Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Det koreanske dækfirma Hankook viser nu en femte generation af et koncept, som de selv mener vil gøre dæk med luft i overflødige.
Konventionelle dæk har særligt én udfordring – mængden af luft. Er der for meget, yder dækket ikke sit optimale. Og det samme er tilfældet, hvis der er for lidt luft mellem fælg og dæk. Er dækket tilmed helt fladt som følge af en punktering, er det umuligt at køre videre i bilen, før dækket enten er udskiftet eller lappet.
Sådanne mobilitetsproblemer vil måske om få år være en saga blot.
Hankook stiller sig op i flokken af dækproducenter, der vil gøre op med de konventionelle dæk, og skabe et dæk uden luft – et punkterfrit dæk om man vil. Andre firmaer med lignende koncepter er bl.a. Bridgestone og Michelin, der allerede nu tilbyder deres luftfri dæk, Tweel, til bl.a. havetraktorer og små gummigeder.
Navnet på dækket fra Hankook er iFlex, og selvom koreanerne ikke vil ud med for mange detaljer omkring konstruktionen, ligner den en afart af tidligere luftfri dæk. Essensen er, at bøjelige lameller er udspændt mellem to lag forholdsvis blødt materiale – f.eks. en form for gummi. Lamellerne mellem de to lag, kan så give sig og deformeres, når der lægges tryk på dem fra f.eks. en kantsten. Det yderste lag og lamellerne mellem de to lag trykkes sammen for at tilbyde den fornødne komfort. Når trykket igen fjernes fra dækket, og underlaget igen er plant og fordeler vægten ligelig, folder dækket med de to lag og lamellerne sig fint ud igen uden at have taget skade.
Hankooks vision og påstand med dækket er, at det skal kunne alt det, et konventionelt dæk i dag tilbyder mht. komfort, greb og støjsvaghed. Og det vel at mærke uden at det luftfri dæk koster alt for meget for forbrugeren.
Dækproducenten vil ikke løfte sløret for, hvornår en egentlig produktion af iFlex vil gå i gang. Men de glæder sig over, at denne femte generation af det luftfri dæk i konceptstadiet er blevet mere miljøvenligt både at fremstille og skaffe af vejen igen, når det har kørt sine kilometer.
Se en video af Hankooks vision for iFlex her – der er også flere mere langtrækkende dæk–idéer i videoen, som Hankook endnu intet konkret har sagt om.
Af Frederik T. Frey
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.