juli 21, 2015

Koreanere tættere på punkterfrit dæk

Det koreanske dækfirma Hankook viser nu en femte generation af et koncept, som de selv mener vil gøre dæk med luft i overflødige. 
Konventionelle dæk har særligt én udfordring – mængden af luft. Er der for meget, yder dækket ikke sit optimale. Og det samme er tilfældet, hvis der er for lidt luft mellem fælg og dæk. Er dækket tilmed helt fladt som følge af en punktering, er det umuligt at køre videre i bilen, før dækket enten er udskiftet eller lappet. 

Sådanne mobilitetsproblemer vil måske om få år være en saga blot. 

Hankook stiller sig op i flokken af dækproducenter, der vil gøre op med de konventionelle dæk, og skabe et dæk uden luft – et punkterfrit dæk om man vil. Andre firmaer med lignende koncepter er bl.a. Bridgestone og Michelin, der allerede nu tilbyder deres luftfri dæk, Tweel, til bl.a. havetraktorer og små gummigeder.

Navnet på dækket fra Hankook er iFlex, og selvom koreanerne ikke vil ud med for mange detaljer omkring konstruktionen, ligner den en afart af tidligere luftfri dæk. Essensen er, at bøjelige lameller er udspændt mellem to lag forholdsvis blødt materiale – f.eks. en form for gummi. Lamellerne mellem de to lag, kan så give sig og deformeres, når der lægges tryk på dem fra f.eks. en kantsten. Det yderste lag og lamellerne mellem de to lag trykkes sammen for at tilbyde den fornødne komfort. Når trykket igen fjernes fra dækket, og underlaget igen er plant og fordeler vægten ligelig, folder dækket med de to lag og lamellerne sig fint ud igen uden at have taget skade. 

Hankooks vision og påstand med dækket er, at det skal kunne alt det, et konventionelt dæk i dag tilbyder mht. komfort, greb og støjsvaghed. Og det vel at mærke uden at det luftfri dæk koster alt for meget for forbrugeren. 

Dækproducenten vil ikke løfte sløret for, hvornår en egentlig produktion af iFlex vil gå i gang. Men de glæder sig over, at denne femte generation af det luftfri dæk i konceptstadiet er blevet mere miljøvenligt både at fremstille og skaffe af vejen igen, når det har kørt sine kilometer. 

Se en video af Hankooks vision for iFlex her – der er også flere mere langtrækkende dæk–idéer i videoen, som Hankook endnu intet konkret har sagt om. 

Af Frederik T. Frey 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS