bilbase

Golf GTE: Ladet med strøm og sport

Golf GTE er med to motorer, henholdsvis en 150 hestes TSI-turbobenzinmotor og en 102 hk el-motor.

GTE er en ny version i Golf-familien. En 204 hk stærksag med plug-in-hybrid-drivlinje, der kombinerer sportslige præstationer med ekstremt lavt forbrug.

Bogstaverne GT står for Gran Turismo – et synonym for sportslige egenskaber – og hvor I’et i GTI står for indsprøjtning (af benzin) og D’et i GTD for diesel, står E’et i GTE for elektricitet.

Den nye Golf GTE er udstyret med to motorer, henholdsvis en 150 hk 1,4-liters TSI-turbobenzinmotor og en 102 hk el-motor, der har en samlet systemydelse på 204 hk.

Kører Golf GTE udelukkende på strøm, er topfarten begrænset til 130 km/t., men ”forlanger” speederfoden samtlige 204 hk i aktion, kan Golf GTE runde 100 km/t. på 7,6 sek. og nå en topfart på 222 km/t. Præstationer, der er en sportslig hatchback værdig. Topfarten i Golf GTE er dog af sekundær betydning; mere interessant er benzin- og elmotorens kombinerede drejningsmoment på 350 Nm, der er til rådighed over et meget bredt omdrejningsfelt, og som giver Golf GTE suveræne mellemaccelerationer.

El-motoren får strøm fra en litium-ion-batteripakke, der har en kapacitet på 8,8 kWh og som udgør de 120 kg af Golf GTE’s samlede vægt på 1524 kg. Transmissionen i Golf GTE er en seks-trins DSG-gearkasse specielt udviklet til hybrid-drivlinjen, og selve el-motoren er integreret i DSG-gearkassen.
Med til hybrid-drivlinjen hører også et styresystem, der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm samt et ladesystem. En elektromekanisk bremseforstærker og en elektrisk kompressor til klimaanlægget sikrer, at bremser og klimaanlæg fungerer optimalt og energibesparende, når Golf GTE udelukkende kører på strøm.

I Golf GTE kan føreren via en knap på instrumentbordet vælge mellem forskellige køreprogrammer. I E-program kører Golf GTE udelukkende på strøm og har – afhængig af udetemperatur og kørestil – op til 50 kilometers rækkevidde, og topfarten er begrænset til 130 km/t. Ønsker du at udnytte drivlinjens fulde motorkraft, aktiveres dette ved et tryk på GTE-knappen.

El-Golf GTE er en af de mest brændstoføkonomiske biler, og manges daglige kørselsbehov vil kunne tilbagelægges udelukkende på strøm og uden lokal emission. Om aftenen kan batterierne i Golf GTE lades op på ca. tre en halv time via stikkontakten derhjemme, og er en Wallbox-lader til rådighed, tager en fuld opladning en time mindre.

Føreren kan via de forskellige køreprogrammer i Golf GTE planlægge kørslen, så der er strøm nok til, at Golf GTE kan køre den sidste del af turen – eksempelvis i by – på strøm. På den måde har du i Golf GTE en ekstrem brændstoføkonomisk bil til de lange stræk, og samtidig kan den køre som nul-emissionsbil. Golf GTE kan teoretisk set nå en rækkevidde på 939 km, og forbruget er ifølge EU-normen for plug-in-hybrid-biler 66,7 km/l, og CO2-udslippet ligger på 35 g/km.

Visuelt skiller Golf GTE sig ud ved at kombinere stilelementer fra e-Golf og Golf GTI. Golf GTE forventes introduceret i Danmark i løbet af efteråret. De danske priser ligger på nuværende tidspunkt ikke fast.

Er du til den nye Golf GTE eller foretrækker du Golf GTI?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Volkswagen Golf Country - Bilbasen Blog - 16/09/2016

    […] Golf GTE: Ladet med strøm og sport […]

Leave a Reply