til en 65, men generelt bør du vælge en 85, hvis du skal på langtur. Nogle af de første modeller kan ikke få adaptiv fartpilot eller autopilot, så det skal du undersøge, hvis det er vigtigt for dig.

Dæk til 21-tommer hjul er dyre – de ser fede ud, men de er væsentligt dyrere end 19 tommer, så driftøkonomisk er 19-tommer det rigtige valg.

Hvis du vil tage en Tesla gennem Europa, så er her et par råd:

Ladetaktik til langturen

Der er en fordelagtig taktik, når du skal på langtur i en Tesla – i hvert fald så længe, du holder dig til ruter med Superchargere, og de er heldigvis placeret i rigt mål ved de store transportårer i Europa.

Taktikken er simpel: Du skal kun tanke strøm nok til at nå til den næste Supercharger på din rute. I nogle tilfælde måske springe én over. På den måde kan du holde ‘state of charge’ under 50-60 procent, og det er her, at opladningen virkelig rykker. Når de sidste elektroner skal fyldes på, går opladningen meget langsommere, så en fuld opladning er kun en fordel ved spisepauser, overnatning, eller hvis du ved, at turen strækker sig uden for Supercharger-territorium.

Hastigheden bør være 120-130 km/t. Lavere hastigheder kan ikke betale sig i forhold til opladningstiden.

Sådan gør du:

  • Tast destinationen ind, og gem den som favorit.
  • Se på ruten, og vælg en supercharger i en passende afstand som ny destination.
  • Lad, så du har lidt overskud i forhold til næste destination. Vi kørte med cirka 10 procent buffer. Så er der også lidt at lege med, når du keder dig.

God tur

15 Kommentarer til Jo mere du kører, jo mere sparer du

  1. NickyJ 09/05/2015 at 09:07 #

    Skulle uheldet være ude og man kører tør i en Tesla, hvad gør man så? Man kan jo ikke som men en brændstof dreven bil hente benzin eller diesel på nærmeste tank, og formoder ikke man kan lade en smule strøm fra eksempelvis em booster?

  2. Johnny J. Andersen 09/05/2015 at 21:44 #

    Hej Nicky,

    bilen advarer automatisk hvis den opdager at du er ved at køre uden for rækkevidde af en kendt lader, med for lidt strøm. Hvis det sker, kan man finde sig en normal ladestander og betale lidt, eller endda en helt normal stikkontakt, hvis man er tålmodig nok.

    Så der er rig mulighed for ikke at køre tør.

    Og Worst case så kommer Tesla og henter bilen. Man skal dog gøre sig ekstraordinært umage for at komme i den situation.

  3. PM 10/05/2015 at 12:16 #

    Det gad jeg godt nok ikke være afhængig af …. aldrig i livet 😉 !

  4. Kenneth 10/05/2015 at 12:30 #

    Lidt øv med en superbil på den tyske autobahn med en mac-speed på 120km/t mens Berlingo’erne ruller forbi…tror jeg hopper over;-)

  5. jan kaspersen 10/05/2015 at 12:34 #

    man kan jo også som de her gutter hvis man er ved at løbe tør :)… renerative braking kan bruges til meget 🙂
    http://www.carthrottle.com/post/these-russians-recharged-their-tesla-model-s-by-getting-towed-behind-a-truck/

  6. mc tesla 10/05/2015 at 12:38 #

    Kenneth,
    Du nok også nødt til at springe fra set ud fra din økonomiske situation. Så hold du dig til din berlingo…. og se hvor mange teslaer du overhaler.

    • Kenneth 10/05/2015 at 23:21 #

      Er helt forvirret – synes artiklen lagde op til, hvor billigt det var at køre Tesla:-) Det lyder som om du synes det er meget dyrt – og så ved vi vel ikke rigtig, hvad det egentlig koster, før der lander en holdbar løsning på registreringsafgiften.

      Så indtil da, tror jeg, at jeg vil beholde min lille BMW og stille og roligt – og helt uden stres – trille forbi både Berlingoer og Teslaer på sommerferiens tur sydpå…

  7. Per 10/05/2015 at 12:40 #

    Jeg gad i udstrakt grad GODT at være afhængig af en Tesla!
    Jeg pendler 220 km om dagen til arbejde, og kan heller ikke se problemet i at lade bilen undervejs til Sydfrankrig, hvor jeg kommer jævnligt. Turen ville tage ca. fire timer længere end i min nuværende bil, og det er prisen værd. Bare prøv en tur i den!

  8. carsten 10/05/2015 at 12:41 #

    Kenneth: 70% af turen kan/må du alligevel ikke køre mere end 130. Men selvfølgelig….. er du yderbane typen der kan se det fede i en stressende køretur så dur det ikke.

    • Kenneth 10/05/2015 at 23:52 #

      Jeg er ikke sikker på, at 120km/t som grænsen for, hvornår man er stressende yderbanetype deles af mange på den tyske autobahn.

      Pointen er vel blot, at mange kører omkring 150km/t på autobahn – nok også dem, som er tiltrukket af en Tesla som markedsføres som en sportsbil og bl.a. 0-100km/t på 3,3sek for den seneste version – og dermed bliver rækkevidden blot kortere endnu i forhold til testen

  9. mc tesla 10/05/2015 at 12:44 #

    Kører ml kbh og århus 1-2 x pr uge. Nu i tesla, det er ingen problem overhovedet. Stop 10-20 min i middelfart er alt det kræver. Der kan jeg så drikke kaffe svare mail osv.
    Genialt koncept

  10. Lundme 10/05/2015 at 15:46 #

    En 30 minutters pause efter 2-3 timers kørsel vil de fleste vel have under alle omstændigheder.

  11. Stephan 11/05/2015 at 09:44 #

    det er sikkert godt, men når vi kører syd på har vi campingvogn på slæb. kan den klare det?

  12. Henrik Bom 11/05/2015 at 22:26 #

    Gratis og gratis.. Bilen er jo ikke ligefrem “gratis” i anskaffelse – kun på afgiftssiden. Og den usikkerhed, der hersker omkring afgiften, afholder desværre mig fra at bilve Tesla ejer. Hvem ved hvad vej den vind blæser?
    Og så er der lige det med forsikringen: Hvor kan man få et billigt tilbud på en kaskoforsikring til sådan en tingest ?
    Men hatten af for Elon Musk og hans kompromisløse promovering af denne teknologi! Super-charger kæderne er et genialt træk, men er selvfølgelig et eller andet sted indregnet i bilens pris…

  13. EngQuist 17/05/2015 at 08:01 #

    Gratis gennem Europa – sikke en overskrift på en mail fra bilbasen. Useriøst og rent pladder, når det indebærer at man må indkøbe en Tesla

Leave a Reply